عمار حکیم، رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق نسبت به بیشتر شدن شکاف بین گروه‌های عراقی هشدار داد

ترکیه نسبت به خطر تقسیم عراق هشدار داد

با وخیم شدن بحران سیاسی در عراق و طرح مساله خودمختاری مناطق سنی‌نشین خطر تجزیه عراق جدی‌تر شد. در همین رابطه دیروز ترکیه با ارسال نامه‌ای به مقامات واشنگتن و بغداد، از آنها خواست تا مانع تقسیم این کشور شوند. همزمان با ارسال این نامه پارلمان عراق روز گذشته تصمیم داشت به مساله اتهام صالح المطلق یکی از معاونان نخست‌وزیر رسیدگی کند، اما جریان العراقیه جلسه پارلمان را تحریم کرد؛ اقدامی که نشان داد بحران سیاسی عراق به این زودی‌ها قابل حل نخواهد بود.
کد خبر: ۴۵۰۴۲۱

به گزارش مهر، آنکارا در واکنش به نگرانی‌های مربوط به تقسیم عراق به سه منطقه قومی، با ارسال نامه‌ای به نوری المالکی، نخست وزیرعراق از وی خواست تا به وعده‌های خود در رابطه با رهبری و نمایندگی برابر تمامی جناح‌ها در عراق عمل کند. ترکیه همچنین با ارسال نامه دیگری به مقام‌های آمریکا از ایالات متحده خواست تا دست از مخالفت با نوری المالکی بردارند. ترکیه این نامه‌ها را پس از افزایش تنش‌های قومی در عراق و تصمیم این کشور برای محاکمه طارق الهاشمی، معاون سنی رئیس جمهور این کشور ارسال کرده است.

روز گذشته پارلمان عراق قرار بود وضعیت صالح المطلق را بررسی کند، اما به دلیل تحریم فهرست العراقیه موفق به این کار نشد. در پی مصاحبه المطلق با یک شبکه خارجی و تشبیه المالکی به صدام، المالکی از پارلمان عراق خواست از وی سلب اعتماد کند. این موضوع به اضافه اتهام طارق الهاشمی، معاون رئیس‌جمهور عراق به دست داشتن در عملیات تروریستی منجر به بروز تنش سیاسی در عراق شد. طارق الهاشمی همچنان بر بی‌گناهی خود تاکید ورزیده و در عین حال از طرف‌های خارجی می‌خواهد برای برون‌رفت از این بحران دخالت کنند. به گزارش ایسنا، وی در گفت‌وگو با مجله نیوزویک عنوان کرد: اتهامات وارده علیه من درخصوص دست داشتن در عملیات تروریستی عراق طی سال‌های گذشته در واقع به منزله محکوم شدن نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق است و آمریکایی‌ها باید المالکی را از نخست‌وزیری بردارند. وی افزود: سنی‌ها به صورت جدی به فکر ایجاد مناطق خودمختار در عراق هستند، آمریکا عراق را در میان چالش‌های بسیار بزرگی رها کرد و حل و فصل این چالش‌ها از توانایی ما خارج است. الهاشمی همچنین ادعا کرد: المالکی نمی‌تواند بخشی از راه‌حل این چالش‌ها باشد، ما سنی‌ها نیز نمی‌توانیم با وی به آشتی و توافق برسیم؛ بلکه باید فرد دیگری از ائتلاف اتحاد ملی به عنوان نخست وزیر معرفی شود.

در تحلیل شرایط کنونی عراق عمار حکیم، رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق می‌گوید شکاف بین گروه‌های عراقی بیشتر می‌شود. به گزارش ایسنا، حکیم در مراسمی به مناسبت خروج نیروهای آمریکایی از خاک عراق گفت: ما نسبت به شکاف خطرناکی که پیش‌روی عراقی‌هاست و دستاوردهای کشورمان را بعد از سال 2003 تهدید می‌کند، هشدار می‌دهیم. وی افزود: ما باید بر هویت ملی خود به جای ریشه‌های مذهبی و طایفه‌ای تاکید کنیم. عراقی‌ها امروز به سمت شکاف خطرناکی حرکت می‌کنند و اگر نسبت به آن بی‌توجه باشیم، دستاوردهای سال‌های گذشته را از دست خواهیم داد. تمام گروه‌های سیاسی در عراق باید اتحاد داشته باشند، چراکه اختلافات و درگیری سرنوشت عراق را به مکان نامعلومی سوق می‌دهد.

9 انفجار دربعقوبه

همزمان با این تحولات، انفجارهای جدیدی که در شهر بعقوبه عراق روی داد دست‌کم 3 کشته و 12 زخمی برجای گذاشت. نیروهای عراقی اعلام کردند در میان کشته‌شدگان، یک دختربچه نیز حضور دارد. اطلاعات اولیه نیروهای امنیتی عراق حاکی از آن بود که یکی از این بسته‌های انفجاری در مقابل ورودی منزل یکی از افسران پلیس عراق در جنوب بعقوبه منفجر شده است که در پی آن، دو کودک این افسر عراقی کشته و دو نفر از اعضای خانواده‌اش نیز به شدت زخمی شدند. نیروهای پلیس عراق همچنین اعلام کردند این انفجارهای پیاپی، خسارت‌های مالی فراوانی را به دنبال داشته است. از سوی دیگر، برخی منابع عراقی به خبرگزاری آلمان اعلام کردند در حمله شبه‌نظامیان ناشناس به مرکز ایست بازرسی پلیس در شهر سامرا یکی از نیروهای پلیس عراق کشته و 3 نفر دیگر زخمی شدند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها