بر اساس تصمیم دادگاهی در بلگراد راتکو ملادیچ، ژنرال پیشین صرب، به دادگاه لاهه تحویل داده خواهد شد. دادگاه وضعیت روحی و بدنی ملادیچ را برای پیگیری محاکمه مناسب خواند. وکیل مدافع ملادیچ خواستار تجدیدنظر در رای دادگاه شد.
کد خبر: ۴۰۵۹۰۳

به گزارش دویچه وله، راتکو ملادیچ، متهم به جنایت جنگی، به دادگاه بین‌المللی لاهه تحویل داده خواهد شد. بنا به تصمیم دادگاهی در بلگراد تحویل ملادیچ به لحاظ پزشکی بلامانع است. معاینات پزشکی تندرستی ملادیچ را برای بازجویی‌های اولیه در لاهه تایید کرده‌اند.

خانم مایا کواچویچ، قاضی دادگاه بلگراد، به خبرنگاران گفت که «ملادیچ به لحاظ بدنی در وضعیتی است که می‌تواند بازپرسی‌های اولیه را دنبال کند». سلامتی ملادیچ برای بازجویی پیش‌شرط انتقال وی از بلگراد به لاهه بوده است. دادگاه نظر پزشک معالج را ارزیابی کرد و به‌رغم ابتلا ملادیچ به برخی بیمارهای مزمن، تشخیص داد که مانعی برای شروع محاکمه وی در لاهه وجود ندارد.

درخواست وکیل ملادیچ

طبق مقررات قضایی صربستان، ملادیچ سه روز مهلت دارد به رای دادگاه اعتراض کند. وکیل مدافع ملادیچ اعلام کرد که در روز دوشنبه 30 مه درخواست تجدیدنظر به دادگاه ارسال خواهد کرد.

وکیل ملادیچ بر خلاف نظر دادگاه بر این باور است که «وضعیت جسمی و تندرستی» ملادیچ اجازه برپایی محاکمه را نمی‌دهد. وکیل مدافع ملادیچ خواستار انجام معاینه جدیدی از سوی پزشکان مستقل شده است.

خانواده ملادیچ و وکیل مدافع وی می‌کوشند این ژنرال سابق ارتش را به بیمارستان منتقل کرده و در آنجا بستری کنند. به گفته آنان، ملادیچ از توانایی و سلامتی لازم برخوردار نیست و نمی‌تواند روند محاکمه را پیگیری کند. وکیل ملادیچ مدعی است که موکلش «به لحاظ روحی و جسمی» حتی قادر به گفتگو با دادگاه نیست.

تکذیب بیماری دمانس

دارکو ملادیچ، پسر متهم، نیز به خبرنگاران گفت که پدرش «در حال حاضر از تندرستی کافی برخوردار نیست و نمی‌توان او را به لاهه فرستاد». دارکو تصریح کرد که «وضعیت عمومی» پدرش «نگران‌کننده» است و امکان سفر او به هلند در حال حاضر میسر نیست.

برونو وکاریچ، دادستان دادگاه بلگراد، این ادعا را رد کرد که ملادیچ مبتلا به بیماری دمانس (زوال عقل) است. به گفته وی، خانواده و وکیل ملادیچ می‌کوشند از متهم تصویر پیرمردی بیمار و مبتلا به دمانس را به نمایش بگذارند که مسلط بر قوای فکری خود نیست و بدین خاطر مبرا از پذیرش مسئولیت است.

دادستانی این سناریو را بخشی از «تاکتیک وکیل مدافع ملادیچ» خواند. دادستان دادگاه تصریح کرد که در ملاقات با ملادیچ به هیچ‌وجه این تصور را نداشته که با کسی سخن می‌گوید که متوجه وضعیت خود نیست یا اینکه به لحاظ بدنی نمی‌تواند در دادگاه حضور یابد.

دادگاه ویژه بین‌المللی برای جنایتکاران جنگی

راتکو ملادیچ در سال 1995 در دادگاه لاهه بطور غیابی متهم به جنایت جنگی، جنایت علیه بشریت و نسل‌کشی شد. در سال 1996  نیز دستور بازداشت وی صادر شد. ملادیچ در روز پنج‌شنبه 26 مه در خانه‌ای در شمال بلگراد دستگیر شد.

ملادیچ متهم است که در زمان محاصره سارایوو (پایتخت کنونی بوسنی و هرزگوین) سبب مرگ 10 هزار نفر و در سربرنیتسا نیز مسئول کشتار 8 هزار مرد مسلمان بوده است.

دادگاه جزایی بین‌المللی لاهه برای رسیدگی به پرونده متهمان یوگسلاوی سابق در سال 1993 تشکیل شد. این دادگاه تاکنون علیه 161 نفر کیفرخواست صادر کرده که از این میان 125 محاکمه به پایان رسیده و 36 پرونده نیز هنوز در جریان است. مهمترین متهم این دادگاه، اسلوبودان میلوسوویچ، رئیس‌جمهور یوگسلاوی سابق، بود که در سال 2006 در زندان دادگاه درگذشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها