زمان اجرای برنامه جامع کاهش آلودگی هوای تهران که در سال 79 تصویب شده بود، سال گذشته به پایان رسید

هوای تهران آلوده‌تر می‌شود

با وجود تعطیلی یک روزه، میزان آلودگی هوای تهران نه تنها تغییر نکرده، بلکه پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوا نشان می‌دهد آلودگی هوای تهران امروز و فردا تشدید خواهد شد. مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به این‌که از 14 آبان ماه سال جاری تاکنون به جز 3 روز هوای تهران در شرایط «هشدار» قرار داشت، گفت: پیش‌بینی‌های انجام شده و مدلسازی‌های ما نشان می‌دهد آلودگی هوا در روزهای شنبه و خصوصا یکشنبه تشدید می‌شود.
کد خبر: ۳۶۹۶۳۰

یوسف رشیدی دیروز در گفت‌وگو با ایسنا افزود: بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد از 14 آبان ماه سال جاری تاکنون به جز روزهای 21، 27 و 29 آبان در سایر روزها میزان آلودگی هوای تهران در شرایط «هشدار» بوده و در برخی ایستگاه‌ها نیز مانند آزادی به حد «اضطرار» رسیده است.

وی در حالی تعطیلات هفته قبل را برای کاهش آلودگی هوای تهران مفید دانست که برخی کارشناسان می‌گویند تعطیلات اخیر حریف این آلودگی نشده است.

مرکز هماهنگی اطلاع‌رسانی آلودگی تهران دیروز شاخص کیفیت هوای پایتخت را در شرایط «هشدار» اعلام و تاکید کرد که میزان آلاینده مونوکسیدکربن در ایستگاه‌های «آزادی» و «پارک قائم» به مرحله «اضطرار» رسیده است.

بر اساس اطلاعات رسیده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای شهر تهران همچنان بر میزان غلظت آلاینده‌های دی‌اکسید نیتروژن و دی اکسید گوگرد افزوده می‌شود اگرچه از میزان غلظت آلاینده مونوکسید کربن، اوزون، ذرات معلق کمتر از 10 میکرون و ذرات معلق کمتر از 5/2 میکرون کاسته شده است. با این حال میانگین غلظت آلاینده ذرات معلق کمتر از 5/2 میکرون با میانگین 145 PSI فراتر از حد مجاز بوده و شاخص کیفیت هوا هم اکنون در شرایط «هشدار» است.

به گزارش ایسنا، بر اساس آمارهای موجود میانگین غلظت آلاینده‌های دی‌اکسید نیتروژن با99 PSI، مونوکسیدکربن با 86 PSI و ذرات معلق کمتر از 10 میکرون با 81 PSI در آستانه ورود به شرایط «هشدار» قرار گرفته‌اند.

خیابان‌های آلوده تهران

همچنین میزان غلظت آلاینده ذرات معلق کمتر از 5/2‌میکرون در تمامی ایستگاه‌های مورد سنجش بجز پاسداران و شهرک چشمه در شرایط «هشدار» بوده و در ایستگاه‌های پارک رازی، پارک سلامت، پارک قائم، دانشگاه علم و صنعت و فرمانداری شهر ری از «نیمه شرایط هشدار» هم فراتر رفته و به «مرز اضطرار» رسیده است.

از سوی دیگر غلظت آلاینده مونوکسیدکربن در ایستگاه آزادی و پارک قائم هم اکنون در شرایط «اضطرار» قرار داشته و در ایستگاه‌های استانداری و میدان فتح در «آستانه شرایط اضطرار» و در پارک رازی و پردیسان در شرایط «هشدار» است.

همچنین میزان آلاینده دی‌اکسید نیتروژن در ایستگاه‌های استانداری، اقدسیه، ‌پارک رز، ژئوفیزیک، شهرداری منطقه 4، شهرداری منطقه 11، شهرداری منطقه 16، میدان فتح، آزادی، پارک پونک، پارک رازی، پارک قائم، پاسداران، پردیسان، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه علم و صنعت و سوهانک در شرایط «هشدار» قرار دارد.

به لحاظ آلاینده دی اکسید گوگرد نیز هم اکنون ایستگاه آزادی و به لحاظ آلاینده ذرات معلق کمتر از 10 میکرون اتوبان محلاتی، شهرداری منطقه 19 و آزادی در شرایط «هشدار» قرار دارند.

بررسی‌های مرکز کنترل آلودگی هوای تهران نشان می‌دهد که در هفته جاری نیز همچنان شاهد استمرار وضعیت آلاینده‌های هوای پایتخت خواهیم بود به طوری که یوسف رشیدی، رئیس شرکت کنترل کیفیت هوای تهران عنوان داشته که تصمیم نهایی در مورد وضعیت آلودگی هوای تهران در کمیته اضطرار گرفته می‌شود.

در حال حاضر میزان شاخص آلودگی هوای تهران وضعیت آلودگی هوا را بالاتر از حد استاندارد قرار داده و پیش‌بینی می‌شود وضعیت آلودگی هوای پایتخت در روزهای شنبه و یکشنبه نیز بالاتر از حد استاندارد باقی بماند.

در چنین شرایطی یک کارشناس سازمان هواشناسی کشور پیش‌بینی کرد؛ از هفته آینده توده‌های بارش برف و باران وارد کشور شود و با آغاز بارش‌ها، به طور طبیعی، پدیده وارونگی و آلودگی هوای تهران نیز برطر ف خواهد شد.

تاخیر 10 ساله در اجرای برنامه کاهش آلودگی

در همین حال،‌معصومه ابتکار، رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران با انتقاد از تاخیر در اجرای برنامه جامع کاهش آلودگی هوای تهران گفت: زمان اجرای برنامه جامع کاهش آلودگی هوای تهران که در سال 79 تصویب شده بود سال گذشته به پایان رسید و لازم بود که برنامه اصلاح شده آن مجددا ابلاغ شود، اما هنوز خبری از ابلاغ این برنامه نیست.

وی ادامه داد: در شرایط پاییز امسال که بارش کم بوده به مرحله هشدار آلودگی هوا نزدیک می‌شویم و ناچار هستیم نسبت به برنامه جامع کاهش آلودگی هوا توجه نشان داده و برنامه‌‌ریزی ویژه‌ای داشته باشیم.

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران با اظهار تاسف از این‌که هنوز استانداردهای روز دنیا در مورد اتوبوس‌های سطح شهر اعمال نمی‌شود، به مصوبه اخیر دولت در مورد اجازه تردد مجدد خودروهای دیزلی اشاره کرد و افزود: متاسفانه میزان آلایندگی «آزبست» در تهران بالاتر از حد معمول است و چنانچه دستگاه‌های مسوول وظیفه خود را انجام ندهند تهران به وضعیت بحرانی می‌رسد.

359 ماموریت‌ اورژانس تهران برای تنگی نفس

رضا دهقانپور، رئیس اورژانس تهران گفت: در 4 روز اخیر 359 مورد از ماموریت‌های اورژانس تهران به دلیل تنگی نفس بوده است که صرفا نمی‌توان گفت علت آنها آلودگی هوا بوده است.

رئیس اورژانس تهران به کهنسالان و بیماران دارای سابقه بیماری‌های قلبی، ریوی، آسم و زنان باردار و کودکان توصیه کرد که در محیط‌های آلوده و مکان‌هایی از شهر که آلاینده‌های هوا بیشتر است از منزل خارج نشوند.

وی گفت: همچنین لازم است فعالیت‌های بدنی متناسب با اکسیژن هوا باشد. به این ترتیب شاید لازم نباشد که در محیط‌هایی که آلاینده‌های هوا از غلظت بالاتری برخوردارند ورزش‌های سنگین انجام شود.

دهقانپور با تاکید بر مصرف مایعات و بویژه شیر در روزهایی که آلاینده‌های هوا افزایش می‌یابد، افزود: مایعات و بویژه شیر کمک موثری به بدن در مقابل ذرات معلق هوا دارند. همچنین لازم است افراد در معرض خطر در صورت امکان در روزهایی که آلایندگی هوا افزایش می‌یابد در مناطقی که از هوای سالم‌تری برخوردارند استقرار یابند و هنگام قرار گرفتن در محیط‌های شلوغ از دستمال نسبتا مرطوب استفاده کنند تا مانع ورود گردوغبار به درون ریه شوند. همچنین لازم است بیماران مبتلا به آسم و بیماری‌های قلبی ریوی از قرار گرفتن در معرض دود و سیگار پرهیز کنند و داروهای خود را به موقع مصرف کنند. اما در عین حال توصیه اصلی برای مقابله با آلودگی هوا، کاهش تردد‌های غیر ضروری و سفرهای شهری بویژه با وسایل نقلیه شخصی است.

توقف صدور آرم طرح ترافیک تا پایان آلودگی

همچنین محمد‌حسین زمان‌آبادی، رئیس مرکز صدور آرم طرح ترافیک شهرداری تهران خبر داد: به دلیل آلودگی هوای کلان شهر تهران صدور 10 هزار آرم طرح ترافیک روزانه و هفتگی متوقف شد و این توقف تا زمانی که آلودگی هوا وجود دارد، ادامه خواهد داشت.

براساس این خبر، تصمیم‌گیری در مورد ادامه تعطیلی‌ها، منوط به نظر کمیته اضطرار است.

ادارات یک‌ ساعت زودتر تعطیل می‌شوند

جلسه کمیته هماهنگی و نظارت مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران در آخرین ساعات روز گذشته به اتمام رسید.

به گزارش ایسنا، در این جلسه مسوولان با تاکید بر این که وضعیت هوای تهران در شرایط «هشدار» قرار دارد، ضمن بررسی وضعیت آلودگی هوای تهران و پیش‌بینی سازمان هواشناسی در این خصوص مقرر کردند تمامی ادارات، سازمان‌های دولتی و نهادهای عمومی به استثنای بانک‌ها، مراکز آموزشی و درمانی امروز و فردا یک ساعت زودتر تعطیل می‌شوند، از سوی دیگر برخورد با منابع آلاینده در پایتخت قرار است در هفته جاری تشدید شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها