جوانان انقلابی معتقدند با تشکیل یک شورای انتقالی باید قدرت به دست نمایندگان مردم سپرده شود

مخالفت گسترده مردم یمن با بازگشت دیکتاتور

دیکتاتور نیمه جان یمن هنوز هم برای مردم این کشور به مثابه یک کابوس وحشت است. او هرچند هفته گذشته به دلیل جراحت مجبور به ترک کشورش شد و این امر به مثابه خروج علی عبدالله صالح و پیروزی انقلاب یمن تلقی گردید، اما همچنان طرفدارانش انتظار ورود دوباره او را می‌کشند و جانشینانش نیز برای او زمینه‌سازی می‌کنند. این درحالی است که مردم مسلمان یمن بخصوص جوانان میدان التحریر این کشور با برگزاری جشن و شادمانی و باحضور در صحنه می‌گویند هرگز اجازه بازگشت دوباره را به دیکتاتور نخواهند داد.
کد خبر: ۴۰۹۰۱۴

در همین زمینه روز گذشته میلیون‌ها یمنی در شهرهای مختلف به خیابان‌ها آمده و با برگزاری تظاهرات اعلام کردند که خواستار تشکیل شورای انتقالی و عدم بازگشت علی عبدالله صالح به کشور هستند. تظاهرات‌کنندگان با تجمع مقابل مقر عبد ربه منصور هادی، معاون صالح و جانشین کنونی وی خواستار تشکیل شورای انتقالی شدند و با سر دادن شعار «مردم خواستار تشکیل شورای انتقالی هستند» اعلام کردند که تا زمان تشکیل این شورا همچنان به تحصن‌های خود ادامه خواهند داد. روز پنجشنبه نیز اکثر شهرهای یمن از جمله صنعاء، تعز، البیضا، حضرموت و... شاهد تظاهراتی با همین مضمون بود. درهمین حال به گزارش رویترز، تعدادی از طرفداران علی عبدالله صالح روز پنجشنبه با شلیک تیرهای هوایی به نشانه شادی اعلام کردند که بزودی وی به کشور بازخواهد گشت؛ منابع مختلف غربی و سعودی اعلام کرده‌اند وضعیت جسمانی دیکتاتور بسیار وخیم است و وی ماه‌ها باید دوره درمان را سپری کند. از زمان انتقال صالح به ریاض در یک هفته گذشته خلأ سیاسی جدیدی یمن را فراگرفته است که همچنان ادامه دارد.

رد طرح شورای همکاری

برای پرکردن این خلأ سیاسی، طرف‌های داخلی و خارجی مشغول مذاکره و اقدام هستند. جوانان انقلابی معتقدند با تشکیل یک شورای انتقالی باید قدرت به دست نمایندگان مردم سپرده شود. با این حال، مقامات عربی بخصوص عربستان سعودی همچنان بر طرح شورای همکاری خلیج فارس تاکید می‌ورزند و از رهبران انقلابی یمن و صالح می‌خواهند که این طرح را امضا کند.به گزارش سایت شبکه الجزیره، کمیته مقدماتی جوانان انقلاب یمن اعلام کرد که در جهت منع احیای طرح شورای همکاری خلیج فارس، تلاش خواهد کرد چرا که این طرح به علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور یمن، فرصت جدیدی می‌دهد و این کمیته درصدد تشکیل شورای ریاستی است. از سوی دیگر، خبرنگار الجزیره به نقل از منابع مخالف یمن از اعمال فشارهای آمریکا و اروپا و کشورهای حوزه خلیج فارس مبنی بر عدم تشکیل شورای انتقالی و تعهد نسبت به طرح شورای همکاری خلیج فارس خبرداد. پیشتر نمایندگان گروه‌های مخالف این طرح را پذیرفته و امضا کردند اما علی عبدالله صالح هر بار با بهانه‌تراشی‌های جدید از امضای آن سرباززد.

سوءاستفاده آمریکا

در این میان، مساله حضور القاعده در بخش‌هایی از جنوب یمن فرصت تازه‌ای را برای کشورهای غربی بویژه آمریکا پدید آورده است تا با سوءاستفاده از خلأ امنیتی موجود و با ارسال هواپیماهای بدون سرنشین به شکار طعمه‌های خود بپردازد. در همین خصوص شبکه خبری فاکس نیوز اعتراف کرد آمریکا با گسترش جنگ پنهانی در یمن به وسیله هواپیماهای بدون سرنشین به آدمکشی و جاسوسی گسترده در آن کشور مشغول شده است. بر اساس گزارش این شبکه خبری نیروهای ویژه آمریکایی در پنجم ماه می‌میلادی اقامتگاه انور العولقی روحانی آمریکایی وابسته به القاعده را هدفگیری کردند ولی موفق به کشتن او نشدند. این حملات آمریکا در یمن به رهبری فرماندهی اقدامات ویژه مشترک و با هماهنگی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) انجام می‌گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها