قرائت کنتورها هوشمند می‌شود

3طرح‌جدید برای مقابله با سارقان گاز

همزمان با اجرای سه طرح جدید دولت برای مقابله با تخلفات و انشعابات غیر مجاز گاز پس از هدفمندی یارانه ها، به زودی قرائت کنتورهای گاز مشترکان هم به صورت هوشمند انجام می‌شود.
کد خبر: ۴۱۰۱۲۳

به گزارش مهر، با گذشت 6 ماه از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها و اصلاح تعرفه گاز، پدیده جدیدی به نام سرقت از شبکه ملی گاز با ایجاد انشعابات غیر مجاز و یا دستکاری کنتور در برخی از استانهای کشور رایج شده است.

بر اساس آمارهای رسمی در شرایط فعلی در برخی از استان های جنوبی کشور همچون کرمان در کنار استان جدید تاسیس البرز بیشتر گزارش های تخلفات گازی گزارش می شود و حتی در برخی از شهرهای کشور میزان این تخلفات به حدی بالا رفته که منجر به افزایش چند برابری میزان گازهای گمشده در سطح شبکه سراسری شده است.
 
در حال حاضر مسئولان مختلف وزارت نفت برای برخورد با پدیده سرقت از شبکه ملی گاز راهکارهای جدیدی را تعریف و اجرایی کرده اند به طوری که از یک سو با مشارکت بسیج و نیروهای انتظامی برخورد با متخلفان گازی شدت گرفته و از طرف دیگر سامانه های جدیدی برای ردیابی نقاط سرقت خیز در مرحله طراحی و اجرا است.
 
هم اکنون تمامی گاز تحویلی به پالایشگاه‌ها پس از تصفیه و شیرین ‌سازی از طریق خطوط سراسری به تاسیسات  تقلیل فشار در ورودی شهرها یا روستاها منتقل شده و در نهایت به مصارف بخش های مختلف می‌رسد.
 
در این شبکه تولید، انتقال و توزیع موجود به ‌دلیل دقیق ‌نبودن شرایط اندازه‌ گیری گاز طبیعی، امکان محاسبه دقیق انرژی‌های اتلاف شده در مسیر خطوط لوله، ایستگاه‌های تقویت و تقلیل فشار، نشت گاز و حتی سرقت‌های گازی وجود ندارد.
 
بر این اساس دولت به‌ منظور مقابله با تخلفات گازی، اعمال جرایم نقدی سنگین، قطع موقت گاز مشترکان متخلف و حتی تشویق مشترکان خوش حساب را در دستور کار خود قرار داده است اما هیچ کدام از این روشها تاکنون منجر به کاهش تخلفات گازی نشده است. 

3 طرح جدید دولت برای مقابله با سارقان گاز 

مجتبی شیخ بهایی مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز نیز از آغاز شمارش معکوس برای راه اندازی سامانه کالیبراسیون صنعت گاز ایران خبر داد و گفت: با اجرای این سامانه هوشمند، علاوه بر شناسایی میزان دقیق انشعابات و تخلفات گازی، میزان حجم گازهای گمشده و اتلاف در سطح تاسیسات صنعت گاز هم قابل شناسایی است.
 
وی افزود: همزمان با تکمیل مراحل طراحی و اجرای این سامانه اقدامات دیگری هم برای اندازه گیری دقیق گاز در سطح کشور در حال انجام است.
 
شیخ بهایی با اعلام اینکه هم اکنون در تمامی ورودی شهرها، روستاها و خروجی پالایشگاه های گاز یکسری کنتورهای جدید برای اندازه گیری گاز در مرحله نصب و راه اندازی است، تصریح کرد: بر این اساس قرار است علاوه بر پالایشگاه ها در ایستگاه های سی.جی.اس شهرها و تاسیسات تقویت فشار گاز هم این کنتورها نصب و راه اندازی شود.
 
این عضو هیئت مدیره شرکت ملی گاز هدف از نصب این کنتورها را اندازه گیری دقیق گاز از مرحله تولید، انتقال و توزیع در سطح شبکه سراسرس عنوان کرد و افزود: همزمان با نصب کنتور، قراردادهای جدیدی برای فروش گاز تدوین شده است.
 
شیخ بهایی با یادآوری اینکه به زودی گاز در قالب قراردادهای حق العمل کاری به شرکتهای گاز استانی فروخته می شود، بیان کرد: با اجرای سامانه کالیبراسیون، فروش حق العمل کاری و نصب کنتورهای هوشمند به طور کامل میزان گاز در بخش های مختلف اندازه گیری خواهد شد.
 
جواد اوجی معاون وزیر نفت هم از امضای قراردادهای جدیدی با بخش خصوصی برای برخورد با تخلفات گازی پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها خبر داد و گفت: با مدیریت مصرف گاز خانگی، امسال گاز بیشتری به صنایع، نیروگاهها و تزریق به مخازن نفتی تزریق خواهد شد.

ورود کنتورهای 200 هزار تومانی هوشمند 

نصب و راه اندازی کنتورهای هوشمند گاز از دیگر برنامه های دولت برای کاهش خطای انسانی در محاسبه صورت حساب گاز مشترکان و به حداقل رساندن آمارهای دستکاری کنتورهای فعلی گاز است.
 
تسهیل در روند اندازه گیری مصرف گاز، کنترل تقاضا، ارتقای دقت اندازه‌گیری گاز مصرفی، عدم مراجعه ماموران به درب منازل برای قرائت کنتور، دریافت اطلاعات کنتور از راه دور، کنترل میزان انتقال گاز و قطع شبکه در زمان زلزله از مهمترین مزیتهای نصب و راه اندازی کنتورهای هوشمند گاز به شمار می روند.
 
در حال حاضر نصب و راه اندازی نزدیک به 10 هزار کنتور هوشمند گاز برای مشترکان خانگی آغاز شده است که با تکمیل مراحل آزمایشی و ارزیابی به زودی با جمع آوری کنتورهای فعلی کنتورهای هوشمند جایگزین آنها خواهد شد.
 
تعیین قیمت فروش کنتورهای هوشمند تنها پاشنه آشیل این فن آوری جدید گازی است به طوری که تاکنون مصوبه ای برای تعیین قیمت کنتورهای هوشمند گاز تعیین نشده اما برآوردها نشان می دهد هزینه نسل جدید کنتورها 4 تا 5 برابر هزینه نصب کنتورهای معمولی گاز است.
 
پیش بینی می شود هزینه کنتورهای هوشمند گاز در مجموع به کمتر از 200 هزار تومان برسد که دولت به دنبال تامین تسهیلاتی برای کاهش بار مالی نصب این سامانه های جدید اندازه گیری گاز در بین مشترکان است.
 
در مجموع با توجه به برنامه دولت برای واقعی شدن قیمت گاز تا 75 درصد فوب خلیج فارس، از امسال اندازه گیری و تحویل گاز در بخشهای مختلف در دستور کار قرار گرفته است که ایجاد انشعابات غیر مجازو یا دستکاری کنتورها قطعا علاوه بر افزایش ریسک حوادث گازی منجر به بالا رفتن آمار گازهای گمشده خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها