دانشمندان اعلام کردند فاخته ها برای جلوگیری از تهاجم پرنده هایی که لانه هایشان به اشغال آنها در آمده است به گونه ای تکامل یافته اند که بتوانند از شباهتشان به پرنده های شکاری شاهین برای ترساندن میزبان ها سوء استفاده کنند.
کد خبر: ۳۹۶۳۲۸

به گزارش مهر، مطالعات نشان می دهند کمتر پیش می آید یکی از گونه های چکاوک های میزبان که فاخته ای لانه اش را تصاحب کرده، به فاخته هایی که از پرنده های شکاری شاهین تقلید می کنند، حمله کنند. این توانایی به فاخته ها امکان می دهد بدون نگرانی از حضور مزاحمان در لانه دیگر پرنده ها تخمگذاری کنند.

شباهت آشکار میان فاخته ها و شاهین های کوچک پیش از این نیز مشاهده شده بودند اما این اولین باری است که زیرکی فاخته ها را در استفاده از این شباهت طبیعی نشان می دهد. فاخته ها در واقع برای دیگر پرنده ها انگل به شمار می روند زیرا در لانه دیگر پرنده ها که به پرنده های میزبان شناخته می شوند تخم گذاری کرده و میزبان بی نوا باید مسئولیت بزرگ کردن جوجه فاخته را به عهده بگیرد.

این پرنده ها به منظور فریب دادن میزبان های ناخواسته خود برای به عهده گرفتن مسئولیت جوجه فاخته ها، ابتدا باید بدون مزاحمت صاحب لانه تخمگذاری کند. از این رو با سوء استفاده آگاهانه از شباهتش به شاهین های شکاری میزبان را به اشتباه می اندازد زیرا در غیر این صورت پرنده های میزبان به فاخته ها حمله کرده و آنها را از لانه هایشان می رانند.

محققان برای بررسی این حیله فاخته ها، در نزدیکی لانه پرنده های میزبان یعنی چکاوک ها نمونه های ساختگی از شاهین های کوچک و فاخته ها را قرار دادند و بزرگترین نشانه شباهت میان این دو جاندار را که نقشهای نواری شکل بر روی شکم آنها است را پوشاندند سپس واکنش چکاوک ها را نسبت به این دو مدل مصنوعی مورد بررسی قرار دادند.

نتایج نشان دادند چکاوک ها نسبت به نزدیک شدن به فاخته هایی که نقش نواری شکل روی شکم آنها پوشانده نشده بود، بی میلی بیشتری نشان می دادند. در حالی که با پوشانده شدن نشانه شباهت میان دو پرنده، چکاوک ها از نزدیک شدن به فاخته ها احساس نگرانی نداشتند.

تخم فاخته ها در لانه پرنده های دیگر به تخم پرنده های میزبان شباهت بسیار زیادی دارد و حتی جوجه فاخته ها نیز به شکلی تکامل یافته اند که می توانند صدای جوجه های پرنده میزبان را نیز تقلید می کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها