ممنوعیت جابه‌جایی پیاز زعفران

در حالی که قاچاق پیاز زعفران به کشورهایی چون افغانستان بازار فروش این محصول را در کشور با خطر مواجه کرده است، معاون امنیتی انتظامی استاندار خراسان رضوی از اجرای تدابیر امنیتی شدید نسبت به قاچاق پیاز این محصول در سراسر استان از این هفته خبر داد. به گزارش ایسنا، سردار غفاری در گردهمایی فرمانداران و روسای کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز شهرستان‌های تربت حیدریه، کاشمر، خواف، گناباد، بجستان، مه ولات، زاوه، بر دسکن، رشتخوار و خلیل‌آباد که در کاشمر تشکیل شد، گفت: از این پس شبکه تولید و توزیع زعفران و محل انتقال آن فقط توسط سازمان جهاد کشاورزی انجام می‌شود و توزیع خارج از شبکه آن در سراسر استان بدون مجوز این سازمان ممنوع است.
کد خبر: ۴۰۲۹۰۵

وی با اعلام این که هرگونه حمل و انتقال این محصول صرفا با مجوز جهاد کشاورزی شهرستان‌ها امکان‌پذیر است افزود: در صورت مشاهده هرگونه جابه جایی این محصول بدون مجوز اداره جهاد کشاورزی با آن به عنوان توزیع خارج از شبکه و توسط تعزیرات حکومتی برخورد می‌شود.

این هفته اجرایی می شود

غفاری با اشاره به این که این تصمیم از این هفته با جدیت اجرا می‌شود ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک شاهد بالا رفتن سطح زیر کشت زعفران در استان خراسان رضوی باشیم.

وی با اظهار تاسف از این که هم‌اکنون در زمینه بهره‌وری این محصول در هر هکتار 3 کیلو و 100 گرم تولید داریم، افزود: باید این میزان تولید را به صورت میانگین به 10 کیلوگرم در هکتار برسانیم. چند سالی است که قاچاق پیاز زعفران به افغانستان شدت یافته است. گفته می‌شود محموله‌های پیاز زعفران پس از جمع‌آوری از سطح استان خراسان رضوی به عنوان مهد تولید زعفران در ایران و جهان به طرق مختلف به افغانستان قاچاق می‌شود. ظاهرا قاچاقچیان پیازهای زعفران را با پیاز خوراکی مخلوط و در قالب پیاز خوراکی به افغانستان صادر می‌کنند. حتی بسته‌بندی این محصول و صدور آن تحت پوشش لوازم خانگی نیز مشاهده شده است.

هادی موحدان، رئیس اتحادیه زعفران‌فروشان تربت حیدریه چندی پیش در مورد قاچاق پیاز زعفران گفت: با استقبال افغان‌ها از خرید پیاز زعفران، قیمت هر کیلو پیاز این محصول که در گذشته 5 تا 6 هزار ریال بود، اینک به 11 تا 12 هزار ریال افزایش یافته است.این در حالی است که قیمت هر کیلو زعفران خشک از 35 میلیون ریال در سال‌های گذشته به 11 میلیون و 500 هزار ریال در حال حاضر کاهش یافته است.وی افزود: افغان‌ها در حالی از ورود زعفران خشک به کشورشان جلوگیری می‌کنند بشدت دنبال ورود پیاز این محصول برای کاشت، تولید و سرانجام در دست گرفتن بازار این محصول هستند. گفته می شود کاشت زعفران در افغانستان سیاستی است که از سوی دولت این کشور با همکاری آمریکا و برخی کشورهای غربی به عنوان جایگزین کشت خشخاش تشویق می شود تا کشاورزان افغان به جای محصول تریاک، زعفران بکارند.

بالابردن سطح آگاهی زعفران کاران

رئیس جهاد کشاورزی تربت‌حیدریه نیز در این زمینه گفت: پیاز زعفران باید دارای شناسنامه شده و با هماهنگی این سازمان از شهرستان‌ها خارج شود.غلامحسین ساربان افزود: خرید و فروش زعفران نیز باید از طریق یک تشکل تعریف شده انجام شود.منطقه جنوب خراسان رضوی شامل شهرستان‌های گناباد، بجستان، مه ولات، رشتخوار، زاوه و تربت‌حیدریه با تولید حدود یکصد تن زعفران خشک در سال مقام اول تولید این محصول در کشور را دارد.با اجرای طرح شناسنامه دار شدن محصول مبدا و مقصد پیاز زعفران در سطح منطقه مشخص شده و فروشندگان پیاز زعفران خریداران را ملزم به دریافت گواهی از جهاد کشاورزی می‌کنند.به این ترتیب و با اجرای این طرح، پیاز زعفران خارج شده از شهرستان به مقصدی معین ارسال می‌شود و قاچاق پیاز زعفران کاهش می‌یابد.وی تصریح کرد: خوشبختانه با اطلاع‌رسانی‌ها و آموزش‌های لازم، کشاورزان زعفران‌کار با خطرات فروش پیاز زعفران به بیگانگان آشنا شده‌اند و هم‌اکنون در سطح شهرستان تربت حیدریه و شهرستان‌های مجاور خرید و فروش پیاز زعفران کنترل شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها