رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه شیوع ایدز از طریق تزریق در کشور روند رو به کاهشی را نشان می دهد گفت:باید شیوع این بیماری از راه های دیگر نیز تحت کنترل در آید.
کد خبر: ۳۶۹۷۳۲

دکتر محمد مهدی گویا‌ روز دوشنبه در همایش روز جهانی ایدز در دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر پوشش کامل خدمات بیمه برای مبتلایان به ایدز و خانواده‌های آنان ، افزود: حمایت از خانواده های افراد مبتلا به ایدز، ارایه آموزش عمومی و اینکه افراد در صورت داشتن عفونت آزمایش بدهند ، انجام برنامه های مراقبتی و مشاوره ای ضروری است.

این متخصص با اشاره به تبعات این بیماری اظهار داشت: وقتی یک زن به این بیماری مبتلا شود دیگر بحث سلامتی وی به تنهایی مطرح نیست و این افراد می توانند همسران خود و کودکانی که پس از این بدنیا خواهند آورد را مبتلا کنند.

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت افزود: تولد یک کودک ایدزی نه تنها هزینه های قابل توجه بهداشتی برای کشور خواهد داشت بلکه یک معضل اجتماعی و اقتصادی نیز محسوب می شود.

گویا با اشاره به برنامه سوم جامع کشوری مبارزه با ایدز گفت: برنامه کنترل و پیشگیری از بیماری ایدز یک برنامه فرا بخشی یا بین بخشی است که باید با همکاری و عزم ملی تمامی بخش و وزارتخانه های مرتبط اجرایی شود.

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت افزود: برنامه راهبردی برای کنترل و مبارزه با ایدز توسط وزارت بهداشت برای تمامی بخش ها و دستگاههای مختلف کشور تهیه شده است و امیدواریم طی هفته های اخیر این برنامه در شورای سلامت کشور تصویب شود و به مرحله ا جرا برسد.

وی افزایش میزان بقا در درمان، پیشگیری از بروز موارد جدید میان مصرف کنندگان تزریقی مواد مخدر، کاهش انتقال بیماری از مادر به کودک و ثابت نگه داشتن شیوع HIV در جمعیت عمومی را از اهداف برنامه سوم استراتژیک ایدز عنوان کرد.

گویا گفت: جمعیت کشور ، گرو‌ههای در معرض خطر، گروه‌های دارای رفتارهای پرخطر و مبتلایان به ایدز و افراد متاثر از آنها از جمله گروههای هدف برنامه سوم استراتژیک ایدز هستند.

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت ، با توجه به برنامه سوم ایدز و اهمیت اطلاع رسانی و افزایش آگاهی عمومی جامعه خواستار تهیه و اجرای برنامه های بهتری در این زمینه شد.

وی در عین حال افزود: در برابر ایدز باید مداخله مناسبی صورت گیرد تا این بیماری روند رو به رشد نداشته باشد .

گویا به تجربه کشورهایی که مداخله مناسب و مستقیم در این زمنیه داشته اند اشاره کرد و گفت: ابتلا هر فرد به ایدز تنها یک خسارت بهداشتی نیست بکله خسارت معنوی ، اقتصادی و اجتماعی قابل توجهی نیز در پی خواهد داشت.

احمد اسفندیاری رییس سازمان بهزیستی کشو نیز با بیان اینکه نگهداری و حمایت از یتیمان ناشی از بیماری ایدز از جمله برنامه های عمده این سازمان محسوب می شود گفت: تهیه کتب آموزشی جهت ارزیابی سریع وضعیت گروه‌های در معرض خطر به خصوص کودکان خیابانی، طراحی برنامه‌های مداخله‌گرایانه، تأسیس 108 مرکز کاهش آسیب، تأسیس 41 سرپناه شبانه و راه‌اندازی 183 گروه سیار مداخلات از دیگری برنامه های سازمان بهزیستی در جهت کنترل و پیشگیری بیماری ایدز است.

اسفندیاری همچنین از فقر و بیکاری و خلاء معنویت به عنوان عوامل عمده شیوه بیماری ایدز در کشور اشاره کرد و افزود: هم اکنون زنان آسیب پذیر (خیابانی) و کودکان کار بیش از سایرین در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها