در ایام محرم شبکه های رادیویی 280 برنامه با محوریت حماسه عاشورا پخش خواهند کرد

پخش 20 نمایش رادیویی با موضوع محرم

با آغاز ماه محرم، شبکه‌های مختلف رادیو بیش از 20 نمایش رادیویی را با موضوع کربلا و وقایع عاشورا به آنتن پخش خواهند سپرد.
کد خبر: ۴۴۳۲۲۲

این آثار در قالب‌ها و ساختارهای گوناگونی آماده پخش شده‌اند. تعزیه قاسم، از کوفه تا کوفه، ظلمت‌نشینان، شرافت طبیب، بانوی کلام، سقاخانه نوروزخان، پیر غلامان تعزیه، غم بود که آسمان کربلا می‌بارید، خاک بوی محشر می‌دهد، کربلای من، هل من ناصرا ینصرنی، روزگار کبود، چراغ روا، به بزرگواری بخشش، همیشه حاضر، نذر، زندگی دوباره، به زلالی پدر، حرمت‌های از یاد رفته، گوهر جاویدان، بازگشت و هدایت، اسامی برخی از نمایش‌هایی است که در ایام محرم از شبکه‌های گوناگون رادیو پخش خواهند شد.

در این آثار تعدادی از هنرمندان شناخته شده نمایش رادیویی کشور نقش‌آفرینی کرده‌اند. فریدون محرابی، رحمان باقریان، فریبا متخصص، علی عمرانی، رضا عمرانی، زهره مجابی، بیوک میرزایی، مهین فرد نوا، مهرداد عشقیان، جواد پیشگر، علی تاجمیر، فریبا طاهری، مهین نثری، بهناز بستان‌دوست، مهدی صباغی، حبیب بختیاری، ناهید مسلمی، مونا صفی، نگین خواجه نصیر، حسین مهماندوست، مجید سهرابی، نازنین مهیمنی، مینو جبارزاده، صفا آقاجانی و علی زرینی برخی از هنرمندانی هستند که در این نمایش‌ها هنرنمایی کرده‌اند.خلاصه برخی از این آثار به این شرح است:

گوهر جاویدان: ماجرای این نمایش رادیویی درباره یک دختر مسیحی است که با دیدن تابلوی دختر استاد فرشچیان علاقه‌مند به زندگی امام حسین می‌شود و شروع به تحقیق درباره زندگی ایشان می‌کند.

از کوفه تا کوفه: حبیب بن مظاهر و مسلم بن عوسجه پنهانی از کوفه خارج شده و با پیوستن به امام حسین(ع) در کربلا به شهادت می‌رسند. هنگامی که کوفیان با سرهای شهدا به شهر بازمی‌گردند قاسم پسر نوجوان حبیب بن مظاهر قاتل پدرش را دنبال می‌کند.

کربلای من: این نمایش داستان زن سالخورده‌ای است که به قصد زیارت مرقد امام حسین (ع) در مسیر شهر کربلا گم می‌شود اما با اتفاقاتی که می‌افتد، در اعتقاداتش راسخ‌تر می‌شود.

تعزیه قاسم: این اثر نمایشی که با حضور هنرمندان باسابقه رادیو تولید شده است، یک داستان واقعی را روایت می‌کند. در دوره حکومت رضاخان در شهر تبریز، در حالی که عزاداری امام حسین(ع) توسط حکومت وقت ممنوع شده، جمع زیادی از پهلوانان و بازاریان تبریز در راسته آهنگران اقدام به برپایی هیات عزاداری می‌کنند که در ادامه ماموران حکومتی با اطلاع از موضوع، این عزاداری را به خاک و خون می‌کشند.

سقاخانه نوروزخان: این نمایش رادیویی درباره میرزاخان یکی از نورچشمی‌های دربار ناصری است که با فوتش ماجراهای مختلفی را به وجود می‌آورد. همسر او برای این که آبرویش را حفظ کند، ادعا می‌کند میرزا خان چلچراغ بزرگ عمارت را وقف امامزاده کرده است. اما این آغاز اتفاقات پیش‌بینی نشده دیگری برای او و دیگران است.

غم بود که آسمان کربلا می‌بارید: این اثر با تلفیق نمایش و تعزیه به ماجرای به یاد ماندنی حر بن یزید ریاحی و حضرت ابوالفضل می‌پردازد.

پیرغلامان تعزیه: چند تعزیه‌خوان قدیمی تصمیم می‌گیرند با وجود مشکلات و موانع گروه قدیمی‌اشان را دوباره احیا و در محرم امسال تعزیه‌ای را مقابل دیدگان مردم اجرا کنند.

ظلمت‌نشینان: این اثر روایت عاشورا از نگاه کسانی است که تبعات ظلمی را که در روز عاشورا مرتکب شده‌اند، متحمل می‌شوند.

شرافت طبیب: این نمایش داستان طبیبی را در زمان خلافت متوکل عباسی بازگو می‌کند که حاکم جور از او می‌خواهد برای کشتن دشمنانش زهر مهلکی را آماده کند. اما او زیر بار نمی‌رود که از علمش برای خدمت به ظالمین استفاده کند.

بانوی کلام: ماجرای بعد از عاشورا ـ از کوفه تا شام ـ و خطبه‌های حضرت زینب درباره اتفاقات عاشورا در این اثر روایت می‌شود.

مفاهیم حماسه عاشورا

همچنین شبکه‌های سراسری رادیو برای تعمیق مفاهیم حماسه عاشورا، معرفی آیین‌های مختلف عزاداری و انعکاس حضور مردم در مساجد، تکایا و هیات مذهبی در اقصی نقاط کشور را با استفاده از تمام ظرفیت‌های هنری و در قالب‌های گوناگون مهیا نموده است. این برنامه‌ها در طول ایام محرم در قالب سخنرانی نمایش و تعزیه، مرثیه‌سرایی، میزگرد و گفت‌گو، گزارش از مجالس عزاداری، ارتباط با شهرستان‌ها و خارج از کشور از 20 شبکه رادیویی و با 280 عنوان برنامه پخش خواهد شد.

این برنامه‌ها قرار است با موضوعات محوری چون راز ماندگاری عاشورا در آینه فرهنگ، تبیین و بررسی جایگاه تعزیه، تبیین نقش حضرت ابوالعباس در حماسه تاسوعای حسینی، انعکاس فضای سوگ و عزاداری مردم در اقصی نقاط کشور، نقش زنان در حماسه عاشورا، شناساندن کودکان کربلا و آشنایی با ولایت‌پذیری اصحاب امام حسین(ع)‌ پخش شوند.

عناوین برنامه‌های مهم شبکه‌های رادیویی در ماه محرم:

ـ چشمه حقیقت، خط سرخ، و معروف در رادیو معارف.

ـ پخش زیارت وارث، شمع روشن، اشراق و سلوک سرخ، در رادیو قرآن.

ـ یاران خورشید، حدیث ولایت، روزنه و حکایت مردان باران در رادیو ایران.

ـ ققنوس، از واژه تا صدا و شبستانه در رادیو فرهنگ.

ـ روضه علما، زیارت وارث و روضه علما در رادیو نوا.

ـ چهل سرا و جرعه جرعه عطش از رادیو اقتصاد.

ـ خورشید عالم­تاب، روایت عشق، تکیه چهارسوق و راه تعالی از رادیو صدای آشنا.

ـ پنجره‌ای رو به آفتاب، همیشه با ورزش و جهان ورزش از رادیو ورزش.

ـ خیمه عشق، زیر سایه خورشید و مکتب عاشورا در رادیو البرز.

ـ قرار سرخ، شبی از شب‌ها و شبیه‌نامه در رادیو البرز.

ـ شمیم حزن، گنجینه مداحی و حرف‌های حروف در رادیو ایران صدا.

ـ پیدا و پنهان، قدم زدن با کلمات و خارج از متن در رادیو گفت‌وگو.

ـ نگارخانه عشق و خیمه عشق در رادیو تهران.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها