گفت‌وگو با کارلوس رکساچ، مدیر فنی پیشین بارسا

با مسی روی دستمال کاغذی قرارداد بستم!

آنها بهترین بازیکنان آکادمی‌فوتبال بارسا بودند. لیونل مسی در کنار سس فابرگاس و جرارد پیکه 3 نفر از این جمع بودند که حالا جزو بهترین بازیکنان جهان هستند و تعجبی ندارد اگر آنها در این آکادمی‌ وقتی با تیمی ‌بزرگ‌تر از سن خود بازی می‌کردند بازی را با اختلاف بالا می‌بردند و در تمامی‌ تورنمنت‌هایی که شرکت می‌کردند مقام قهرمانی را به دست می‌آوردند. در شهر بارسلون احترام فراوانی برای این نسل مستعد قائل هستند، اما این امکان هم وجود داشت که هر سه این بازیکنان از دست بروند. در دیداری که اخیرا تیم‌های آرسنال و بارسا در چارچوب لیگ قهرمانان داشتند یکی از این بازیکنان مقابل 2 تن از هم‌تیمی‌‌های سابقش بازی کرد.
کد خبر: ۳۹۳۵۴۵

کارلوس رکساچ یکی از معتبرترین افرادی است که می‌تواند درباره این بازیکنان و باشگاه بارسا صحبت کند. او در دوره کوتاهی در دهه 1970 مربی این تیم هم بوده و بازیکنان بزرگی چون «یوهان کرایف» در تیم او بازی می‌کردند. او در سالی که تیم رویایی بارسا با یوهان کرایف قهرمان مسابقات جام باشگاه‌های اروپا 1992 شد دستیار کرایف بود.

مهم‌ترین وظیفه

اما بیشترین تاثیرگذاری رکساچ روی بارسا مربوط به دوره 10 ساله‌ای می‌شود که او به عنوان مدیر فنی باشگاه به ساخته و پرداخته کردن بازیکنان بزرگ فعلی کمک کرد و مهم‌تر از همه کسی بود که با لیونل مسی قرارداد امضا کرد. البته او زمانی که سس فابرگاس بارسا را به مقصد آرسنال ترک کرد هنوز مدیر فنی این باشگاه بود: «فابرگاس باشگاه را ترک کرد چون خودش می‌خواست. قبول این موضوع برای خیلی‌ها مشکل بود، ولی او تصمیمش را گرفت و از اینجا به آرسنال رفت. اگر او در بارسا مانده بود به افتخارات زیادی می‌رسید، همان‌طور که پیکه دست یافت. پیکه هم به منچستریونایتد رفت ولی وقتی فهمید در آنجا نمی‌تواند خوب بازی کند برگشت و با مبلغ اندکی به ما ملحق شد. حالا بازیکنان بارسا دوست ندارند تیم را ترک کنند، اما در آن زمان زیاد معمول نبود که مربیان از تیم دوم بارسا بازیکن بردارند و آنها از این‌که در ترکیب تیم اصلی قرار نگیرند هراس داشتند. من و کرایف تلاش کردیم جوانان را به باشگاه بیاوریم و به آنها شانس بازی بدهیم ولی مشکل ما هلندی‌ها (ریکارد و فن گال) بودند که بازیکنان هلندی را به بارسا آوردند و بیشتر به بازیکنان خارجی علاقه داشتند. حتی ریکارد پتانسیل مسی را در ابتدای کار تشخیص نداده بود و زمانی که مسی در مقابل میلان در دیداری دوستانه خوب کار کرد او را در کنار اتوئو و رونالدینیو قرار داد.»

جدایی فابرگاس از بارسا

سال 2003 هم که فابرگاس در آستانه رسیدن به جشن تولد 16 سالگی‌اش در آکادمی‌ خوش می‌درخشید آرسنال این امکان را به او داد که در تیم اصلی بازی کند و فرانین کاجیاجو، مدیر استعدادیابی آرسنال در اسپانیا او را دیده بود و در عرض چند دقیقه تشخیص داده بود او چه بازیکن بزرگی است و با بیان این مطلب به فابرگاس که شاید پیشرفت او در بارسا با موانعی روبه‌رو شود به او گفته بود با آرسن ونگر می‌تواند در تیم اصلی بازی کند. گواردیولا بعدها گفت که نباید فابرگاس را به خاطر این تصمیمش شماتت کرد: «تصور نمی‌کنم او اگر اینجا می‌ماند بازیکن بهتری می‌شد، او حالا در آرسنال بازیکن خیلی خوبی است» اما ارتباط بین گواردیولا و فابرگاس بسیار عمیق است و زمانی که فابرگاس هنوز در بارسا بود گواردیولا را به عنوان الگوی ورزشی‌اش انتخاب کرده بود و زمانی که پدر و مادرش جدا شدند و از نظر روحی در شرایط بدی به سر می‌برد رودولفو بورل، مربی تیم جوانان بارسا برای این‌که روحیه بازیکنش را بهبود ببخشد پیراهن امضا شده گواردیولا را به او داد. گواردیولا روی آن نوشته بود: «روزی تو پیراهن شماره 4 بارسا رابه تن خواهی کرد.»

تابستان قبل گواردیولا تلاش کرد تا فابرگاس را با 30 میلیون پوند به بارسا برگرداند و از آن پس پیوستن به بارسا به یک رویا برای فابرگاس بدل شده و او را از نظرروحی ضعیف کرده است.

2 کارنامه متفاوت

گرچه کارنامه او با تیم ملی اسپانیا چشمگیر است و در بازی‌های یورو 2008 و جام جهانی 2010 به قهرمانی رسیده، اما در رده باشگاهی فقط توانسته جام حذفی سال 2005 را به دست آورد. در همین مدت مسی که زمانی در 13 سالگی با فابرگاس دوست صمیمی‌ بود 4 عنوان لالیگا، 2 عنوان لیگ قهرمانان و جام باشگاه‌های جهان را از آن خود کرده است. با این‌که گفته می‌شود فابرگاس در تابستان به بارسا ملحق می‌شود، اما چلسی و رئال مادرید هم سخت به دنبال او هستند و البته حضور او در بارسا هم از نگاه رکساچ بدون مشکل نیست: «برگرداندن او به خاطر هزینه‌ای که خواهد داشت مشکل خواهد بود، ضمن این‌که بازیکنان جوانی از تیم دوم بارسا می‌آیند که خیلی خوب هستند و در این پست عملکرد مثبتی دارند و باید آنها را هم در نظر بگیریم. اگر کسی را در این پست نداشتیم قضیه فرق می‌کرد و پول مورد نظر آرسنال را برای گرفتن او پرداخت می‌کردیم، اما افراد دیگری هم می‌توانند دراین پست بازی کنند. ما 3 بازیکن خیلی خوب در تیم اصلی در این پست داریم؛ ژاوی، اینیستا و سرجیوبوسکت و 3 بازیکن دیگر هم که به تناوب بازی می‌کنند ابراهیم افلای، خاویر ماسکرانو و سیدو کیتا هستند. بازیکنان جوانی هم در تیم ذخیره حضور دارند. در روند گرفتن بازیکنان جدید باید دید که امکانات موجود در چه حدی است و هزینه گرفتن بازیکن جدید به چه میزان خواهد بود.»

به خدمت گرفتن بهترین بازیکن جهان

رکساچ حداقل می‌تواند خوشحال باشد که باعث و بانی امضای قرارداد با بهترین بازیکن حال حاضر جهان شد هر چند این امر با مشکلات زیادی همراه بود و آرسنالی‌ها که فابرگاس را زیر نظر دارند، تمایل داشتند 2 بازیکن از بارسا ببرند. آرسنال درعین حال دوست داشت مسی 15 ساله را هم به جمع بازیکنانش اضافه کند، اما در آن زمان مسی فقط گذرنامه آرژانتینی داشت و بر اساس قانون فیفا و انگلستان حضورش در ورزشگاه امارات امکان‌پذیر نبود. اما مسی تقریبا از دست بارسا هم رفته بود. او در پاییز سال 2000 همراه پدرش خورخه به شهر بارسلون آمد. او از بیماری کوتاه‌قدی رنج می‌برد و زمانی که باشگاهش را در 13 سالگی در شهر بوئنوس‌آیرس ترک کرد و خواست به ریور پلاته برود این باشگاه به این دلیل که هزینه پرداخت هورمون‌های لازم برای رشد قد او را نداشت از پذیرفتن او خودداری کرد. رکساچ درباره مسی و قراردادش می‌گوید: «وظیفه من در آن زمان عمدتا در تیم اول بود و بازی مسی را ندیده بودم. بعد از 2 هفته از کسانی که بازی‌اش را تماشا کرده بودند پرسیدم، اما نظرات متفاوت بود و بعضی می‌گفتند زیاد دریبل می‌زند و بعضی هم به جثه کوچکش اشاره می‌کردند.»

قراردادی که روی دستمال امضا شد

پدر او از این وضع خسته شده بود و می‌خواست به آرژانتین برگردد. من از او خواستم یک روز دیگر منتظر بماند و من یک بازی تدارک ببینم و نظر نهایی‌ام را اعلام کنم. من بازی را ترتیب دادم، اما او مقابل تیمی ‌بازی کرد که یک سال بزرگ‌تر از او بودند. وقتی بازی او را دیدم گفتم: «او نابغه است و برای من این موضوع کاملا واضح بود. چیزی که مسی می‌دانست در هیچ آکادمی ‌آموزش نمی‌دهند. به نظرم این لحظه بزرگ‌ترین موفقیت من بود. چند تن از دوستانم به من گفتند اصلا چرا باید این بازیکن 12 ساله را داشته باشیم چون چند سال بعد او دیگر اینجا نخواهد بود. برای من تامین نظر کادر فنی خیلی مشکل بود ولی من اصرار کردم. با این‌که همه چیز داشت خوب پیش می‌رفت پدر مسی دیگر نمی‌توانست صبر کند و مهلت یکروزه من هم برای قرارداد رسمی ‌تمام شد. از آن به بعد هر روز که او به باشگاه می‌رفت تا قرارداد امضا کند به او می‌گفتند یکی دو روز بعد مراجعه کند و به این ترتیب او صبرش تمام شد و به من گفت: «خواهش می‌کنم مرا مسخره نکنید!» ما به یک رستوران رفتیم و من که نمی‌خواستم به هیچ عنوان این بازیکن را از دست بدهم به عنوان مدیر فنی تیم بارسا قراردادی روی یک تکه دستمال کاغذی با پدر مسی امضا کردم. بعدها تصور کردم این دستمال خیلی زود از بین رفته، اما متوجه شدم پدر مسی آن را در آلبوم شخصی پسرش نگاه داشته و جزو اموال باارزش خانوادگی آنهاست.

روزنامه دیلی تلگراف / مترجم: امیررضا نوری‌زاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها