عجیب اما واقعی!

دنیای اسرارآمیز بدن انسان

اندام‌های داخلی دنیای اسرارآمیزی را تشکیل می‌دهند که انجام اعمال حیاتی نظیر خوردن و آشامیدن، تنفس و حرکت را برای ما امکان‌پذیر می‌سازند. روده کوچک بزرگ‌ترین اندام داخلی بدن است، هرچند به آن روده کوچک گفته می‌شود اما در مقایسه با روده بزرگ به مراتب بزرگ‌تر بوده و جالب است بدانید که طول روده کوچک در حدود 4 برابر قد متوسط یک فرد بزرگسال است و اگر چین‌خوردگی‌های سطح روده کوچک را از هم باز کنیم قرار گرفتن آن در فضای حفره شکمی امکان‌پذیر نخواهد بود.
کد خبر: ۳۸۵۳۰۰

اما قلب نیز یکی از دیگر اعضای اسرارآمیز بدن است که ضربان آن نیروی لازم برای حرکت خون تا فاصله 9 متری از قلب را امکان‌پذیر می‌سازد. انتقال سریع خون از قلب به رگ‌هایی که خون را به اعضا و بافت‌های بدن منتقل می‌کنند این امکان را به وجود می‌آورد که جریان خون نیروی لازم برای حرکت در امتداد رگ‌های بدن را در خود حفظ کند. اسید ترشح شده در معده نه‌تنها هضم غذایی که خورده‌اید را امکان‌پذیر می‌سازد بلکه قدرت اسید معده به اندازه‌ای است که حتی توانایی هضم فلزات را نیز دارد. اگر همه رگ‌های خونی بدن را به دنبال هم قرار دهیم طول آن در حدود 100 هزار کیلومتر خواهد بود که بیش از 2 برابر محیط کره زمین است. سلول‌های تشکیل دهنده پوشش داخلی که در ارتباط مستقیم با اسید ترشح شده در معده قرار دارند به‌شدت آسیب‌پذیر هستند و بلافاصله و پس از گذشت چند روز به طور کامل از بین می‌روند. اما نگران نباشید هر 3 تا 4 روز یک بار سلول‌های جدیدی جایگزین سلول‌های از دست رفته دیواره پوشش داخلی معده خواهد شد.

افرادی که مبتلا به زخم معده هستند بیش از سایر افراد از اهمیت وجود این سلول‌های پوششی در دیواره معده آگاه هستند. یکی دیگر از حقایقی که ممکن است موجب شگفتی شما شود، این است که مساحت سطح ریه‌های انسان معادل یک زمین تنیس است. برای این که ریه بتواند اکسیژن لازم را به خون برساند به هزاران ناحیه کوچک منشعب می‌شود که می‌تواند نقش بسیار مهمی در تسهیل تبادل اکسیژن و دی‌اکسیدکربن در ریه‌ها داشته باشد و از این‌رو در شرایط طبیعی ریه می‌تواند اکسیژن موردنیاز بدن شما را بدون وجود هرگونه محدودیتی تامین کند و یکی دیگر از ویژگی‌های شگفت‌انگیز درباره عملکرد قلب انسان‌ها این است که شدت ضربان قلب زن‌ها در مقایسه با مردها بیشتر است. در حقیقت علت اصلی اختلاف شدت ضربان قلب زن‌ها و مردها در این است که به طور متوسط جثه خانم‌ها در مقایسه با جثه آقایان کوچک‌تر است و بنابراین از آنجا که خون‌رسانی در سطح محدودتری انجام خواهد شد. شدت آن افزایش خواهد یافت و بر این اساس اغلب از راهکارهای درمانی مختلفی برای درمان بیماری‌های قلبی در خانم‌ها و آقایان استفاده می‌شود.

مریم وکیلی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها