لشکرکشی ارتش ترکیه به مرز سوریه

ارتش ترکیه قرار است، همزمان با بازدید اردوغان از اردوگاه آوارگان سوری در مرز مشترک ترکیه و سوریه، مانور نظامی در این منطقه برگزار کند.
کد خبر: ۴۳۲۸۹۲

به گزارش «تابناک»، ارتش ترکیه در وب‌سایت رسمی خود، از مانورهای نظامی خبر داده است که از پنجم تا سیزدهم ماه اکتبر در «حتای» انجام خواهد شد؛ تحرکاتی که احتمالا با دیدار «رجب طیب اردوغان»، نخست‌وزیر ترکیه از اردوگاه پناهندگان سوری پس از بازگشت وی از آفریقای جنوبی همزمان می‌شود؛ در این مانور، تیپ ۳۹ زرهی ارتش این کشور و ۷۳۰ سرباز ذخیره شرکت خواهند داشت.

بنا بر این گزارش، خبر برگزاری مانور نظامی ترکیه در مرز سوریه، در حالی منتشر می‌شود که روز گذشته، خبرگزاری «النخیل» عراق، از تهدید چند ماه پیش ترکیه توسط بشار اسد خبر داده بود. بشار اسد در دیدار اخیر وزیر خارجه ترکیه با وی، تأکید کرده بود که به محض برخورد نخستین موشک به سوریه، اسرائیل در سه ساعت نخست موشکباران و خاورمیانه در سه ساعت دوم، به آتش کشیده می‌شود.

بنابراین، گویا واکنش ارتش ترکیه چندان هم بی ارتباط با این افشاگری نبوده، ولی کارشناسان بر این باورند، در ماه‌های اخیر، ترکیه درصدد است به بهانه وجود آوارگان سوری، منطقه حایلی بین مرز سوریه و ترکیه ایجاد و با حمایت لجستیکی خود از مخالفان دولت سوریه، آنان را برای مقابله مسلحانه با دولت سوریه آماده کند.

در واقع، یکی از سناریوهایی که هم‌اکنون برای سوریه طراحی شده، این است که با راه‌اندازی یک شورای انتقالی در ترکیه و همچنین تهیه تجهیزات نظامی برای مخالفان در درون سوریه، معارضان این کشور را برای یک جنگ داخلی مسلحانه حمایت کنند و پس از آن، شورای امنیت سازمان ملل در قالب مسئولیت حمایت، دقیقا مشابه آنچه در لیبی رخ داد، به مداخله نظامی در این کشور بپردازند.

بنا بر همین سناریوست که ترکیه، سپر دفاع موشکی ناتو را در نزدیکی شهر دیاربکر، یعنی جایی که به خوبی سه کشور ایران، عراق و سوریه را پوشش ضد موشکی می‌دهد، مستقر کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها