مدیرعامل و رئیس هیات مدیره شرکت بازرگانی نفت ایران (نیکو) با تاکید بر این که در حال حاضر حدود 50 پالایشگاه در جهان از نفت خام ایران استفاده می‌کنند، گفت: ‌این شرکت روزانه 500 تا 600 هزار بشکه از نفت خام تولیدی ایران را می‌فروشد که عمدتا وارد بازارهای اروپا و آفریقا می‌شود.
کد خبر: ۴۵۲۱۰۵

سیف‌الله جشن‌ساز در گفت‌وگو با خبرنگار جام‌جم با اشاره به این‌که سازوکار فروش نفت خام در کشورهای تولیدکننده از یک مکانیزم پیروی می‌کند، یادآور شد: نظام قیمت‌گذاری نفت در دنیا تابع قانون عرضه و تقاضاست.

وی به وجود 2 نوع نفت خام سبک و سنگین در ایران اشاره کرد و گفت: ایران صاحب این دو نوع نفت خام است که هریک دارای شناسنامه فنی خاص خود است و مصرف‌کنندگان در سراسر دنیا آن را می‌شناسند.

وی افزود: در حال حاضر 50 پالایشگاه در جهان، نفت خام سبک و سنگین ایران را خریداری می‌کنند که براساس پالایش نفت ایران طراحی شده‌اند.

جشن‌ساز تاکید کرد: متقاضیان نفت خام ایران، درخواست خود را به امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ارسال می‌کنند که پس از بررسی و مذاکره طرفین، شرایط انتقال نفت به کشور متقاضی و واریز پول نفت فروخته شده به حساب بانک مرکزی ایران فراهم می‌شود.

وی اضافه کرد: در حال حاضر تلاش‌هایی به منظور تنوع‌بخشی و افزایش شیوه‌های فروش نفت خام صورت گرفته است؛ استفاده از روش‌های مختلفی مانند فروش نفت خام در بورس که در دنیا هم معروف و مرسوم است.

مدیرعامل سابق شرکت ملی نفت ایران یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش‌روی صنعت نفت در توسعه میادین مشترک را عدم به‌کارگیری تکنولوژی‌ها و فناوری‌های جدید عنوان و اظهار کرد: در این زمینه از سایر کشورهای رقیب عقب هستیم و این موضوع بسیار مهمی است که متاسفانه در ایران مغفول مانده است.

جشن‌ساز با اشاره به این که دانش جدید تولید نفت به حدی است که می‌توان با استفاده از آن دوباره از میدان‌های قدیمی و رو به پایان عمر، نفت تولید کرد، افزود: در بعضی از میادین نفتی ایران، همچون بنگستان اهواز، نفت وجود دارد اما تخلیه و بازآوری نفت اندک است که فرازآوری نفت از این میدان نیاز به دانش و تکنولوژی جدید دارد.

مدیرعامل شرکت نیکو به رابطه افزایش تولید و افزایش مولفه قدرت ایران در عرصه بین‌الملل اشاره کرد و گفت: نباید اجازه داد این مولفه قدرت از دست خارج شود، زیرا تولید نفت یکی از ابزارهای مهم چانه‌زنی ایران در سطوح بین‌المللی است و امروزه نفت خام بر معادلات سیاسی کالایی تاثیرگذار است.

وی درباره اهداف برنامه پنجم توسعه درخصوص کاهش وابستگی اقتصاد کشور به نفت گفت: معنای کاهش وابستگی به نفت با افزایش تولید نفت منافاتی ندارد و علاوه بر این باید تلاش کرد اتکای اقتصاد کشور به نفت را کاهش داد و با اجرای طرح‌های توسعه‌ای نفت، زمینه را برای ظرفیت مازاد تولید ایجاد کرد زیرا کاهش وابستگی نفت به معنای کاهش تولید نیست.جشن‌ساز با اشاره به تحریم‌ها و مشکلاتی که در جذب منابع مالی نفت ایجاد کرده است، خاطرنشان کرد: با وجود تحریم طی سال‌های گذشته روش‌های مناسبی برای جذب سرمایه در طرح‌های توسعه میدان‌های نفتی و گازی اتخاذ شده، اما هنوز تا جذب سالانه 30 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری، فاصله زیادی دارد.شرکت بازرگانی نفت ایران (نفتیران اینترترید کمپانی لیمیتد ـ نیکو ـ)‌ به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های شرکت ملی نفت ایران در سال 1370 به منظور توسعه فعالیت‌های شبکه بازرگانی بین‌المللی و جذب بازارهای جدید بین‌المللی بالقوه نفتی و با نگرش جدید به تجربه و عملکرد شرکت‌های بزرگ نفتی جهان و دیگر کشورهای صادرکننده تاسیس شد.

این شرکت در جزیره جرسی (منطقه آزاد تجاری انگلستان)‌ به دلیل برخورداری از معافیت‌های مالیاتی واقع شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها