اوقات فراغت ، نه بودجه دارد ، نه برنامه

هر ساله بیش از 20 وزارتخانه و سازمان از اختصاص بودجه های میلیونی برای اوقات فراغت خبر می دهند ، اما به عقیده کارشناسان بحث اوقات فراغت در کشور ما همچنان بی سرانجام است.
کد خبر: ۴۲۶۰۰

هفته گذشته ، سازمان ملی جوانان از اختصاص 5/2 میلیارد تومان برای ساماندهی اوقات فراغت جوانان خبر داد. این در حالی است که وزارت آموزش و پرورش ، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، سازمان تبلیغات اسلامی ، نیروهای مقاومت بسیج و 20 دستگاه اجرایی و موسسات دولتی که حوزه وظایف آنها ارتباط مستقیمی با اوقات فراغت ندارد ، از جمله بهزیستی ، شورای شهر ، وزارت کار و امور اجتماعی و...نیز هر سال رقم بودجه اختصاصی خودرا برای اوقات فراغت اعلام می کنند. سال گذشته تنها شورای اسلامی شهر تهران 30 میلیارد ریال برای ساماندهی اوقات فراغت در تابستان 82 اختصاص داد و به همین ترتیب ، سازمان ملی جوانان سال گذشته نیز بودجه 1/3 میلیارد تومانی برای اوقات فراغت جوانان اعلام کرده بود که البته امسال بودجه این سازمان در این زمینه نسبت به سال قبل 600 میلیارد تومان کمتر شده است ، اما آیا به دنبال این اعلام بودجه ها ، هیچ نهاد یا سازمانی بیلان کار خود را هم ارائه می کند؛.

بحثی که فقط اول تابستان داغ می شود

رئیس موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران ضمن انتقاداز نبود برنامه ریزی صحیح در خصوص اوقات فراغت می گوید: متاسفانه مشکل جامعه ما این است که هر ساله ابتدای فصل تابستان ، بحث اوقات فراغت از سوی مسوولان مطرح می شودو تا سال بعد ، به این بحث هیچ توجهی نمی شود ، در حالی که در همه جای دنیا ، بحث اوقات فراغت برای همه گروههای سنی همیشگی است و برای تمام طول سال برنامه ریزی می شود. دکتر سیدحسن حسینی با اشاره به اهمیت روان شناختی و جامعه شناسی تاکید می کند: البته میزان این بودجه ها به نسبت جمعیت جوان کشور، بسیار محدود است ؛ چرا که مثلا بودجه 5/2 میلیارد تومانی حتی کفاف اوقات فراغت جوانان تهرانی را هم نمی دهد.

اوقات فراغت ، نفری 400 تومان !

رئیس سازمان ملی جوانان هفته گذشته اعلام کرد: سال گذشته در خوشبینانه ترین حالت ، 20 درصد متقاضیان از برنامه های اوقات فراغت استفاده کرده اند. به گفته رحیم عبادی ، سرانه هزینه دولت در بحث اوقات فراغت برای هر نفر 400 تومان است . گذشته از بحث بودجه و اعتبارات مالی بحث اوقات فراغت ، نحوه برنامه ریزی در این خصوص ، ظاهرا مهمتر جلوه می کند. حسینی در این خصوص می گوید: در اوقات فراغت ، بحث انتخاب وجود دارد؛ یعنی فرد با توجه به سلایق و توانایی های خود، برنامه ای را انتخاب می کند. وی می افزاید: از این نظر، اوقات فراغت به 2 نوع برنامه ریزی مداوم و موقت تقسیم می شود که کشور ما فاقد برنامه ریزی مداوم در این زمینه است و درخصوص برنامه های موقت هم که فقط در طول تابستان وجود دارد ، برنامه ریزی اوقات فراغت با توجه به نیازها ، جنسیت و شرایط اجتماعی صورت نمی گیرد. این در حالی است که رئیس سازمان ملی جوانان ، شیوه گذران اوقات فراغت در کشور را به 2نوع فردی و جمعی تقسیم می کند و می گوید: در شیوه فردی ، فرد اوقات فراغت خود را در مقابل تلویزیون می گذراند که در کشور ما، گذران اوقات فراغت بیشتر به صورت فردی است و جوانان ایرانی 82 درصد از این اوقات را صرف تماشای تلویزیون می کنند! سیدحسن حسینی می گوید: بخش اعظم این بودجه های اوقات فراغت هدر می رود؛ چرا که برنامه ریزی جامع و مدونی برای آن وجود ندارد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها