تکاپوها برای بازار شب عید

دولت وعده داد: مجازات گرانفروشان

در حالی که از پس‌فردا ـ اول اسفند ـ فروشگاه‌های عرضه مستقیم کالای شب عید در کشور آغاز به کار می‌کنند، وزیر صنعت، معدن و تجارت از مجازات سنگین گرانفروشان در این ایام خبر داد.نوسانات قیمت ارز و مشکلاتی که هم‌اکنون در تجارت با امارات و گشایش ال‌سی‌های درهمی ایجاد شده هم بهانه به دست برخی فروشندگان داده است تا قیمت کالاهای خود را افزایش دهند. افزایش قیمت گوشت قرمز، لبنیات، برنج و حبوبات و برخی شوینده‌ها از جمله این موارد است.
کد خبر: ۴۵۷۸۱۳

به گزارش خبرنگار جام‌جم، از دوشنبه هفته جاری فعالیت فروشگاه‌های عرضه مستقیم کالای شب عید در 400 نقطه کشور آغاز می‌شود.

هدف از برپایی این فروشگاه‌ها کنترل قیمت کالاهای مصرفی و اساسی مردم در شب عید اعلام شده است، چرا که میزان خرید و مصرف کالاهای اساسی در اسفندماه افزایش قابل‌توجهی می‌یابد و احتمال دارد بازار با مسائلی چون کمبود مصنوعی برخی کالاها، احتکار یا کم‌فروشی و در نهایت گران شدن قیمت برخی کالاها مواجه شود.

نوسانات قیمت ارز و مشکلاتی که هم‌اکنون در تجارت با امارات و گشایش ال‌سی‌های درهمی ایجاد شده هم بهانه به دست برخی فروشندگان داده است تا قیمت کالاهای خود را افزایش دهند. افزایش قیمت گوشت قرمز، لبنیات، برنج و حبوبات و برخی شوینده‌ها از جمله این موارد است.

با این وجود وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرده‌اند، ضمن این‌که با جدیت به دنبال حل مشکل تخصیص روان و سریع ارز به واردات کالاهای اساسی هستند، بازرسی و نظارت خود بر قیمت و نحوه توزیع کالا را افزایش خواهند داد.

افزایش شکایت‌های مردمی

مهدی غضنفری، وزیر صنعت، معدن و تجارت دیروز در حاشیه مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک وزارتخانه‌اش با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از افزایش شکایات مردم از گرانفروشی برخی کسبه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، وی گفت: برخی کسبه برخلاف تعهداتی که دارند، نوسانات قیمت ارز را بهانه کرده و قیمت کالاهای خود را افزایش می‌دهند، حال آن که تا وقتی ارز به قیمت مرجع توزیع می‌شود، هیچ‌گونه افزایش قیمتی منطقی و پذیرفتنی نیست.

غضنفری افزود: سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نوسان قیمت‌ها در بازار را به دقت پیگیری می‌کند و افزایش گشت‌ها و بازرسی‌های محسوس و نامحسوس که اسفند امسال افزایش نیز خواهد یافت، هیچ گرانفروشی را در امان نخواهد گذاشت.وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان ساخت: ما به مردم اطمینان می‌دهیم که همه موارد گرانفروشی را پیگیری خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: نابسامانی‌های اخیری که در قیمت برخی کالاها شاهد بودیم، به دلیل نوسان قیمت ارز بود و این نابسامانی به بازار شب عید یا کمبود کالا در کشور ربطی ندارد. با تدبیر بانک مرکزی در جهت ارائه ارز با قیمت مرجع، بازار به سمت آرامش پیش می‌رود و اگر این تامین ارز به طور مستمر پیگیری شود، ما هیچ مشکلی در بازار به اسم ارز نخواهیم داشت.

غضنفری با تاکید بر این که جامعه اصناف متعهد به تنظیم و مدیریت بازار است، افزود: گرانفروشی به بهانه نوسان قیمت ارز دیگر محلی از اعراب ندارد.

مجازات بسیار سنگین در انتظار گرانفروشان

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام این که گرانفروشانی که کالاهای خود را به هر بهانه گران‌تر از نرخ‌های مصوب بفروشند با مجازات‌های بسیار سنگین مواجه خواهند شد، گفت: ما گرانفروشی بویژه در ایام خرید عید را تحمل نخواهیم کرد و با این گونه افراد برخورد می‌کنیم.

وی افزود: البته اصناف نیز قرار است با اتحادیه‌های خود جلسه گذاشته و موضوع واردات با نرخ مرجع ارز و ممنوعیت افزایش قیمت‌ها را تبیین کنند. ضمن آن که مجازات‌ها نیز تشریح و اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی با بیان این که قیمت مصوب کالاها در سایت ir.124 موجود است، گفت: مردم می‌توانند قیمت کالاها را در این سامانه مشاهده کنند و اگر اختلاف قیمتی دیدند، بلافاصله سازمان حمایت یا سازمان تعزیرات حکومتی را در جریان قرار دهند تا سریعا به موارد رسیدگی شود. گشت‌های ثابت و سیار بازرسی نیز از روزهای آینده کار خود را فعالانه آغاز خواهند کرد.

درخواست معاون اول رئیس‌جمهور

در همین حال معاون اول رییس‌جمهور نیز با تاکید بر رفع دغدغه و نگرانی مردم درخصوص قیمت‌ها در ایام پایانی سال، خواستار اعلام رسمی قیمت‌ اجناس و کالاهای اساسی به مردم و تشدید کنترل و بازرسی‌ها و برخورد جدی با متخلفان و سوءاستفاده‌گران شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، محمدرضا رحیمی در آخرین جلسه کارگروه کنترل بازار با انتقاد از افزایش قیمت برخی از کالاهای اساسی، از بانک مرکزی و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان خواست قیمت‌ حقیقی و درست کالاها را اعلام کنند تا متخلفان و کسانی که قصد سوءاستفاده از شرایط شب عید را دارند، مشخص و با آنان برخورد شود.

وی با بیان این‌که به هیچ عنوان نباید در بازار اخلال و نوسانات غیرطبیعی ایجاد شود، بر ضرورت کنترل و نظارت جدی‌تر بازرسان و دستگاه‌های نظارتی بویژه در ایام شب عید تاکید کرد.

رحیمی همچنین با اشاره به برنامه‌ریزی صورت گرفته برای تامین ارز لازم و مورد نیاز برای واردات اظهار امیدواری کرد با تلاش بانک مرکزی برای تامین ارز واردات کالاهای اساسی، مشکلی درخصوص واردات این کالاها نداشته باشیم.

در این جلسه، گزارشی از جلسه فرعی کارگروه تنظیم بازار که به بررسی مشکلات واردکنندگان اختصاص داشت، ارائه و اعلام شد که این جلسات با حضور بخش دولتی و خصوصی و همچنین بانک‌ها ادامه داشته و هماهنگی‌های لازم برای رفع موانع و مشکلات موجود در حال انجام است.

روند تامین علوفه و نهاده‌های دامی، تعرفه شکر خام و ارائه گزارش از روند واردات گوشت و کاهش قیمت گوشت در بازار نیز از موضوعاتی بود که در این جلسه مطرح و مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

پاسخگویی به شکایات در فروشگاه‌های بهاره

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران نیز گفت: ترتیبی اتخاذ شده تا شعب سیار حاضر در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و بهاره، در همان محل فروشگاه به شکایات مردم از فروشندگان رسیدگی کنند.

نظرعلی حاجی‌پاشا در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به شروع گشت‌های سیار در روزهای پایان سال اظهار کرد: افزایش گشت‌های سیار، تشدید بازرسی‌ها و در اولویت قرار دادن رسیدگی به پرونده‌های تشکیل شده در این ایام از برنامه‌های تعزیرات حکومتی در آستانه سال نو ست. وی توضیح داد: شعب سیار تعزیرات حکومتی، در جریان بازرسی‌ها، اقدام به رسیدگی به پرونده‌هایی می‌کنند که در همان واحد تشکیل شده باشد.

رسیدگی فوری به شکایات در روزهای پایانی سال

وی با بیان این‌که در این مدت حدود 30 واحد صنفی به خاطر تخلف پلمب شده‌اند، گفت: سرکشی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای و بهاره (نیاوران، خاوران، حکیمیه، ولایت، تختی) که از چند روز آینده فروش ویژه خود را آغاز خواهند کرد از دیگر اقدامات ما خواهد بود. شعب سیار ما در این فروشگاه‌ها مستقر می‌شوند و اگر شکایتی صورت گیرد، در همان محل رسیدگی و حکم صادر خواهد شد.

حاجی‌پاشا درباره مهم‌ترین واحدهای صنفی که در این روزها مورد نظارت و بازرسی قرار خواهند گرفت، گفت: واحدهای صنفی پوشاک، کیف و کفش، خشکبار، توزیع انواع گوشت، قنادی‌ها، پایانه‌های مسافربری، راه‌آهن، فرودگاه‌ها و میادین میوه و تره‌بار در این لیست قرار دارند.

فعالیت گشت‌های ویژه تعزیرات تا 20‌فروردین

وی با بیان این‌که طرح ویژه نوروزی سازمان تعزیرات تا 20‌فروردین 91 ادامه خواهد داشت، افزود: در شهرستان‌های تهران هم گشت‌های سیار را تشدید کرده‌ایم و در واقع اولویت اول ما رسیدگی به پرونده‌هایی است که در رابطه با مایحتاج اصلی زندگی مردم است.

حاجی‌پاشا در پاسخ به این‌که یکی از مشکلات مردم در روزهای پایانی سال، افزایش نرخ کرایه‌های تاکسی و میل بیشتر رانندگان به مسافران دربستی است و تعزیرات در این زمینه چه اقدامی خواهد کرد، گفت: در این موارد نظارت بر عهده سازمان تاکسیرانی است و تعزیرات هم گشت‌های مشترکی با این سازمان داشته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها