مراقبت از پوست کوچولوها در برابر آفتاب

کد خبر: ۴۶۱۶۸۶

بیشتر افراد تا قبل از 18 سالگی بین 50 تا 80 درصد نور خورشیدی را که قرار است در معرض آن قرار گیرند، دریافت می‌کنند. پس خیلی مهم است والدین آموزش‌های لازم را به فرزندان خود بدهند تا ضمن لذت بردن از نور خورشید، از صدمات ناشی از آن مصون بمانند، چرا که با رعایت یک سری نکات ساده می‌توان از مشکلاتی مثل سرطان پوست، جلوگیری کرد.

حقایقی در خصوص نور خورشید

اشعه‌های خورشید موجب روشنایی کره‌زمین می‌شوند و بخشی از این نور شامل اشعه‌های ماوراء بنفش نامرئی است. این بخش از نور خورشید در صورت رسیدن به پوست بدن موجب سوختگی، برنزه شدن و دیگر آسیب‌های پوستی می‌شود.

نور خورشید شامل سه نوع اشعه ماوراء بنفش است که عبارتند از: UVA، UVB و UVC.

1.‌ UVA باعث ایجاد چین و چروک در پوست می‌شود و حتی می‌تواند زمینه‌ساز سرطان پوست هم بشود. از آنجا که UVA براحتی از لایه ازن عبور می‌کند، بخش عمده‌ای از نور خورشید واصله به زمین را تشکیل می‌دهد. بنابراین باید از اثرات منفی برنزه شدن که در واقع با استفاده از اشعه UVA است، آگاه بود چرا که ممکن است باعث صدمات پوستی جبران ناپذیر شود.

2.‌ اشعه UVB بسیار خطرناک است و می‌تواند موجب آفتاب سوختگی و حتی آسیب رسیدن به سیستم ایمنی بدن شود. سرطان پوست هم یکی دیگر از آثار این اشعه در دراز مدت است. البته بیشتر اشعه UVB توسط لایه ازن جذب می‌شود اما مقداری از آن هم از لایه ازن عبور کرده و به زمین می‌رسد که همین مقدار کم هم کافی است تا موجب آسیب‌های جدی شود.

3.‌ اشعه UVC هم که از همه اشعه‌های دیگر خطرناک‌تر است خوشبختانه از لایه ازن عبور نمی‌کند بنابراین به سطح زمین نخواهد رسید.

نکته حائز اهمیت، یادگیری نحوه حفاظت از خود و اعضای خانواده در برابر اشعه‌های UVA و UVB است.

ملانین: اولین لایه دفاعی بدن

اشعه‌های UV با بخشی از پوست به نام ملانین برخورد می‌کنند. ملانین اولین بخش دفاعی بدن در برابر نور خورشید است چرا که اشعه‌های UV خطرناک را قبل از این که به پوست آسیب جدی بزنند، جذب می‌کند. پوست‌های روشن‌تر ملانین کمتری دارند و هر چه پوست فرد تیره‌تر می‌شود این میزان ملانین بیشتر خواهد شد، اما به هر حال، چه فرزندتان پوست روشنی دارد و چه پوستی تیره، باید از او در برابر نور خورشید محافظت کنید.

همچنین احتمال ایجاد کک و مک در افرادی با پوست روشن‌تر و چشمان رنگی، بخاطر مقدار کم ملانین در پوست، بیشتر است. اگر چه کک و مک به خودی‌خود بی‌ضرر است اما قرار گرفتن در مقابل نور خورشید ممکن است موجب ایجاد آنها یا حتی پررنگ شدنشان شود.

در برابر اشعه خورشید ملانین پوست بیشتر می‌شود لذا پوست شروع به برنزه شدن می‌کند و همین برنزه شدن ممکن است نشانه‌ای از آسیب پوستی باشد. خطر این آسیب‌ها با افزایش میزان و شدت قرارگیری در برابر نور خورشید،‌ افزایش می‌یابد. افرادی که به واسطه شغلشان، بیش از بقیه در معرض آفتاب قرار می‌گیرند، ریسک بیشتری در مواجهه با بیماری‌های پوستی دارند. آفتاب‌سوختگی وقتی رخ می‌دهد که میزان UV جذب شده توسط پوست بیشتر از حد تحمل ملانین باشد.

قرارگیری نادرست در معرض نور خورشید خصوصا در مورد بچه‌هایی با شرایط زیر می‌تواند خطرناک‌تر از سایرین باشد:

ـ کودکانی که دارای خال روی پوست خود هستند.

ـ کودکانی که دارای پوست و موی روشن هستند.

ـ کودکانی که دارای خانواده‌ای با سابقه سرطان پوست هستند.

اگر فرزند شما یک یا چند فاکتور بالا را داشته باشد، باید در حفظ او در برابر نور خورشید، دقت بیشتری به خرج دهید.

میزان UV در همه نورهای ناشی از خورشید یکی نیست. شدت اشعه خورشید به زمان، سال و همچنین به موقعیت جغرافیایی محل زندگی بستگی دارد. مثلا در فصل تابستان باید دقت بیشتری در حفاظت از پوست در برابر نور خورشیدداشت.

اگر ​نزدیک خط استوا​ باشید، شدت نور خورشید بیشتر است و آسیب‌های پوستی به دلیل افزایش شدت اشعه نور خورشید، افزایش می‌یابد یا اگر در فصل زمستان برای اسکی به کوهستان می‌روید باید حفاظت بیشتری از پوست خود به عمل آورید، چرا که اشعه UV از آب و برف منعکس شده و احتمال افزایش آفتاب سوختگی را به همراه خواهد داشت.

اما جای نگرانی نیست. با احتیاط‌های درست و بجا، کودکان می‌توانند با خیال راحت و با ایمنی در برابر نور خورشید بازی کنند. توجه به نکات زیر می‌تواند بسیار مفید باشد:

دوری از آفتاب تند

بین ساعت 10 صبح تا 4 بعدازظهر اشعه‌های خورشید در بالا‌ترین درجه خود هستند، بنابراین اگر در طول این ساعات، بیرون از منزل هستید، بهتر است به دنبال سایه بگردید.

اگر فرزندتان مجبور است در این ساعات بیرون از منزل باشد حتما باید از کرم ضدآفتاب استفاده کند حتی اگر فقط در حال بازی در حیاط باشد. بیشتر آسیب‌های ناشی از نور خورشید نتیجه قرارگیری در معرض نور به جهت فعالیت‌های روزمره است، نه به دلیل سفر به کنار دریا!

حتی در روزهای سرد و ابری نیز، اشعه‌های UV از میان ابرها عبور کرده و از سطح شن و ماسه، آب و حتی سیمان منعکس می‌شود. ابرها و آلودگی موجود در هوا، موجب فیلتر شدن اشعه‌های UV نمی‌شوند و نباید موجب شوند که احتیاط‌های لازم را به جا نیاورد. همین «خورشید نامرئی» نیز می‌تواند موجب آفتاب‌سوختگی‌های غیرمنتظره و آسیب‌های پوستی شود. اغلب افراد تصور می‌کنند که در روزهای خنک‌تر یا روزهایی که باد می‌وزد به خاطر حس خنکی روی پوست، آسیب‌های ناشی از خورشید کمتر است در حالی که این تصور نادرست است.

ضمنا به یاد داشته باشید که هرگز نباید به فرزندتان اجازه دهید تا پوست خود را برنزه کند چرا که این کار خصوصا در افراد کمتر از 35 سال، ریسک ابتلا به سرطان پوست را افزایش می‌دهد.

استفاده از پوشش‌های مناسب

یکی از بهترین راه‌های حفاظت خود و خانواده در برابر خورشید، استفاده از پوشش مناسب پوست در مقابل اشعه UV است. سعی کنید از لباس‌هایی که خیلی نازک هستند استفاده نکنید.

نوزادان به دلیل داشتن پوستی نازک‌تر و ملانین کمتر، راحت‌تر در معرض آفتاب سوختگی قرار می‌گیرند و از آنجا که در مورد کودکان کمتر از 6 ماه نباید از کرم ضدآفتاب استفاده کرد، بنابراین حفظ نوزاد در برابر اشعه‌های خورشید سخت‌تر است. اگر ناچار هستید نـــوزاد خود را از منزل بیرون ببرید حتما با لباس مناسب، کل بدن او را پوشش دهید و از کلاه نقاب‌دار هم استفاده کنید تا صورت او را در مقابل نور، مصون بدارید. حتی بهتر است از یک چتر استفاده کنید تا کودکتان ​زیر سایه قرار گیرد. در مورد کودکان بزرگ‌تر هم سعی کنید از لباس‌هایی با آستین بلند و چتر استفاده کنید.

استفاده از کرم ضدآفتاب

کرم‌های ضد آفتاب مخصوص کودکان، در بازار به وفور وجود دارد و مناسب پوست حساس کودکان است.نکته حائز اهمیت در مورد کرم ضدآفتاب، درجه محافظت آن از پوست در برابر اشعه‌های UV است. دقت در مورد درجه SPF کرم ضدآفتاب که روی جعبه آن درج شده بسیار حائز اهمیت است. SPF یا همانSun Protection factor فاکتور محافظت در برابر نور خورشید است.

برای کودکان بالای 6 ماه، از کرم‌هایی با SPF 30 یا بالاتر استفاده کنید و حتما دقت کنید​ روی جعبه کرم قید شده باشد که در برابر UVA و UVB مقاوم است. اگر فرزندتان دارای پوستی حساس است، از محصولی با تیتانیم دی‌اکسید فعال استفاده کنید.

برای این که کرم ضدآفتاب، مفید واقع شود باید موارد زیر را لحاظ کنید:

ـ مطمئن شوید کودک در هر زمانی که در معرض نور خورشید قرار دارد از کرم ضدآفتاب استفاده می‌کند.

ـ کرم ضدآفتاب را 15 تا 30 دقیقه قبل از خروج کودک از محیط​ استفاده کنید. لب‌ها، دست‌ها، گوش‌ها، پاها و پشت گردن را نیز فراموش نکنید

ـ در مصرف کرم ضدآفتاب صرفه‌جویی نکنید!

ـ هر دو ساعت یکبار باید کرم را تجدید نمود. پس از شنا یا عرق کردن نیز باید مجددا از کرم استفاده شود.

ـ اگر کودکتان در محیط‌های مرطوب قرار می‌گیرد باید از کرم ضدآفتاب ضدآب استفاده کرد.

به خاطر داشته باشید که کودکان بیش از بزرگسالان نیازمند مراقبت در برابر نور خورشید هستند.

استفاده از عینک آفتابی

نور خورشید همانقدر که می‌تواند به پوست آسیب بزند می‌تواند برای چشم هم مخرب باشد. حتی یک روز در معرض خورشید بودن می‌تواند به چشم آسیب بزند و موجب تاری دید در فرد شود. بهترین راه جلوگیری از این موضوع، استفاده از عینک آفتابی است. البته در این میان همه عینک‌های آفتابی مفید نیستند و در هنگام خرید آن باید دقت کرد و عینکی انتخاب شود که 100 درصد در برابر UV محافظت‌کننده باشد.

البته بسیاری از کودکان از زدن عینک آفتابی سرباز می‌زنند. برای ایجاد علاقه در کودک، نظر او را در مورد شکل عینک جویا شوید. از آنجا که اکثر کودکان تمایل دارند مثل بزرگسالان رفتار کنند، اگر شما به عنوان والدین از عینک آفتابی استفاده کنید، در واقع کودکتان را نیز به این کار تشویق می‌کنید. خرید عینک آفتابی در سال‌های ابتدایی زندگی کودک می‌تواند عادت استفاده از این وسیله مناسب را در بزرگسالی در او ایجاد کند.

چک کردن داروهای مورد استفاده

استفاده از برخی داروها، حساسیت پوست را در برابر اشعه‌های UV افزایش می‌دهد. اگر فرزندتان از داروی خاصی استفاده می‌کند حتما با پزشک یا داروساز در این خصوص مشورت کنید، خصوصا اگر این داروها از گروه آنتی‌بیوتیک‌ها هستند. اگر متوجه شدید که داروهای مورد استفاده توسط فرزندتان،‌حساسیت پوست او را افزایش می‌دهد، حتما در محافظت از پوست او، دقت بیشتری به خرج دهید. خروج کمتر از منزل یا محیط‌های بسته، می‌تواند بهترین راه حل باشد چرا که گاهی در صورت حساس شدن پوست حتی از دست کرم‌های ضدآفتاب نیز کاری ساخته نیست.

اگر کودکتان دچار آفتاب‌سوختگی شد

اگر فرزندتان پس از یک روز بازی در پارک یا ساحل، دچار آفتاب سوختگی شده باشد، معمولا درد و حس گرما را تجربه می‌کند. گاهی نیز پوست به دلیل از دست دادن آب خود، دچار حساسیت‌های خاصی می‌شود. معمولا پس از یک هفته، پوست آسیب دیده شروع به پوسته پوسته شدن می‌کند که در این حالت باید از کودک بخواهید به آن دست نزند چرا که قسمت زیر این پوسته‌ها قابلیت عفونت را دارد.

اگر کودکتان دچار آفتاب‌سوختگی شد نکات زیر می‌تواند به شما کمک کند:

ـ بهتر است کودکتان یک دوش آب خنک (نه با آب سرد) بگیرد یا این که پوست او با آب خنک کمپرس شود تا درد و گرمای بدنش کاهش یابد.

ـ برای ایجاد حس بهتر در پوست می‌توانید از کرم آلوئه‌ورا در قسمت‌های آفتاب سوخته استفاده کنید.

ـ می‌توانید از پمادهای ضدسوختگی نیز در محل‌های آسیب‌دیده استفاده کنید. هرگز به کودک خود آسپرین نخورانید.

ـ استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده موضعی نیز می‌تواند آب از دست رفته پوست را بازگردانده و مفید واقع شود. اگر آفتاب‌سوختگی خیلی شدید است از یک لایه نازک از کرم هیدروکورتیزون 1​ استفاده کنید تا درد تخفیف یابد. هرگز از محصولات پتروشیمی و نفتی استفاده نکنید زیرا مانع خروج گرما از بدن می‌شود. در موارد حاد، حتما با پزشک مشورت کنید. تا زمانی که پوست کودک کاملا بهبود یابد او را در سایه نگه دارید. شدت سوختگی و درد پوست آسیب دیده در صورتی که دوباره در معرض آفتاب قرار گیرد ، افزایش می​یابد.

نکته آخر این که فراموش نکنید شما به عنوان والدین یک الگوی مناسب هستید که اگر خودتان موارد ایمنی در برابر آفتاب را رعایت کنید، مطمئنا کودکتان هم از شما الگوبرداری کرده و به آن موارد توجه نشان خواهد داد. با رعایت این نکات، حتی می‌توانید از آفتاب گرم تابستان هم لذت ببرید.

مترجم : الهه عیوض‌زاده

منبع: Kidshealth

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها