شیرابه ها آتش به جان طبیعت افکنده‌اند

تبدیل جنگل‌های مازندران به زباله دانی

روزانه پنج تا 10 سرویس کامیون زباله از سوی ماموران شهرداری در دل جنگلهای خزری غرب مازندران تخلیه و به آتش کشیده می شود که این عمل خواسته یا ناخواسته سرنوشت جنگل های بکر منطقه را به مرگ تدریجی محکوم کرده است.
کد خبر: ۴۰۷۵۸۲

به گزارش مهر، وقتی از کلاردشت قصد سفربه عباس آباد و دیگر شهرهای ساحلی را دارید، پس از طی 15 کیلومتر از جاده 35 کیلومتری این جاده زیبا، بوی بد انباشت زباله و دود ناشی از آتش در فضای جنگل، لذت زیبایی دیدن جنگلهای خزری را از یادتان می برد.

دیدن این منظره و بوی بد ناشی از تعفن زباله، افسوس و نگرانی را نسبت به نابودی جنگل و محیط زیست افزایش می دهد.مکانی که هر روز در آن زباله به صورت غیربهداشتی دپو و سوزانده می شود، با درّه ای عمیق و زیبا در حاشیه جاده جنگلی قرار دارد که توسط چند کامیون بزرگ و کوچک، زباله های جمع آوری شده شهرعباس آباد را در آن تخلیه می کنند.
 
معضل انباشت زباله تنها مشکل زیست محیطی در جاده جنگلی و گردشگری عباس آباد به کلاردشت نیست بلکه مشکل زباله و خطرات ناشی از تخریب زیست محیطی آن سالهاست، در استان مازندران از جمله در غرب این استان که بیشترین حضور مسافر و گردشگر ایرانی و خارجی را در خود دارد، به یک معضل تبدیل شده است.
 
حضور بیشترین گردشگر و بیشترین حجم زباله، شهرداران شهرهای ساحلی را به ناچار مجبور کرده است برغم خواسته های باطنی، زباله ها را در دل جنگل های انبوه از دید عموم مخفی کنند.
 
جنگلی که از دست غارتگران جنگلی درامان نیست، همزمان درآتش و دود زباله ها بطور نامحسوس درحال سوختن است.   
 
عضو شورای شهر کلاردشت با تاسف از آلودگی محیط زیست گفت: به مناسبت ویژگی های اقلیمی و گونه های گیاهی نادر و نیز آسیب پذیری اکوسیستم و محیط زیست کشور از جمله استانهای شمالی، دولت در برنامه های دوم، سوم و چهارم قانون پنج ساله اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی خود اعتباراتی جهت ساماندهی پسماندها و مدیریت صحیح و کارآمد برای این بخش مهم استراتژیکی پیش بینی و اختصاص داده است.
 
شجاع سلیمانپور افزود: متأسفانه مسئولان ارشد استانی و مدیران شهری مازندران تا به امروز نتوانسته اند، بخوبی از جذب اعتبار و بهره گیری از فرصت بدست آمده استفاده کنند، بنابراین زباله ها همچنان بدون برنامه ریزی و مدیریت صحیح، در عرصه های طبیعی و جنگلی رها می شوند.
 
عضو شورای شهر کلاردشت گفت: این مدیران استانی و شهری در برابر اعتراض دلسوزانه دوستداران طبیعت، از خود واکنش نشان می دهند و این آقایان به جای ارائه راهکارهای منطقی، درصدد صدور بیانیه یا مصاحبه ها می شوند تا بلکه بتوانند به نحوی این معضل اجتماعی را از دید عموم مخفی نگاه دارند.
 
وی افزود: بهترین راهکار برای برون رفت از معضل زباله در شهرها و روستاها، احداث کار خانه کمپوست، کار فرهنگی و ایجاد انگیزه در شهروندان برای تولید حداقل زباله در خانه، تفکیک و استفاده بهینه و تبدیل این تهدید به فرصت است.
 
محمد معیری رئیس انجمن حمایت ازمحیط زیست کلاردشت دراین زمینه گفت: امروزه خطر آلودگی محیط زیست از تجاوز به جنگل های شمال و منابع ملی بیشتر شده است و جنگلی که تا دیروز آماج حملات قاچاق چوب بود، امروز شیرابه های انباشت زباله در دل جنگل و مراتع در حال خشکاندن گونه های کمیاب جنگلی و گیاهی است.
 
 وی اظهار داشت: بارها چه حضوری یا از طریق مکاتبه به مسئولان مرتبط با این معضل صحبت و اعلام موضع کرده ایم اما جز آه و افسوس وهمدردی زبانی از آقایان چیز دیگری عایدمان نشد.
 
معضل انباش زباله در حاشیه جاده های جنگلی غرب مازندران درحالیست که رانندگان خط برون شهری این جاده جنگلی با انتقاد از مسئولان در حفظ محیط زیست اظهار داشتند: هر روز شاهد رفت و آمد کامیونهای شهرداری عباس آباد هستیم که زباله ها را در این مکان تخلیه می کنند.
 
این رانندگان اضافه کرد: بوی بد زباله موجب شده است تا چند کیلومتری از هر دو طرف جاده شیشه ها را بالا بزنیم تا بوی بد، مسافران را اذیت نکند.
              
جاده جنگلی و گردشگری کلاردشت به عباس آباد بطول 30 کیلومتر، یکی از معدود جاده های زیبا و حفاظت شده مازندران است که همه ساله صدها هزار گردشگر و مسافر ایرانی و خارجی از آن عبور می کنند.
 
 حال اینکه انباش روزانه ده ها تن زباله دردل دره عمیق حاشیه این جاده ی زیبا، محیط زیست را با خطر جدی روبرو کرده است و اگر چاره ای برای حل این معضل اندیشیده نشود، با بحران شدید زیست محیطی مواجه خواهیم بود.
 
علی اصغر موسی پسندی شهردار شهر عباس آباد گفت: یکی از معضلات شهرداری های شمالی به ویژه استان مازندران با توجه به درآمد ناچیزی که دارند، معضل انباشت، تفکیک و امحاء آن در محل جمع آوری زباله هاست.
 
وی افزود: عباس آباد نیزاین مشکل را دارد چرا که نزدیکی دریا با جنگل و نبودن زمین کافی، بالابودن سطح آب موجب شده است تا مکانی برای تخلیه زباله حتی بصورت سنتی نداشته باشیم.
 
وی گفت: روزانه 40 تن زباله دروقت عادی و بیشتراز 60 تن در ایام حضور مسافر تولید می شود و مکانی هم برای تخلیه این حجم از زباله مخلوط نداریم، بنابراین تا آماده شدن کارخانه کمپوست در تنکابن با این مشکل روبرو خواهیم بود.
 
شهردار عباس آباد افزود: در سال 78 و در 15 کیاومتری شهرعباس آباد سه هکتارزمین تهیه و مبالغی نیز هزینه کردیم اما پس ازچند ماه استفاده، به علت صخره ای بودن منطقه، محل زباله اشباع شد.
 
وی گفت: مشکل زباله با درآمدهای ناچیز شهرداریها حل نمی شود و یک عزم ملی و بودجه ملی نیاز است تا این معضل حل شود.
 
موسی پسندی گفت: در حال حاضر سازمان همیاری شهرداریهای مازندران با محوریت استانداری و سازمان بازیافت، مکانی 10 هکتاری در خرم آباد تنکابن ( منطقه جنگلی دو هزار ) تهیه کرده است که با بودجه چند میلیارد تومانی در حال آماده سازی است و امیدواریم با راه اندازی این جایگاه تا حدودی مشکل شهرداریهای تنکابن، عباس آباد و کلارآباد حل شود.

 زباله درکلاردشت اصولی دفن می شود 

علیرضا دادویی مقدم شهردار کلاردشت گفت: شهرداری کلاردشت روزانه 50 تا 120 تن زباله در زمانهای عادی و حضور مسافران فصلی جمع آوری می کند که سال ها با مشکل مکانی برای تخلیه روبرو بوده ایم.
 
وی اظهار داشت: هرچند سالها مجبور بودیم زباله ها را در جنگل های حاشیه جاده کلاردشت بریزیم اما با توجه به ویژگی منطقه گردشگری کلاردشت، از سال 86 باهمکاری منابع طبیعی زمین پنج هزارمتر تهیه کردیم که پس از آماده سازی و حصارکشی  محیط، زباله ها را در محل جدید تخلیه می کنیم و پس از پرشدن سطح جایگاه، روی آن را با بلدوزر مخلوط می ریزیم، در واقع حداقل رعایت حفظ زیست محیطی صورت می گیرد.
 
دادویی مقدم افزود: معضل زباله دراستان مازندران یک معضل جدی است و تنها با درآمد ناچیز شهرداری ها حل نمی شود و راه حل این معضل تنها به اعتبار ملی و اراده مسئولان استانی برطرف خواهد شد. 

ساخت 7 کارخانه کمپوست زباله در مازندران

سید یونس حسینی مدیر کل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری مازندران نیز از در دست ساخت بودن هفت کارخانه کمپوست زباله سوز در استان خبر داد.
 
وی گفت: یکی از معضلات مناطق گردشگری استان از گذشته‌های دور معضل زباله بوده است که با تلاش شهرداری‌ های استان این معضل به حداقل رسیده است. یکی از راه‌های رفع کامل این معضل ساخت کارخانه‌های کمپوست در شهرهای دارای این معضل خواهد بود. در حال حاضر کارخانه کمپوست در شهرهای ساری، قائمشهر، بهشهر، نور، چالوس، نوشهر و تنکابن در حال ساخت است که امیدواریم کارخانه‌های کمپوست قائمشهر و بهشهر تا پایان سال ۱۳۹۰ به بهره‌برداری برسد.
 
مدیر کل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری مازندران عنوان کرد: در بین کارخانه‌های کمپوست، کارخانه‌های ساری و چالوس و نوشهر مجهز به سیستم زباله‌سوز هستند.
 
غرب مازندران 544 هزار هکتار جنگل دارد و سالانه 10 میلیون مسافر به این مناطق مختلف آن سفر می کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها