هزاران دانش‌آموز کرمانی با کمترین امکانات آموزشی در مدارسی فرسوده و نامقاوم درس می‌خوانند

سایه مدارس خشتی بر سر دانش‌آموزان جنوب کرمان

این روزها با گذشت بیش از 20 روز از شروع فصل زمستان در حالی دانش‌آموزان اکثر نقاط کشور در مدارس ایمن، نوساز و گرم مشغول به تحصیل هستند، که در جنوب پهناورترین استان کشور چندین هزار دانش‌آموز با کم‌ترین امکانات آموزشی در مدارس فرسوده و نامقاومی درس می‌خوانند که سقف و دیوارهای آنها شکاف برداشته و از امکانات گرمایشی مناسبی برخوردار نیستند. این مدارس قدیمی که بنای آنها خشت و گلی یا آجری غیرمقاوم است، در سطح شهرستان‌های جنوبی و شرق استان کرمان تنها سر پناه دانش‌آموزان محروم این مناطق برای تحصیل می‌باشند. دانش‌آموزانی که با وجود فقر و محرومیت شدید در جنوب استان کرمان با امید به آینده‌ای روشن و کسب علم و دانش در کلاس‌های درسی که در کپر، کانکس یا مدارس فرسوده تشکیل می‌شود حضور می‌یابند.
کد خبر: ۳۷۹۷۹۹

وجود مدارس غیرمقاوم و فرسوده در جنوب استان کرمان، حکایت همیشگی این مناطق است و علی‌رغم تلاش‌ها و اقدامات بی‌سابقه دولت طی چندسال گذشته برای احداث مدارس جدید و برچیدن مدارس کپری، هنوز سایه مدارس فرسوده و نامقاوم بر سر دانش‌آموزان جنوب کرمان سنگینی و جان آنها را تهدید می‌کند. به گونه‌ای که به گفته مسوولان محلی فقط در بخش اسماعیلیه شهرستان عنبرآباد بیش از 80 درصد از مدارس فاقد امکانات لازم بوده و کاملا فرسوده است. برخی از این مدارس حتی بدون آب و برق هستند و دانش‌آموزان در کلاس‌های تاریک و کثیفی درس می‌خوانند که برخی از شیشه‌های آنها شکسته و میز و نیمکت آنها بارها تعمیر شده است. در بخش جبالبارز نیز در حالی 1100 دانش‌آموز در مقاطع مختلف مشغول به تحصیل هستند که فرماندار شهرستان جیرفت از تخریبی بودن بیش از 70 درصد از مدارس این بخش خبر می‌دهد. ابراهیم غنچه‌پور می‌گوید: برای بازسازی و نوسازی مدارس این بخش به 20 میلیارد تومان اعتبار نیاز است که باید تامین شود. وی با اشاره به این‌که از 28 مدرسه بخش جبالبارز، تعداد 23 مدرسه فرسوده و تخریبی بوده و نیاز به نوسازی دارند می‌افزاید: مدارس این بخش همچنین از امکانات بهداشتی، وسایل کمک آموزشی و سرمایشی و گرمایشی مناسب محروم هستند. در سایر مناطق جنوب استان کرمان نیز به غیر از مدارسی که طی چندسال گذشته توسط دولت بازسازی و نوسازی شده است بقیه مدارس وضعیت مشابه دارند.

5 هزار دانش‌آموز ریگانی بدون سرپناه

در زلزله اخیر 5/6 ریشتری شهرستان‌های ریگان و فهرج در شرق استان کرمان نیز بسیاری از مدارس فرسوده و نامقاوم تخریب یا بنای آنها آسیب‌دیده است و با وجود هوای سرد زمستان کلاس‌های درس هزاران دانش‌آموز این مناطق در چادر،کانکس یا درهوای آزاد وبدون سرپناه تشکیل می‌شود. فرماندار شهرستان ریگان درخصوص وضعیت مدارس این شهرستان می‌گوید: 54 واحد آموزشی غیراستاندارد و خطرآفرین در ریگان جان دانش‌آموزان را تهدید می‌کند. محمد برزنگ با اشاره به زلزله 29 آذرماه گذشته و مشکلات دانش‌آموزان برای تحصیل در کلاس‌های غیر ایمن می‌افزاید: اکنون بیش از 5 هزار دانش‌آموز در شهرستان ریگان در خارج از کلاس درس و در هوای سرد تحصیل می‌کنند که با توجه به وجود 53 مدرسه کپری و دو واحد آموزشی در مناطق عشایری نیازمند توجه ویژه مسوولان برای حل مشکلات دانش‌آموزان و راه‌اندازی اداره آموزش و پرورش روستایی عشایری در این شهرستان است. معاون پشتیبانی اداره آموزش و پرورش شهرستان ریگان هم با اشاره به رعب و وحشت دانش‌آموزان پس از زلزله و خودداری آنها برای حضور در مدارس غیرمقاوم می‌گوید: برای حل مشکلات دانش‌آموزان تعدادی کانکس فرسوده در اختیار ما گذاشته شده که چندین سال در زلزله بم از آنها استفاده می‌شده و اکنون با توجه به وضعیت نامناسب و اتمام عمر مفید آنها این کانکس‌ها برای تحصیل دانش‌آموزان مناسب نیستند. علی آشورزاده با اشاره به لزوم توجه بیشتر به رفع مشکلات آموزشی این منطقه می‌افزاید: در دولت‌های نهم و دهم 30 واحد آموزشی توسط دولت و دو واحد آموزشی توسط خیرین در شهرستان ریگان ساخته شده که توانسته بخشی از مشکلات مدارس این مناطق را برطرف کند. فرماندار شهرستان فهرج نیز با اشاره به وجود 26 مدرسه غیر مقاوم در این شهرستان می‌گوید: پس از زلزله 20 چادر تهیه و در بین مدارس توزیع‌شده تا کلاس‌های درس در آنها برگزار شود.

طرح برچیده شدن مدارس کپری

در حالی که مسوولان محلی و فرمانداران شهرستان‌های جنوب و شرق استان کرمان از وضعیت نامناسب مراکز آموزشی این شهرها خبرها می‌دهند و بروجود مدارس کپری تاکید می‌کنند، مسوولان سازمان آموزش و پرورش و اداره کل نوسازی مدارس استان کرمان نه‌تنها برنبود مدارس کپری در جنوب کرمان تاکید می‌کنند، بلکه معتقدند که بر اساس میزان اعتبارات اختصاص داده شده برای بازسازی و نوسازی مدارس جنوب استان کرمان تلاش شده و صحبت‌های فرمانداران در جهت توجه و گرفتن اعتبارات بیشتر برای شهرستان‌های حوزه استحفاظی خودشان است. مدیر کل نوسازی و تجهیز مدارس استان کرمان در گفت‌وگو با «جام‌جم» با اشاره به شروع طرح تخریب و بازسازی مدارس تخریبی و مقاوم‌سازی مدارس غیراستاندارد در استان کرمان می‌گوید: طی 4 سال گذشته برای تخریب مدارس و مقاوم‌سازی مدارس غیراستاندارد حدود 160 میلیارد تومان توسط اداره کل نوسازی مدارس هزینه شده است که بر اساس آن 425 باب مدرسه با 2171 کلاس بازسازی و 39 باب مدرسه با 374 کلاس مقاوم‌سازی شده‌اند. غلامرضا رجایی درخصوص طرح برچیدن مدارس کپری جنوب استان می‌افزاید: طی سال‌های 79 تا 88 با اعتبار 18 میلیارد و 814 میلیون تومان تعداد 500 مدرسه با 1263 کلاس احداث و جایگزین مدارس کپری شده است. وی تاکید می‌کند: وظیفه تجهیز مدارسی که توسط اداره کل نوسازی احداث می‌شود برعهده این سازمان بوده و مدارسی که در حال حاضر دایر می‌باشند باید به وسیله سازمان آموزش و پرورش تجهیز شوند.

حکمت قاسم‌خانی / جام‌جم کرمان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها