پایان مناقشه میزبانی

استانبول محل مذاکرات هسته‌ای

سرانجام انواع گمانه‌ها و تایید و تکذیب‌ها با اعلام رسمی مکان مذاکرات توسط ایران به پایان رسید و مشخص شد گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و گروه 1+‌5 روز شنبه 26 فروردین در استانبول و نه در جایی دیگر برگزار خواهد شد.
کد خبر: ۴۶۵۶۰۳

البته قرار بود این مذاکرات روز جمعه 25 ماه جاری برپا شود، اما ظاهرا حواشی‌ای که درباره مکان انجام آن به‌وجود آمد باعث شد تا گفت‌وگوها با یک روز تاخیر و همان‌طور که از قبل گفته شده بود، ‌در ترکیه صورت بگیرد.

این مساله را هم مقامات ایرانی اعلام کردند و هم مسوولان غربی مورد تایید قرار دادند. از ایران دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد دور اول مذاکرات ایران و گروه 1+5 در استانبول و دور دوم این مذاکرات در بغداد برگزار خواهد شد.

دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی افزود: به دنبال انجام چندین دور مذاکرات فشرده میان معاونان سعید جلیلی و کاترین اشتون، دو طرف با برگزاری دور نخست گفت‌وگوها روز شنبه 26 فروردین در استانبول و انجام دور بعدی آن در بغداد موافقت کردند. همچنین قرار شد زمان برگزاری گفت‌وگوها در بغداد در پایان گفت‌وگوهای استانبول اعلام شود.

سخنگوی اتحادیه اروپا نیز با اعلام این خبر گفت: ما توافق کرده‌ایم مذاکرات را 14 آوریل (26 فروردین) در استانبول آغاز کنیم. امیدواریم که دور اول این گفت‌وگوها فضای مساعدی برای پیشرفت محسوس ایجاد کند. ما به دنبال یک فرآیند مستمر هستیم.

پیش از این وزیر امور خارجه آمریکا هفته دوم فروردین زمان و مکان مذاکرات را 25 فروردین و در استانبول اعلام کرده بود، اما یک روز پس از آن وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که مکان مذاکرات هنوز قطعی نشده است و سرانجام مکان مذاکرات پس از رایزنی‌هایی فشرده تعیین شد.

آنکارا، استانبول، ژنو، بغداد، دمشق و چند شهر اروپایی دیگر از جمله شهرهایی بودند که به عنوان مکان احتمالی برگزاری مذاکرات از سوی دو طرف پیشنهاد شد.

ایران اصرار داشت تا محل مذاکرات از استانبول تغییر کرده و به بغداد منتقل شود، چرا که تهران از اقدام آنکارا برای میزبانی گروه‌های مخالف دولت سوریه (‌با حضور هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا برپا شد) ناخرسند بود و به همین دلیل ایران اعلام کرد دیگر تمایلی به برپایی مذاکرات در استانبول ندارد.

ایران نگاه مثبتی به این نشست نداشت، کما این‌که علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی درباره این نشست گفته است: این کنفرانس که بر آن نام دوستان سوریه نهاده‌اند، کنفرانس دوستان سوریه نیست و در واقع نام آن، رشوه‌دهندگان به اسرائیل برای تنفس جدید است.

بر همین اساس کم‌کم زمزمه تغییر مکان مذاکرات هسته‌ای ایران و غرب بلند شد، تا جایی که هفته گذشته علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه در حاشیه جلسه هیات دولت گفت: بحث مکان برگزاری مذاکرات در بغداد و همچنین چین مطرح بوده است و این موضوع روندی دارد که باید به توافق طرفین برسد.

همزمان با این موضوع، گفته شد میزبانی سه کشور اروپایی یعنی کشورهای نروژ، سوئیس و اتریش از جانب اشتون به عنوان کاندیداهای میزبانی مذاکرات مطرح شده است، اما ایران تاکید کرده تمایلی به مذاکرات در این کشورها ندارد.

در نهایت و بعد از گفت‌وگوی تلفنی مقامات ایران با مسوولان ارشد ترکیه، تنش‌ها بین دو کشور از بین رفت و در نهایت توافق شد این مذاکرات در ترکیه انجام شود.

به گفته دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی کشورمان، ‌این توافق به‌دنبال انجام چندین دور مذاکرات فشرده میان معاونان سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و کاترین اشتون رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا حاصل می‌شود و دو طرف با برگزاری دور نخست گفت‌وگوها در روز شنبه 26 فروردین در استانبول و انجام دور بعدی آن در بغداد موافقت کردند. با این حال قرار است زمان انجام مذاکرات در بغداد در نشست استانبول تعیین شود.

تاکید ایران بر نپذیرفتن شروط قبل از مذاکره

سه روز قبل و در شرایطی که هنوز بحث درباره مکان مذاکرات پابرجا بود، روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی به نقل از منابع دیپلماتیک مدعی شد در حالی که قرار است دور جدید مذاکرات گروه 1+5 با ایران برگزار شود، دیپلمات‌های آمریکایی و اروپایی اعلام کرده‌اند دولت باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا و متحدان اروپایی واشنگتن در نظر دارند دور جدید مذاکرات پیرامون برنامه هسته‌ای ایران را با طرح درخواست تعطیلی فوری و اساسی یکی از تاسیسات هسته‌ای ایران (‌مرکز فردو) آغاز کنند.

این موضوع و شروط مطرح شده، البته بلافاصله با واکنش رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان مواجه شد و فریدون عباسی یکشنبه‌شب درخصوص اخبار منتشر شده مبنی بر درخواست 1+5 از ایران برای تعلیق فعالیت سایت فردو و دست کشیدن از غنی‌سازی 20 درصد، ضمن غیرمنطقی خواندن این درخواست به 1+5 توصیه کرد که چنین درخواستی را نداشته باشند و تصریح کرد که ایران فردو را تعطیل نمی‌کند.

همچنین علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه در این زمینه ‌تصریح کرد:‌ اعضای گروه 1+5 باید صادقانه پای مذاکره بیایند. وی با بیان این‌که تلاش می‌کنیم در مذاکرات با گروه 1+5 هر دو طرف به صورت برد ـ برد به نتایج راضی‌کننده‌ای دست یابند، گفت: امیدواریم در این نشست قدم‌هایی رو به جلو برداشته شود.

به گزارش خانه ملت، صالحی درباره برخی اخبار منتشر شده در رسانه‌های غربی مبنی بر این‌که 1+5 در مذاکرات آتی با ایران شروطی را مطرح خواهد کرد، گفت: موارد مطرح شده تنها موضوعات رسانه‌ای است و ما نمی‌توانیم مبنای قضاوت خودمان را مسائل منعکس‌شده در رسانه‌ها قرار دهیم.

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: گذاشتن هر شرط و شروطی قبل از نشست یعنی نتیجه‌گیری قبل از مذاکره که کاملا بی‌معناست و هیچ‌یک از طرفین شروطی را که قبل از مذاکره گذاشته می‌شود نخواهد پذیرفت.

مریم جمشیدی - گروه سیاسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها