سردار ذوالفقاری خبر داد:

50 تعرض مسلحانه به واحدهای مرزی

فرمانده مرزبانی کشور از 50 مورد تعرض مسلحانه به واحدهای مرزی غرب و شمال غرب کشور خبر داد و گفت:‌ روز گذشته تروریستهای گروه جندالشیطان قبل از ورود به خاک کشور در درگیری مسلحانه با نیروهای مرزبانی متواری شدند.
کد خبر: ۴۲۲۶۰۳

به گزارش مهر، سردار حسین ذوالفقاری روز سه شنبه در نشست خبری با اشاره به افزایش 4 درصدی کشف مواد مخدر در مرزها اظهار داشت: در 4 ماهه نخست امسال ماموران موفق شدند 21 تن انواع مواد مخدر را در مرزهای کشور کشف و ضبط کنند. همچنین در این مدت کشف سلاح رشد 135 درصدی را نشان می‌دهد. بیشترین سلاحهای  کشف شده در مرز عراق بوده و عمدتاً از مرزهای غربی وارد کشور می‌شود.

در 4 ماهه نخست امسال هلاکت اشرار 8 درصد افزایش یافت این در حالی است که شهادت نیروها در درگیری با اشرار 16 درصد کاهش داشت. همچنین در این مدت کشف تجهیزات گیرنده ماهواره با کاهش 40 درصدی روبرو بود.

50 تعرض مسلحانه به واحدهای مرزی

فرمانده مرزبانی کشور با اشاره به 50 مورد تعرض مسلحانه به واحدهای مرزی در شمال غرب و غرب کشور تاکید کرد:‌ تمامی این حملات به جز یک مورد کشف و خنثی شد. این در حالی است که با کمک مخترعان داخلی دستگاهی طراحی شده است که می‌تواند تله‌های انفجاری و بمب گذاری را کشف کند. تا کنون به وسیله این دستگاه 11 مورد از تله‌های انفجاری کشف و خنثی شد.

درگیری نیروهای مرزبانی با جندالشیطان

سردار ذوالفقاری با بیان درگیری یک ساعته ماموران مرزبانی با باقی مانده گروهک جندالشیطان تصریح کرد: شبه گذشته ماموران مرزبانی هنگ میرجاوه در یک درگیری یک ساعته موفق شدند دو شرور را به هلاکت رسانده و از آنها 15 کوله پشتی دارای آب و غذا و دو قبضه سلاح کشف و ضبط کنند.

براساس اظهارات مرزبانان احتمالاً 20 شرور که وابسته به گروه جندالشیطان (سپاه صحابه) بودند قصد تعرض به جاده و انجام عملیات تروریستی را داشتند.

احداث 95 واحد مرزی در مرزها

وی در مورد طرح انسداد مرز گفت: در طول 7 ماهه گذشته 95 واحد مرزی در کشور احداث شد. همچنین در مجموع 120 کیلومتر از مرزها توسط کانال، خاکریز، سیم خاردار و دیوار بتنی مسدود شد. این در حالی است که 11 هزار تابلوی هشدار مرزی نیز برای نصب آماده شد. در این مدت 400 دستگاه رادار و دوربین دید در شب تحویل یگان‌های مرزبانی شد.

راه اندازی یگان مهندسی رزمی

ذوالفقاری با اشاره به احداث 172 کیلومتر جاده مرزی از احداث یگان مهندسی رزمی خبر داد و افزود: 220 دستگاه خودروی راهسازی در اختیار این یگان قرار می‌گیرد. تمامی مقرهای آسیب پذیر از جمله در منطقه کردستان به برجک‌های ضد گلوله تغییر کردند به طوریکه در این منطقه به وضعیت مناسبی رسیده‌ایم و فعالیت خود را روی مرزهای آذربایجان غربی و جنوب سیستان متمرکز کرده‌ایم. امیدواریم با نصب سیم خاردار و حذف کانال تا سه ماهه نخست سال 91 به وضعیت مطلوبی دست یابیم.

تعطیلی 14 بازارچه مرزی

ذوالفقاری با بیان وجود 34 بازارچه مرزی مبادله کالا اظهار داشت:‌ هم اکنون 14 بازارچه مرزی برای مبادلات کالای مرزنشینان فعال بوده و14 بازارچه نیز تعطیل است.

وی در مورد طرح جامع عمران مرز گفت: این طرح بزودی به شورای عالی امنیت ملی ارسال می‌شود و پس از تصویب به اجرا در می‌آید همچنین طرح تقویت مرزبانی به دلیل ایراد شورای نگهبان همچنان مسکوت مانده است. 

مدرنیزاسیون مرز ایران و عراق

ذوالفقاری دیپلماسی فعال را در دستور کار مرزبانی برشمرد و عنوان کرد: تا به حال نتایج خوبی از این دیپلماسی به دست آمده است. در راستای دیپلماسی فعال کار مدرنیزاسیون مرز ایران و عراق در دستور کار قرار گرفت و مرز از منطقه اروند تا شمال عراق با تشکیل کارگروه های مشترک میله گذاری شد. سعی می‌کنیم تا قبل از سرد شدن هوا کار مدرنیزاسیون به اتمام برسد. هدف از اجرای این طرح رسیدن به مرزهای مشترک براساس قرارداد 1975 است.  متاسفانه در جریان جنگ دو کشور 400 میله مرزی از بین رفته بود که در طرح جدید کار میله گذاری دوباره آغاز شد.

امنیت خزر توسط کشورهای منطقه تامین می شود

وی با اشاره به برگزاری نشست مشترک میان روسای مرزبانی کشورهای حاشیه دریای خزر تاکید کرد:‌ با کشورهای این حوزه توافقاتی داشتیم و مقرر شد امنیت این دریا توسط کشورهای منطقه تامین شود. به زودی نیز جلسه سوم مشترک برگزار می‌شود.

مشکلات مرزی ایران و  افغانستان

ذوالفقاری با برشمردن مشکلات مرزی ایران و افغانستان تاکید کرد:‌ کمیته مشترکی برای تشخیص نقاط صفر مرزی تشکیل شده است تا اختلافات رفع شوند. همچنین در مواردی مرزبانان افغانی به کشاورزان ایرانی تعرض کرده بودند که این تعرض با واکنش سریع نیروهای مرزبانی ایران پاسخ داده شد.

فرسایش رودخانه‌ای عامل کاهش استفاده ایران از آبها

وی ضمن هشدار جدی نسبت به فرسایش رودخانه‌ای توسط سایر کشورها گفت: این کشورها به ویژه در منطقه ارس اقدام به ساحل بندی و افزایش طول ساحل کرده اند. البته از مسئولان خواسته‌ایم که به این موضوع توجه جدی کنند چرا که  اگر در این زمینه تاخیر شود ضررهای زیادی متوجه کشور خواهد بود. هم اکنون در حوزه رود ارس و در منطقه مقابل نخجوان شاهد این وضعیت و ساحل سازی هستیم.

تساهل و تسامح نیروهای عراقی در برابر پژاک

ذوالفقاری در خصوص آخرین وضعیت گروهک تروریستی پژاک گفت: در آخرین مذاکراتی که با مسئولان عراقی داشتیم آنها این گروهک را تروریستی دانسته و فعالیت آن را غیرمجاز اعلام کردند. دولت مرکزی عراق با فعالیت این گروهک مخالف است اما نیروهای محلی اقلیم کردستان عراق حضور لازم را در مرز ندارند. از دولت عراق خواسته‌ایم تا نیروهای دولت مرکزی در حوزه اقلیم کردستان حضور پررنگ‌تری داشته باشند. متاسفانه شاهد تساهل و تسامح دولت اقلیم در برابر پژاک هستیم این در حالی است که براساس شنیده ‌ها آنها برخی از قسمت‌های این منطقه را در اختیار پژاک قرار داده‌اند. بیشتر درگیری‌های ایران و پژاک در نقطه صفر مرزی در داخل کشور خودمان است و از این بابت روستانشینان کرد نباید نگران باشد.

مرگ مرزبان جمهوری آذربایجان توسط مرزبانان کشور

وی با تایید کشته شدن یک مرزبان کشور آذربایجان توسط نیروهای ایرانی، در تشریح این ماجرا گفت: سه نفر از مرزبانان جمهوری آذربایجان که مسلح بودند به خاک کشورمان وارد شدند. بر این اساس نیروهای خودی موظفند ابتدا اخطار داده و سپس این افراد را دستگیر کنند. در ابتدا مرزبانان کشور اقدام به اخطار می کنند اما سه نیروی مرزبان آذربایجان در برابر نیروهای ما موضع‌گیری می‌کنند البته دو نفر از آنها اسلحه خود را جا گذاشته و به سمت مرزهای کشورشان باز می‌گردند. نفر سوم نیز که اقدام به مقاومت می‌کند با شلیک مرزبانان جان خود را از دست می‌دهد. ما نیز از اصل این حادثه ناخرسند بودیم و دوست نداشتیم رخ دهد. البته کارشناسان نقطه درگیری را مشخص کردند اما طرف آذری حاضر به امضاء صورتجلسه نشده است. به همین دلیل ما نیز سلاحهای کشف شده را تحویل نمی‌دهیم.

وی ادامه داد: رفتار آذریها در حالی است که قبل از عید افسر مرزبانی کشور ما در هوای مه آلود در تعقیب قاچاقچیان بود که ناخواسته 20 متر وارد خاک ترکیه شد به همین دلیل افسران ترک به سمت مامور ما شلیک کرده و او را به شهادت رساندند و ما نیز پس از بررسی و صحت موضوع، این امر را پذیرفتیم. از طرف آذری نیز می خواهیم که صورتجلسه را بپذیرد.

ذوالفقاری با رد جداسازی مرزبانی از نیروی انتظامی اظهار داشت: تا کنون هیچ بحثی در مورد جداسازی مطرح نشده است. هم اکنون نیروهای مرزبانی به عنوان یک نیرو با داشتن فرماندهان مستقل در حال فعالیت است. البته سعی می‌کنیم تا مرزبانی به عنوان نیروی خوداتکا مرزها را کنترل کنند.

وی با اشاره به بازسازی و انسداد مرز ایران و ترکیه تصریح کرد: هم اکنون مرز ترکیه مسدود شده است البته این کشور نیز سرمایه گذاری خوبی برای توسعه مرزهایش انجام داده است.

ذوالفقاری در پایان با رد انسداد رود هیرمند افزود: رود هیرمند و دریاچه هامون مسدود نشده است و در حال رایزنی با وزارت نیرو در این مورد هستیم. البته برای تردد آسانتر کشاورزان کانال‌های بازی در مرز در نظر گرفته شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها