سخنگوی اقتصادی دولت با بیان اینکه کمیته مستقلی تحت عنوان جهاد اقتصادی در دولت نداریم، دلیل آن را اهمیت موضوع جهاد اقتصادی برشمرد و گفت: اگر لازم باشد، دولت در هر حوزه‌ای از جهاد اقتصادی قرارگاه تاسیس خواهد کرد.
کد خبر: ۴۱۲۹۲۵

به گزارش مهر، سید شمس الدین حسینی امروز در حاشیه همایش علمی تخصصی راهبردهای نوین پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالا و ارز در جمع خبرنگاران در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه آیا در دولت کمیته ای برای تحقق اهداف جهاد اقتصادی تشکیل شده است؟ گفت: این موضوع چندین بار در دولت بحث شد و مقرر شد که هر وزارتخانه بحث جهاد اقتصادی را به عنوان یک کار، شعار و اولویت دنبال کند.

سخنگوی اقتصادی دولت با بیان اینکه ما کمیته مستقلی تحت عنوان جهاد اقتصادی در دولت نداریم، در مورد علت این امر افزود:علت این است که موضوع به قدری دارای اهمیت است که واگذاری به یک کمیته ثانوی شاید از اهمیت کار بکاهد.

وی افزود: طرح شعارهایی مانند ایجاد 2 میلیون و 500 هزار شغل در سال، تکمیل طرح تحول اقتصادی، پروژه های عمرانی، صنعتی و زیربنایی و ... و پرداختن دولت به آنها همگی معطوف به همین قضیه است.

حسینی گفت: دولت در هر حوزه ای  از جهاد اقتصادی اگر نیاز باشد قرارگاهی تاسیس می کند که نمونه آن ستاد مبارزه با تحریم است که به مثابه یک قرارگاه با تحریم کنندگان مقابله کرده است.

بدهی هند به ایران

وزیرامور اقتصادی و دارایی در پاسخ به سئوال دیگری در مورد رقم بدهی نفتی هند به ایران گفت: هر رقمی که بانک مرکزی در این خصوص اعلام کند صحیح است ، ضمن اینکه دولت طرف حساب کشور هندوستان نیست، وزارت نفت با فروش نفت ارزی را حاصل می کند که بدوا متعلق به دولت است اما وقتی بانک مرکزی آن را تبدیل می کند رقم حاصل متعلق به بانک مرکزی است و بانک مرکزی مرجع رسمی است که می تواند در این خصوص اظهار نظر کند.

حسینی در مورد این سئوال که آیا افزایش نرخ سود سپرده ها در دستور کار شورای پول و اعتبار قرار دارد یا خیر؟ گفت: من یک کارمند شورای پول و اعتبار بیشتر نیستم و دعوتنامه ای در این خصوص به من ارائه نشده است اما این موضوع در آخرین جلسه شورا نیز به تصویب نرسید.

تغییر زمان پرداخت یارانه نقدی

وزیرامور اقتصادی و دارایی در مورد تغییر زمان پرداخت یارانه های نقدی بر اساس پیشنهاد بانک مرکزی، گفت: به دلیل تلاقی جریان پرداخت حقوق و پرداخت یارانه های نقدی، ازدحامی در شبکه سیستم بانکی ایجاد و مشکلاتی را بوجود می آورد؛ بنابراین بانک مرکزی پیشنهاد پرداخت یارانه های نقدی در هفته دوم ماه به جای پرداخت در هفته اول ماه را پیشنهاد کرده است.

سخنگوی اقتصادی دولت اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده در زمان فروش آن در بازار گفت: قانون به ما اجازه داده است که مالیات بر ارزش افزوده به صورت کالایی و فرآیندی به صورت تدریجی در تمام بخش ها بجز کالاهای معاف اجرا شود اما در گام اول  این قانون تمام کالاها را مشمول نمی شود.

وزیرامور اقتصادی و دارایی افزود: در فاز اول تصمیم گرفته شد که مالیات ارزش افزوده سکه در مبدا عرضه سکه توسط بانک مرکزی و بانک کارگشایی پرداخت شود و پس از مدتی این مالیات به سطح بعدی (بازار) تسری می یابد زیرا اگر اخذ مالیات بر  ارزش افزوده در فروش سکه از مبدا آغاز شود اخذ آن در مراحل بعدی به راحتی امکانپذیر می شود.

راهبردهای مبارزه با قاچاق کالا و ارز

این عضو کابینه دولت دهم در مورد راهبردهای مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: در این بحث موضوع پیشگیری مد نظر قرار گرفته است، یعنی سیاستهای اقتصادی که منجر به ایجاد انگیزش قاچاق می شود را شناسایی و اصلاح می کنیم.

سخنگوی اقتصادی دولت موضوع هدفمندی  یارانه ها را از بهترین مصادیق اصلاح سیاستها برای مقابله با قاچاق عنوان و تصریح کرد: تفاوت قیمت یک کالا در داخل و خارج مرز انگیزه برای قاچاق ایجاد می کند.

وی نظارت بر ورود و خروج کالا، تجهیز گمرکات، اصلاح قانوانین گمرکی را با امر مبارزه با قاچاق کالا و ارز مهم ارزیابی کرد و افزود: در مورد قاچاق آمار رسمی وجود ندارد، این پدیده رسمی نیست و آمارها عمدتا بصورت برآوردی و غیر قابل اعتماد است.

وی رقم پرونده های کشف قاچاق در سال 89 را بالغ بر 560 میلیارد تومان اعلام کرد و بیان داشت: برخی برآورد می کنند که 5 یا 10 درصد قاچاق کشف می شود اما این آمارها همه گمانه زنی است.

حسینی خاطر نشان کرد: حجم قاچاق کالا در کشور ما قابل توجه است و هر میزانی که باشد به همان میزان به سلامت مردم و حقوق دولت لطمه می زند.

وزیرامور اقتصادی و دارایی رشد درآمدهای مالیاتی در برنامه چهارم را دو تا سه برابر رشد رشد تولید ناخالص ملی اعلام کرد و افزود: با رشد 25 درصدی درآمدهای مالیاتی نسبت به "GNP" مواجه بوده ایم، در عین حال رشد هزینه های جاری هم بالا بوده است؛ بنابراین ضمن شفافیت پایه های مالیاتی و غیره باید در مدیریت هزینه ها هم تلاش کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها