چند سالی است نگهداری از حیوانات خانگی از سگ و گربه گرفته تا موش، سنجاب، جوجه و لاک‌پشت میان خانواده‌های ایرانی رواج یافته است، اما برخلاف گذشته‌های دور و زندگی در روستا که حیوانات جایی جدا و دور از محیط زندگی انسان‌ها داشتند، امروز این حیوانات بیشتر داخل خانه نگهداری می‌شوند و حتی نه در حیاط و بالکن.
کد خبر: ۴۰۹۱۴۷

 با توجه به امکان بروز بیماری‌ها و آلودگی‌های مختلف، مشخص است اگر نکات بهداشتی به درستی رعایت نشود، وجود این حیوانات دردسرساز خواهد شد.

دکتر لیدا عطارد، فوق‌تخصص آلرژی و ایمونولوژی در گفت‌وگو با «جام‌جم» درباره نگهداری از حیوانات خانگی توضیح می‌دهد: نگهداری از حیوانات خانگی بخصوص حیواناتی مانند سگ، گربه یا پرندگان که پر و موی فراوانی دارند در خانه‌های کوچک چندان توصیه نمی‌شود، چون موادی که از بدن حیوانات بر جای می‌ماند، مانند پوسته‌هایی که از بدنشان می‌ریزد و همچنین ادرار و بزاق دهان آنها می‌تواند به ذرات ریز و قابل استنشاقی تبدیل شود که برای انسان آلرژی‌زاست. در نتیجه حضور این حیوانات در محیط خانه، می‌تواند سبب ایجاد حساسیت برای ساکنان شود.

نگهداری حیوانات در آپارتمان‌ها‌ ممنوع!

وقتی می‌گوییم حیوانات خانگی، مشخص است که محل نگهداری آنها خانه است، اما چه خانه‌هایی؟ خانه‌هایی با حیاط‌ها و بالکن‌هایی بزرگ یا آپارتمان‌های کوچک؟

دکتر عطارد به آپارتمان‌های کوچک امروزی اشاره می‌کند و می‌گوید: نگهداری از حیوانات خانگی در منازل کوچک و آپارتمان‌ها توصیه نمی‌شود، اما چنانچه این حیوانات را خریده‌اید و تصمیم دارید آنها را در منزل نگه دارید، حداقل نکاتی را برای کاهش احتمال ایجاد مشکلات و بیماری‌ها در نظر داشته باشید.

وی می‌افزاید: هیچ وقت نباید بگذارید این حیوانات داخل اتاق خواب شما بروند یا روی تختخواب رفته و بازی کنند. همچنین باید از تهویه هوای خانه هم مطمئن شوید و برای کاهش بروز حساسیت، از فیلترهای مخصوصی استفاده کنید که ذرات معلق موجود در هوا را می‌گیرد.

این فوق‌تخصص آلرژی و ایمونولوژی درباره رعایت بهداشت در محیط خانه هشدار می‌دهد: تمام قسمت‌های خانه‌ای که محل نگهداری حیوانات خانگی است باید دائم تمیز شود و نباید از نظافت گوشه و کنار آن غافل شد. بنابراین حتما به طور مرتب همه جا و بخصوص کفپوش‌ها را با جاروبرقی تمیز و هر جا را که لازم است، ضدعفونی کنید. همچنین به یاد داشته باشید مبل‌ها را هم نباید به مکانی برای استراحت این حیوانات یا نگهداری از آنها تبدیل کنید.

شستشوی حیوانات را فراموش نکنید

اگرچه نظافت محیط خانه و مبلمان آن مهم است، ولی نباید از شستشوی خود حیوان نیز غافل شوید. دکتر عطارد در این باره توضیح می‌دهد: این حیوانات حتما باید دائم شستشو شوند بخصوص افرادی که آلرژی دارند بهتر است هفته‌ای چند بار با آب گرم حیوانات خانگی خود را بشویند. برای کاهش احتمال بروز آلرژی، قفس، ظرف‌ آب و غذا و دیگر لوازم مربوط به آنها نیز باید دائم تمیز شود.

البته طبق نظر متخصصان بهتر است تا حد امکان این حیوانات را در بالکن، حیاط یا حیاط خلوت نگهداری کنید و از آوردن آنها به داخل خانه خودداری نمایید.

کودکان بیشتر مراقب باشند

متخصصان بارها توصیه کرده‌اند در صورتی که از حیوانات خانگی نگهداری می‌کنید، در کنار رعایت نکات بهداشتی، از سلامت حیوان نیز مطمئن شوید، اما اعضای خانه‌هایی که کودک، سالمند یا افراد مبتلا به آلرژی در آن زندگی می‌کنند، باید دقت بیشتری در این زمینه داشته باشند. به گفته دکتر عطارد تماس کودکان با حیوانات باید تا حد امکان کاهش یابد.

وی با اشاره به این‌که نگهداری از برخی حیوانات مناسب‌تر است، می‌افزاید: اگر خانواده‌ای تصمیم دارد حیوانی را در خانه نگهداری کند، بهتر است حیوانی را انتخاب کند که دردسر کمتری داشته باشد.

بنابراین نگهداری از حیواناتی مانند سگ، گربه یا انواع پرندگان خیلی توصیه نمی‌شود و بهتر است برای سرگرم شدن کودکان از حیواناتی مانند لاک‌پشت یا ماهی استفاده شود.البته به گفته دکتر عطارد، ماهی و لاک‌پشت هم به احتیاط‌های خاصی نیاز دارند و نباید بدون مراقبت و با تصور این‌که هیچ خطری برای سلامت کودک ایجاد نمی‌کند، در اختیار آنها قرار داده شود.

در نهایت باید به خاطر داشته باشیم در صورت نگهداری از حیوانات خانگی، مراجعه به دامپزشک و حفظ بهداشت و سلامت حیوان از مهم‌ترین کارهایی است که باید انجام شود. بنابراین قبل از خرید، نگهداری یا هر اقدامی درباره حیوانات با دامپزشک مشورت کنید.

نیلوفر اسعدی بیگی 
گروه سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها