جنگل‌های گلستان دوباره آتش گرفت

درحالی که چندروزی از مهار آتش سوزی جنگل های گلستان نگذشته بود،روز پنجشنبه گذشته بار دیگر آتش به جان این منطقه افتاد. به گزارش خبرگزاری ها، عملیات اطفای حریق‌های پراکنده در جنگل‌های گرگان، علی‌آباد کتول و مینودشت از همان ساعات ابتدایی بروز آتش در مناطق مذکور آغاز شده است.
کد خبر: ۳۶۹۹۰۱

به گفته‌ عبدالرضا دادبود معاون عمرانی استاندار گلستان، پس از دریافت گزارش آتش‌سوزی‌های پراکنده در مناطق مذکور، مسوولان شهرستانی و استانی در اسرع وقت در منطقه حضور یافته و با فراخوان نیروها و سازماندهی آنها و نیز به‌کارگیری امکانات و تجهیزات لازم، عملیات اطفای حریق آغاز شده است.

وی افزود : بخشی از آتش سوز ی اکنون مهار شده و عملیات اطفا برای مهار سایر آتش‌سوزی‌های پراکنده با حضور نیروهای هلال احمر، منابع طبیعی، محیط زیست، لشکر 30 گرگان، بسیج و مردم با استفاده از تجهیزات لازم ادامه دارد.

معاون عمرانی استاندار، پایین بودن رطوبت هوا و خشکی بیش از حد منطقه و عدم بارندگی را از دلایل مستعد بودن جنگل‌های استان در این روزها برای بروز آتش برشمرد.

دادبود با اشاره به عملیات هفته گذشته مهار آتش در نقاط مختلف جنگل گلستان اظهار کرد: علل آن آتش‌سوزی نیز کم و بیش مشابه با حریق‌های پراکنده مذکور بوده است. عملیات مهار آن آتش‌‌سوزی با استفاده از حدود 1000 نفر نیروی سازماندهی شده و به‌کارگیری 3 فروند بالگرد صورت گرفت.

درخواست اعزام 2 فروند بالگرد

جواد قناعت، استاندار گلستان نیز با اشاره به بروز آتش در جنگل‌های گرگان، علی‌آبادکتول و مینودشت، طی نامه‌ای از وزیر کشور درخواست اعزام 2 بالگرد برای اطفای حریق‌های پراکنده کرد.

وی گفت : به علت صعب‌العبور بودن منطقه، بخش اعظمی از حریق باقیمانده با انجام عملیات هوایی و استفاده از بالگردها قابل مهار است.

جنگل‌های گلستان 450 هزار هکتار وسعت دارد و بخشی از جنگل‌های خزری و هیرکانی به شمار می‌آید.

خشکی برگ ها؛ عامل آتش سوزی

از سوی دیگر، مدیرکل مدیریت بحران گلستان گفت: آتش‌سوزی در مناطق جنگلی جعفرآباد گرگان و جنگل‌های مینودشت همچنان ادامه دارد. اما 700 نفر از نیروهای بسیج، سپاه، ارتش، محیط زیست، منابع طبیعی، هلال احمر و نیروهای مردمی با کمک یک دستگاه بالگرد آتش‌سوزی را در منطقه ماهیان علی‌آباد کتول کنترل کرده‌اند.

رسول حسام افزود: این بالگرد تاکنون 50 کیسه 3800 کیلویی آب را بر روی آتش در منطقه جنگلی ماهیان علی‌آباد کتول ریخته است.

حسام افزود: برای مهار کامل آتش چند دستگاه بالگرد دیگر درخواست شده است که امروز به منطقه می‌آیند.

مدیرکل مدیریت بحران گلستان گفت: سخت گذر بودن، خشکی برگ‌ها و گرم بودن هوا مهار آتش‌سوزی را مشکل کرده است.

به گفته وی ،آتش‌سوزی در چند منطقه جنگلی آزادشهر هم با تلاش نیروهای امدادی دیشب به صورت کامل مهار شد.

مدیرکل مدیریت بحران خراسان شمالی نیز از آمادگی برای مقابله با نفوذ آتش‌سوزی جنگل گلستان خبر داد.

راعی گفت: 70 نفر از این استان به منطقه اعزام شده‌اند تا در صورت ورود آتش به حوزه خراسان شمالی آن را مهار کنند. وی افزود: این نیروها هم‌اکنون به مهار آتش در حوزه استان گلستان کمک‌ می‌کنند. آتش‌سوزی از روز 26 آبان در برخی مناطق جنگلی شهرستان مینودشت و پارک ملی گلستان آغاز شد، اما برای چند روز تحت کنترل در آمد. پارک ملی گلستان 92 هزار هکتار وسعت دارد.

آتش در جنگل‌های کلاردشت

50 هکتار از جنگل‌های بخش کلاردشت و عباس‌آباد در غرب مازندران نیز روز جمعه گذشته دچار آتش‌سوزی شد و ساعاتی پس از نیمه‌شب همان روز مهار گشت.

محمد سنایی،‌ بخشدار کلاردشت با تایید آتش‌سوزی جنگل‌های منطقه جلاسنگ کلاردشت گفت: با اعلام مجدد آتش‌سوزی در منطقه جلاسنگ بلافاصله پایگاه‌های بسیج روستاهای پیشنبور و پیمبور و مردم این روستا با کمک نیروهای اداره منابع طبیعی کلاردشت در منطقه حاضر شدند.

وی افزود : خوشبختانه چشمه‌ای در همان منطقه وجود داشت با شلنگ و پمپ آبی توانستیم آتش را مهار کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها