هزاران مخالف دولت حسنی مبارک، روز سه شنبه 25 ژانویه در اقدامی کم سابقه با الهام از ناآرامی های تونس که منجر به برکناری زین العابدین بن علی، رئیس جمهور این کشور شد، در قاهره تجمعات ضد دولتی برگزار کرده‌اند.
کد خبر: ۳۸۱۹۰۹

پلیس ضد شورش در قاهره، پایتخت مصر با گاز اشک آور و ماشین‌های آب پاش به صفوف تظاهرکنندگان ضد دولتی حمله کرده اند.

تظاهرکنندگان به سمت پلیس سنگ پرتاب کرده و با نیروهای امنیتی درگیر شده و شعارهای ضد دولتی از جمله "مرگ بر مبارک" سر داده اند.

همچنین شعارهایی علیه جمال مبارک، پسر حسنی مبارک که از او به عنوان جانشین احتمالی پدرش یاد می کنند، داده شده است.

پلیس برای درهم شکستن صفوف تظاهرکنندگان که جلوی مجلس این کشور جمع شده بودند، وارد عمل شد و تظاهرکنندگان در خیابان های اطراف با نیروهای دولتی درگیر شدند.

طبق گزارش ها، در یک محله در قاهره، تظاهرکنندگان توانسته اند پلیس را به عقب برانند.

پلیس کنترل اوضاع را از دست داده است. تظاهرات روزسه شنبه جدی ترین تظاهرات ضد دولتی در این کشور طی چند سال اخیر به شمار می رود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، در میدان تحریر قاهره، تظاهرکنندگان به ماشین آب پاش پلیس حمله کردند.

پلیس برای ممانعت از پیوستن معترضان به تجمع جلوی مجلس، با باتوم به آنها حمله کرد و آنها را مورد ضرب و شتم قرار داد.

گروهی از تظاهرکنندگان گفته اند که آماده مرگ هستند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، جلوی مقر دیوان عالی مصر نیز، تجمع کنندگان پوسترهایی با خود داشتند که روی آن نوشته شده بود "تونس، راه حل است."

اعتراض های مردم تونس در چند هفته که در اعتراض به بیکاری و فساد بود، منجر به سقوط دولت زین العابدین بن علی پس از 23 سال شد و مخالفان دولت مصر هم درصدد آن هستند تا با به راه انداختن تجمعات ضد دولتی، فشار بر دولت حسنی مبارک را افزایش دهند.

گزارش شده که در شهر اسکندریه و اسماعیلیه نیز تظاهرات ضد دولتی برگزار شده است.

پراکندگی مخالفان

صبح سه شنبه هزاران پلیس ضد شورش مجهز به ماشین های آب پاش به نقاط مختلف قاهره، پایتخت اعزام شدند تا مانع از برپایی تظاهرات وسیع ضد دولتی شوند.

برگزارکنندگان تجمعات ضد دولتی روز سه شنبه گفته بودند که علیه شکنجه، فقر، فساد و بیکاری قیام می کنند.

دولت مصر هشدار داده که تظاهرکنندگان با خطر بازداشت مواجه هستند و از طرفداران خود خواسته تا دست به تجمعات مشابه بزنند.

حسنی مبارک از سال 1981 و پس از ترور محمد انورسادات، رئیس جمهور پیشین، قدرت را در دست دارد. او هنوز مشخص نکرده که در انتخابات دور بعد شرکت می کند یا نه.

مدیرکل امور امنیتی قاهره، پایتخت مصر در بیانیه ای خاطرنشان کرده بود که نیروهای امنیتی با قاطعیت با هر اقدامی که قانون شکنانه باشد، برخورد خواهند کرد.

مخالفان دولت حسنی مبارک، رئیس جمهور مصر به شدت پراکنده هستند.

محمد البرادعی، رئیس سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی خواهان مشارکت مردم در این تظاهرات شده اما اخوان المسلمین، بزرگ ترین گروه مخالف دولت مصر موضع مبهمی در این باره در پیش گرفته است.

البرادعی بارها تاکید کرده که دولت مصر باید به درخواست ها برای تغییر عمل کند یا خود را برای ناآرامی های مدنی احتمالی آماده کند. او همچنین از لزوم تغییر سیاسی در مصر سخن گفته و خواهان اصلاحات در این کشور شده است.

در مصر، بر خلاف تونس میزان بی سوادی بالا است و استفاده از اینترنت چندان گسترده نیست.

مصر با بسیاری از مشکلات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی که تونس از آن رنج می برد، رو به رو است اما تعداد حضور مردم در تجمعات ضد دولتی تا کنون چندان زیاد نبوده و بسیاری از کارشناسان، پیش بینی نمی کنند ناآرامی هایی در سطح تونس، در این کشور شکل بگیرد.

بی بی سی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها