مبارک در جریان نخستین دور از بازپرسی‌ها در شرم‌الشیخ دچار عارضه قلبی و روانه بیمارستان شد

حسنی مبارک و پسرانش بازداشت شدند

صبح دیروز تلویزیون رسمی مصر اعلام کرد دادستان کل کشور دستور بازداشت 15 روزه حسنی مبارک و دو پسرش جمال وعلاء را صادر کرده است. اتهامات آنها آتش گشودن به روی تظاهرات‌کنندگان درجریان انقلاب اخیر این کشور عنوان شده است. به گزارش شبکه الجزیره، در حال حاضر اقداماتی در دست اجراست که فرزندان مبارک را از شرم‌الشیخ به زندان المزرعه در قاهره انتقال دهند تا بازپرسی‌هایی که از روز گذشته در جنوب شبه جزیره سینا شروع شده بود، تکمیل شود. به گزارش ایسنا، عبدالمجید محمود، دادستان کل مصر روز سه‌شنبه برای بازپرسی از این متهمان به شرم‌الشیخ رفته بود و بعد از ملاقات با حسنی مبارک، رئیس‌جمهور سابق مصر و علاء و جمال به منظور انجام مرحله‌ای جدید از تحقیقات، حکم بازداشت 15روزه آنها را صادر کرد.
کد خبر: ۳۹۵۹۳۲

سخنگوی قوه قضاییه مصر دراین باره تصریح کرد: منصور العیسوی، وزیر کشور مصر به دادستانی ابلاغ کرده است که نمی‌تواند از حسنی‌مبارک و پسرانش در قاهره بازجویی کند، چراکه خطرات امنیتی شدیدی این شهر را تهدید می‌کند. روز سه‌شنبه در فاصله بازجویی از مبارک وی دچار عارضه قلبی و روانه بیمارستانی در شرم الشیخ شد. گفته می‌شود هم‌اکنون مبارک تحت مراقبت‌‌های ویژه قرار دارد.

چند روز پیش، حسنی مبارک با پخش پیامی صوتی از طریق تلویزیون العربیه تمام اتهامات وارده به خود را رد کرد و گفت هیچ مال یا ملکی در کشورهای خارجی ندارد و دولت کنونی مصر از طریق وزارت خارجه می‌تواند در این باره تحقیق کند. این سخنان از سوی بعضی به عنوان مظلوم نمایی رئیس‌جمهور برکنارشده مصر پیش از بازداشت تفسیر شد؛ همان‌طور که سکته قلبی دیروز او نیز از سوی برخی محافل به عنوان «حیله‌ای برای فرار از بازجویی» تعبیرشده است . به هرحال، دادستان کل مصر با صدور بیانیه‌ای اعلام کردسخنان تلویزیونی اخیر مبارک هیچ تأثیری در اقدامات دادستانی کل این کشور در توقیف حساب‌های مالی وی در داخل و خارج مصر نخواهد داشت.

ادامه بازداشت مقامات رژیم سابق

فشار مردم انقلابی مصر و تظاهرات مکرر آنان در میدان التحریر، مقامات فعلی این کشور را به تکاپو انداخت تا مهره‌های رژیم سابق را بازداشت یا محاکمه کنند. در همین رابطه طی چند روز گذشته تعداد دیگری از این مقامات بازداشت و روانه زندان شدند. از جمله آنها صفوت الشریف، دبیرکل حزب حاکم دموکراتیک مصر بود. به گزارش فارس و به نقل از الجزیره،‌ دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی مصر اعلام کردند، صفوت الشریف را که در رژیم مبارک 2 پست دبیرکلی حزب حاکم و ریاست مجلس مشورتی مصر را به عهده داشت، به اتهام دست داشتن در کشتار تظاهرات‌کنندگان مصری در حادثه جمل (حمله لباس شخصی‌ها با شتر و اسب به تظاهرات‌کنندگان) و حفظ و نگهداری دارایی‌های فتحی سرور، رئیس مجلس ملت و همسر و فرزندانش بازداشت و دستگیر شده است.صفوت الشریف از جمله افراد بسیار نزدیک به شخص حسنی مبارک به شمار می‌آید.

از سوی دیگر خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد فتحی سرور، رئیس سابق مجلس خلق روز پنجشبنه (امروز) به اتهام کسب ثروت از راه‌های نامشروع تحت بازجویی قرار خواهد گرفت. عصام شرف، نخست وزیر مصر دراین باره اظهار کرد: هیچ‌کس فراتر از قانون نیست چرا که مصر کشوری قانونمند است و انقلاب 25 ژانویه برای برقراری قانون و عدالت صورت گرفت. دریک اقدام دیگر دستگاه قضایی مصر دستور بازداشت 15 روزه ضیاء صالح، دبیر حزب ملی دموکراتیک حاکم را صادر کرد. این دستور با هدف بازجویی از صالح به اتهام کشتار معترضان در میدان التحریر در جریان انقلاب 25 ژانویه صادر شده است.

بازداشت یک وبلاگ نویس

وائل غنیم، یک وبلاگ‌نویس مشهور مصری بود که از طریق فیس‌بوک به جریان انقلاب شتاب می‌داد و درنهایت بازداشت شد. غنیم درآستانه پیروزی انقلاب مصر آزاد شد و در میدان التحریر برای مردم این کشور سخنرانی کرد. با ادامه تظاهرات مردم و تاکید آنان بر محاکمه سـران رژیم سابـــق بار دیگر نیروهای امنیتی این کشور دست به بازداشت مخالفان زدند. در همین رابطه برای نخستین بار پس از پیروزی انقلاب،‌ یک وبلاگ نویس به نام مایکل نبیل روز سه‌شنبه بازداشت وروانه زندان شد. بازداشت این وبلاگ‌نویس مصری بازتاب گسترده‌ای درداخل و خارج از این کشور داشت و آمریکا و دیدبان حقوق بشر به انتقاد از عملکرد ارتش مصر پرداختند. سازمان‌های حقوق بشری با صدور بیانیه‌ای گفتند: این کاری نیست که باید از ارتش مصر پس از مبارک انتظار داشته باشیم. این وبلاگ‌نویس مصری عملکرد ارتش را هنگام انقلاب مردمی در مصر به انتقاد کشیده بود. ارتش مصر این وبلاگ‌نویس را به 3 سال زندان محکوم کرده است. وکلا و قضات مصری از وبلاگ‌نویس خواسته اند تا از ارتش عذرخواهی کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها