عضو کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد:

اجرای طرح تفصیلی نیازمند هماهنگی دولت و شهرداری

عضو کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اینکه حل مشکلات شهر تهران با ارتباط دوسویه شهرداری و دولت امکان پذیر خواهد شد، بیان کرد: نباید به طرح های توسعه شهری نگاه سیاسی داشت بلکه دولت و شهرداری باید هماهنگی کامل داشته باشند به گونه ای که اهداف مشترکی تعریف کرده و در راستای تحقق این اهداف در کنار هم قدم بردارند.
کد خبر: ۴۰۹۱۶۵

 به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ستاد خبری طرح تفصیلی جدید شهر تهران، محمدرضا صابری نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی با بیان مطلب فوق، گفت: شهرداری بدون حمایت نهادهای دولتی قادر به اجرای موفق طرح تفصیلی نخواهد بود. دولت باید با اختیارات گسترده ای که دارد زمینه های لازم را فراهم کند تا شهرداری با خاطری آسوده به اجرای طرح های توسعه شهری بپردازد.

به عقیده وی، اگرچه شهرداری تهران مجری اصلی طرح تفصیلی جدید است اما نباید از این نهاد به تنهایی توقع بیش از حد داشت زیرا شهرداری هم مانند هر سازمان دیگری توان اجرایی محدودی دارد بنابراین انتظار می رود تمامی سازمان های دولتی و خصوصی در هر زمینه که می توانند به اجرایی شدن این طرح کمک کنند.

نماینده مردم  نهبندان و سربیشه در مجلس با انتقاد از اینکه شهرداری تا به امروز و تا پیش از تدوین طرح تفصیلی از سیاست ثابتی در مدیریت شهری استفاده نمی کرد، اظهار داشت: متاسفانه شهرداری در اجرای طرح های توسعه شهری از جمله تغییر کاربری ها، بلند مرتبه سازی، احیا بافت های فرسوده، گسترش فضاهای سبز و... از سیاست های ثابتی پیروی نکرده است و همین امر باعث ایجاد آشفتگی در سیستم مدیریت شهری شده که نه تنها باری از دوش شهر تهران بر نمی دارد بلکه به این مشکلات دامن نیز می زند.

عضو کمیسیون عمران با تاکید بر اینکه توجه به مسائل مالی نباید باعث شود که سیستم مدیریت شهری از استانداردها فاصله بگیرد، عنوان کرد: اگرچه فروش تراکم یا تغییر کاربری ها برای شهرداری ارزش افزوده و درآمد به دنبال دارد اما این موضوع نباید باعث شود که ساخت وساز شهری از چهارچوب استاندارد خود خارج شود، در عین حال نباید این منبع درآمد را نادیده گرفت در واقع تعادل صحیحی باید در این زمینه ایجاد شود.

از نظر صابری، در طرح تفصیلی جدید شهر تهران باید یک پایتخت سیاسی تعریف شود تا از این طریق باری از دوش مشکلات کلانشهر تهران برداشته شود چرا که با انتقال وزارتخانه ها به خارج از تهران حجم عظیمی از جمعیت که روزانه با این وزارتخانه ها سرو کار دارند نیز خود به خود از شهر خارج خواهند شد و به دنبال این موضوع قطعاً بسیاری از مشکلات رفع خواهد شد.

وی معضل ترافیک را مهمترین مشکلی برشمرد که طرح تفصیلی جدید باید برای آن راهکار عملیاتی داشته باشد و گفت: اولین گامی که طرح تفصیلی باید در مسیر برطرف کردن مشکلات شهر تهران بردارد اصلاح شبکه معابر شهری و اعمال اصلاح های هندسی کارشناسی شده در این مسیرها است. خیابان های تهران در حال حاضر دیگر ظرفیت این حجم از تردد خودروها  را ندارند. همین امر مهمترین عامل ایجاد ترافیک های سرسام آور در سطح شهر است.

صابری یکی دیگر از راهکارهای قابل اجرا برای مشکل ترافیک را توجه ویژه به حمل و نقل عمومی و مترو دانست و اضافه کرد: شاید اصلاح شبکه معابر شهری و یا هر تغییر دیگری در خیابان های شهر نیازمند صرف هزینه و وقت بسیاری باشد. اما می توان این مشکل را با هزینه و زمان کمتر نیز تا حدودی برطرف کرد و آن گسترش حمل و نقل عمومی و مترو است. در حقیقت انتقال حجم جمعیت در حال تردد از سطح خیابان های شهر به زیر زمین. مدیران شهری باید برنامه ای برای استفاده از ظرفیتها و تکنولوژی های روز دنیا نیز داشته باشند.

نماینده مردم  نهبندان و سربیشه در مجلس درخصوص جلوگیری از افزایش مهاجرت پذیری به کلان شهر تهران خاطرنشان کرد: بهترین مسیر برای عدم مهاجرت از روستاها و استانهای دیگر به تهران، توسعه اقتصادی سایر شهرها در امتداد توسعه اقتصادی پایتخت است. در حال حاضر حدود 50درصد نقدینگی کشور در تهران است و نمی توان این موضع را نادیده گرفت.

عضو کمیسیون عمران همچنین به ایجاد مشوق های لازم از سوی شهرداری برای احیا بافتهای فرسوده اشاره داشت و عنوان کرد: تا کنون تسهیلات مناسبی برای احیا بافت های فرسوده ارائه شده اما وضعیت بافت های فرسوده در حدی وخیم است که نمی توان گفت این تسهیلات کافی است. امروزه شاهد هستیم که همه به مشکل بافت فرسوده اشاره می کنند اما عملاً فعالیتی برای احیای این بناها انجام نمی شود و بیشتر در حد حرف باقی مانده و به مرحله عمل نرسیده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها