سرمربی تیم فوتبال سایپا در گفت‌و‌گو با «جام‌جم»

صالح: حالا می‌فهمم ابراهیم‌زاده چه می‌کشید

مجید صالح در 45 سالگی بار دیگر به سایپا برگشته تا برای نخستین بار در لباس سرمربیگری باشگاهی قرار گیرد که زمانی با پیراهن آن بارها جام‌های قهرمانی را روی سر برده بود. صالح که مدتی پس از آنالیزوری تیم ملی در رقابت‌های جام ملت‌های سال 2006، 3 سالی را به عنوان مربی ذوب‌آهن، دستیار منصور ابراهیم‌زاده بود اکنون می‌خواهد سال‌ها مطالعه و تجربه خود را در اختیار باشگاه سایپا قرار دهد تا شاید این باشگاه نارنجی‌پوش را به شرایط آرمانی سال‌های میانی دهه 70 خود نزدیک کند؛ زمانی‌که سایپا با مربیگری بیژن ذوالفقارنسب و سپس نصرالله عبدالهی و با حضور بازیکنانی نظیر جمشید شاه‌محمدی، جلال بشرزاد، مرحوم حسین عسگری، سهند رازیان، خسرو جانعلی، سبیح‌ساران، حسن اسپیلی، رامین محتشمی و البته مجید صالح قهرمان پیاپی لیگ و جام حذفی ایران می‌شد و حتی به عنوان چهارمی آسیا نیز دست یافت. آنچه در پی می‌آید ماحصل گفت‌وگوی کوتاه «جام‌جم» با مربی جوان و تازه‌کار سایپاست که حاوی نکات تازه‌ای برای علاقه‌مندان است.
کد خبر: ۴۲۹۰۷۹

به عنوان یک تحلیلگر شناخته‌شده در فوتبال ایران، چه تحلیلی از لیگ امسال ما دارید؟

وقتی صحبت از تیم‌های تقویت‌شده لیگ امسال می‌شود شاید ابتدا نام تیم‌های استقلال و تراکتورسازی بر سر زبان‌ها بیفتد که بازیکنان خوب زیادی به خدمت گرفتند در حالی که بقیه تیم‌ها هم خود را نسبت به گذشته تقویت کرده‌اند آنچنان‌که تیم قعرنشینی مثل مس کرمان هم از چنان پتانسیل و نفرات شاخصی برخوردار است که می‌تواند در هفته‌های بعد، جبران مافات کند و برای دیگر تیم‌ها مشکل‌ساز شود و در تایید این فرض به بردهای فراوان خارج از خانه تیم‌ها در هفته‌های آغازین لیگ یازدهم اشاره می‌کنم مثل پیروزی استقلال در زمین فولاد، پیروزی شهرداری در زمین پرسپولیس و چندین نتیجه این‌گونه دیگر از جمله برد ذوب‌آهن در زمین ما که همگی از آمادگی بالای تیم‌ها و پتانسیل خطرسازی هرکدام از آنها حکایت دارند. به عبارت دیگر، اکنون دیگر مثل سال‌های گذشته نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم تیم‌ها تنها در زمین خود خوب بازی کنند و این یعنی این‌که اگر لیگ امسال جا بیفتد به تورنمنتی بسیار خوب و پرکیفیت تبدیل می‌شود،‌ طوری که از بهترین لیگ‌ها خواهد بود.

سایپا چه تفاوتی با سال گذشته کرده است؟ تحلیلتان از عملکرد تیم خود در رقابت‌های فصل جاری لیگ چیست؟

ما نسبت به سال گذشته خیلی بهتر شده‌ایم، البته موجودی تیم ما همین است و نباید انتظار بیشتری از آن داشته باشیم. آنچه مشخص است تعطیلی 2 هفته‌ای لیگ به ضررمان تمام شد، چون روند خوبی که پیش گرفته بودیم را دچار خلل کرد. این تعطیلی مثل تایم‌اوت در والیبال بود، ولی به خاطر تیم ملی مجبوریم این شرایط را تحمل کنیم و چاره‌ای جز این نداریم. ما پس از بازی با داماش روند خوبی داشتیم تا این که تعطیلی لیگ به ما ضربه زد و در دیدار با صبا بد بازی کردیم و البته نتیجه را هم در قم به این تیم سپردیم. اما در بازی با نفت واقعا خوب بودیم در حالی که فوتبال، روی بدش را به ما نشان داد و ثابت شد در این ورزش هر چقدر هم خوب بازی کنید ممکن است نتیجه را واگذار کنید. البته تیم نفت به نسبت سال گذشته متحول شده است و بازیکنان خوبی را در ترکیب خود دارد. مصدومیت آشنا هم بسیار به تیم‌ ما لطمه زد و باعث شد تا به بازیکن جوانی میدان دهیم که این بازیکن روی گل‌های دریافتی اشتباهاتی هم داشت. البته بازی در تیم ملی آن هم در قطر روی انصاری‌فر تاثیر منفی گذاشت و من مطمئنم در ادامه لیگ، بازی‌های بهتری از او خواهیم دید.

چه تفاوت آشکاری بین مجید صالح امسال و سال گذشته احساس می‌کنید؟

صالح: هافبک وسطی را که در فوتبال اروپا بازی می‌کند، کاملا پسندیدیم و با او از هر لحاظ به توافق رسیدیم البته انتقال وی را به نیم‌فصل مسابقه‌های لیگ واگذار کردیم و فکر می‌کنم حضور او تاثیر زیادی روی عملکرد ما بگذارد

مهم‌ترین تفاوت این است که پارسال دستیار بودم و در این لیگ، سرمربی هستم. آن زمان نسبت به الان مسوولیت چندانی نداشتم چون یک مربی فقط حین تمرینات مسوولیت دارد در حالی که یک سرمربی قبل، حین و بعد از تمرینات و مسابقه‌ها مسوولیت دارد و مرتبا باید پاسخگوی همه باشد. به همین خاطر فشار خیلی زیادی را تحمل می‌کند. الان می‌فهمم واقعا چه فشاری روی ابراهیم‌زاده به عنوان سرمربی وجود داشت و او چه می‌کشید.

وجه دیگر پرسشم این بود که چه تفاوتی بین تشکیلات ذوب‌آهن و سایپا احساس می‌کنید؟

خوب طبیعی است این دو باشگاه صنعتی، تفاوت‌هایی باهم دارند. باید به طور کلی بگویم شرایطی در سایپا وجود دارد که در ذوب‌آهن نیست و در ذوب‌آهن هست که در سایپا نیست.

از تیمی که در ابتدای فصل بسته‌اید رضایت دارید؟

البته ما مشکلات بودجه‌ای در جذب بازیکنان مورد نظر خود داشتیم و بیش از این توان خرید نداشتیم، با این حال شاکله تیم را در جهت حفظ ثبات و تشکلش حفظ کردیم و سعی در رفع کمبودها تا جای ممکن نمودیم. فکر می‌کنیم با همان بودجه به بهترین شکل کارمان را انجام دادیم و بازیکنان مفید باتجربه‌ای را به تیم اضافه کردیم.

برای ترمیم نقاط ضعف خود، جای خالی در فهرست بازیکنان‌‌تان وجود دارد و آیا قصد خرید بازیکن خارجی در نیم‌فصل لیگ ندارید؟

چرا. دقیقا همین قصد را داریم. ما هافبک وسطی را که در فوتبال اروپا بازی می‌کند، کاملا پسندیدیم و با او از هر لحاظ به توافق رسیدیم، ولی متاسفانه قرارداد این بازیکن ـ که در حال حاضر نمی‌توانم اسمی از وی یا باشگاهش ببرم ـ با باشگاه اروپایی‌اش به پایان نرسیده بود، بنابراین انتقال وی را به نیم‌فصل مسابقه‌های لیگ واگذار کردیم و فکر می‌کنم حضور او تاثیر زیادی روی عملکرد ما بگذارد.

مجید عباسقلی / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها