مدیر کاخ موزه گلستان گفت: پرونده این کاخ موزه برای ثبت در فهرست میراث جهانی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) در دست مطالعه است.
کد خبر: ۴۵۳۵۳۴

 مسعود شریفی با بیان این مطلب افزود: فرآیند تشکیل پرونده، تهیه اسناد و ایجاد شناسنامه برای ارائه جهت ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو یک فرآیند طولانی و پیچیده است که باید با دقت و مطالعه کامل انجام شود.

وی یادآور شد: تاکنون هیچ یک از بناهای تاریخی موجود در تهران به ثبت جهانی نرسیده اند و در صورت تکمیل پرونده کاخ گلستان و ارسال آن به یونسکو، این بنا نخستین پیشنهاد پایتخت برای ثبت در فهرست میراث جهانی خواهد بود.

شریفی ابراز امیدواری کرد که فرآیند تکمیل پرونده کاخ گلستان هرچه سریعتر تکمیل و به یونسکو ارسال شود.

به گزارش ایرنا، مجموعه کاخ گلستان، یادگاری به جای مانده از ارگ تاریخی تهران محل اقامت شاهان سلسله قاجار و از زیباترین و کهن ترین بناهای پایتخت 200 ساله ایران است.

سابقه تاریخی ارگ سلطنتی که محدوده مکانی تاریخی آن را در شمال خیابان و میدان امام خمینی (سپه) در سمت غرب خیابان خیام، در شرق خیابان ناصر خسرو و در جنوب خیابان پانزده خرداد و میدان ارگ تشکیل می‌دهد، به روزگار صفویه باز می‌گردد و پس از او پادشاهان مختلف به بناهای موجود در این ارگ تاریخی افزودند.

کاخ گلستان محل سکوت پادشاهان قاجاری به شمار می‌رفت و در نهایت در دوره پهلوی اول بخش‌هایی از آن تخریب و در دوره پهلوی دوم با انتقال محل سکونت خانواده سلطنتی به نیاوران و سعدآباد، این مجموعه به محلی برای مراسم رسمی و محل اقامت روسای جمهور و مهمانان ویژه خارجی مورد بهره برداری قرار گرفت.

این مجموعه تاریخی شامل بخش‌های مختلفی از جمله ایوان تخت مرمر، خلوت کریمخانی، اتاق موزه (تالار سلام) و حوضخانه آن، تالار آینه، تالار عاج یا سفره خانه،تالاربرلیان یا سفره خانه،تالاربرلیان یا تشریفات، ساختمان کتابخانه، عمارت شمس العماره، عمارت بادگیر و حوضخانه وسیع آن، تالار الماس، کاخ ابیض و چادر خانه است.

عمارت شمس العماره که در این کاخ واقع شده است، نخستین بنای بلندمرتبه در پایتخت به شمار می‌رود که در زمان ناصرالدین شاه ساخته شد.

کاخ گلستان در بهمن سال 1334 در فهرست میراث فرهنگی کشور به ثبت رسید. این بنا در مدت عمر خود شاهد حوادث تاریخی متعددی از جمله آیین تاجگذاری پادشاهان قاجار و پهلوی و نیز گشایش مجلس یکم در 18شعبان 1324 هجری قمری بوده است و امروز بخش اعظم آن به عنوان موزه در معرض بازدید علاقه مندان تاریخ و هنر ایران است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها