وزیر نیرو با تشریح جزییات چگونگی محاسبه قیمت های جدید برق بعد از هدفمند شدن یارانه‌ها، به مردم اطمینان داد نباید از قیمت‌های اصلاح‌شده برق نگران باشند.
کد خبر: ۳۶۴۹۲۰

مجید نامجو در گفتگو با ایسنا، ضمن تشریح فرمول محاسبه قیمت اصلاح‌شده برق پس از هدفمندی یارانه‌ها، تصریح کرد: قیمت‌های جدید برای عموم مردم کشور خیلی کمتر از تصور ذهنی آن‌ها خواهد بود.

نامجو با بیان این‌که پیشتر شخصا از رییس‌جمهور خواهش کرده‌ بودم که بعد از نهایی شدن قیمت برق، این خبر خوب را به مردم بدهیم که اصلاح قیمت‌ها به چه صورت خواهد بود، گفت: در حال حاضر رییس‌جمهور بنا بر ملاحظاتی هنوز تصمیمی برای اعلام قیمت نهایی برق و دیگر حامل‌های انرژی نگرفته ‌است.

وی افزود: به شما اطمینان می‌دهم آن‌قدر روی موضوع قیمت نهایی برق کار کرده‌ایم و نتیجه کار به حدی خوب شده است که بسته برق خبر خوبی برای مردم است که اگر مردم مصرف صحیح و منطقی داشته باشند، نباید نگران تعرفه‌های برق باشند.

ساده سازی تعرفه‌های برق

نامجو خاطرنشان کرد: بنا به ‌دستور شخص رییس‌جمهور که با دقت مساله برق را بررسی می‌کند و جزییات این موضوع را زیرنظر دارد، چند نکته خوب انجام شده که باید آن‌ها را اجرا کنیم. اول این‌که تعرفه‌های برق را ساده سازی کنیم. در حال حاضر فیش‌های برق دارای گزینه‌های زیادی است که برخی از آن‌ها برای مردم گنگ بوده و مشترکان هم این موضوع را به ما انتقال داده‌اند.

وی ادامه داد: وقتی متخصصان صنعت برق دور هم می‌نشینند و حساب و کتاب می‌کنند، همه قیمت‌ها درست است، ولی مردم برخی اوقات بر اساس دید خودشان نحوه محاسبه این قیمت ها را متوجه نمی‌شوند. پس از دستور رییس جمهور برای ساده‌سازی قبض‌ها، تقریبا توانسته‌ایم نظر رییس‌جمهور را تامین کنیم که چگونه محاسبه قیمت برق را درست اطلاع‌رسانی کنیم و تعرفه‌ها را برای مردم مشخص کنیم.

یکسان‌سازی قبض‌های برق

او تصریح کرد: موضوع دیگر یکسان‌سازی قبض‌های برق است. برخی اوقات قبض‌های متفاوتی به دست مشترکان در سطح کشور می‌رسید که از لحاظ اندازه، اطلاعات داخل قبض و ساختار ظاهری قبض تفاوت‌هایی احساس می‌شد، اما اکنون دستور داده‌ایم همه قبض‌ها در کل کشور یکسان باشد که همه مشترکان خانگی در همه بخش‌های کشور بتوانند قبض‌های برق خود را به راحتی با یکدیگر مقایسه کنند.

تعریف پله‌های مصرفی مشترکان

وزیر نیرو گفت: سومین کاری که کرده ایم و کار خوبی است که در زمینه محاسبه تعرفه‌های برق صورت گرفته، این است که تا به حال طبق قوانین و مقررات ابلاغ شده در 30 سال گذشته در بخش برق، تعرفه برق مشترکان به این صورت محاسبه می‌شد که پس از محاسبه پلکانی مصرف، وقتی میزان مصرف مشترکان به سقف خاصی می‌رسید، کل مصرف ‌در قیمت 773 ریال ضرب و از کف مصرف تا سقف با همین قیمت نهایی محاسبه می‌شد و یارانه‌ای به بخش‌های پایین‌تر از سقف مصرف هم تعلق نمی گرفت. فلسفه هم این بود که پس از اعمال جریمه‌ها، قیمت برق مصرف‌کننده از قیمت آزاد بیشتر می‌شود و بهتر است که به جای اعمال این جریمه کل مصرف را با تعرفه نهایی محاسبه کنیم.

وی افزود: ولی در نحوه جدید محاسبه تعرفه برق کار خوب و بزرگی که دوستان ما در بخش برق انجام داده‌اند، این است که پله‌های مصرفی را تعریف می‌کنیم و در هرکدام از این پله‌های مصرف قیمت برق مشخص است و هر مشترکی در این پله ها هر میزان برق مصرف کرد، قیمت آن پله را می‌پردازد و به پله بعدی می‌رود و در انتها هزینه تمام این پله‌های مصرف با یکدیگر جمع می‌شود.

وی در توضیح این نحوه محاسباتی افزود: پس از اعمال این فرمول مصرف کننده به طور مثال می‌بیند که از صفر تا 150 کیلووات مصرف برق را با قیمت A تومان می‌پردازد و از 150 تا 300 کیلووات را B تومان و از 300 تا 450 را با قیمت C تومان می‌پردازد و افزایش قیمت برق تنها به ازای مازاد مصرف بر الگو اعمال خواهد شد و این‌گونه نیست که از کف مصرف تا سقف مصرف با یک قیمت ثابت محاسبه شود. مثلا اگر کسی مصرف برقش معادل الگو بوده و تنها 40 کیلووات بیشتر از الگو مصرف کرده، تنها همان 40 کیلووات با قیمتی بیشتر محاسبه می‌شود، نه کل مصرف برق این مشترک.

نامجو گفت: پس از جمع‌بندی این مساله، مدلی که دوستان برق طراحی کرده‌اند و براساس قیمتی که کارگروه برای قیمت برق تعیین کرده در تعرفه‌ها گذاشته‌ شده، حاصل بسیار خوبی داشته و پس از آن‌که قبض‌های قبلی را با قبض‌های جدید پس از هدفمندی یارانه‌ها کنار هم گذاشتیم و با هم مقایسه کردیم، نتیجه خوبی داشته، ولی رییس‌جمهور نظر دارد در زمان مقتضی در این زمینه قیمت‌های نهایی را اعلام کنیم.

"قیمت‌های واقعی" مندرج در قبوض برق برای مردم سوءتفاهم ایجاد کرده

وی در واکنش به این موضوع که خیلی از مردم تصور می‌کنند با هدفمند شدن یارانه‌ها باید قیمتی را برای برق پرداخت کنند که در قبض‌های کنونی به عنوان "قیمت واقعی" به آنان معرفی می‌شود که عموما هم رقم بالایی است، تصریح کرد: اولا که باید این موضوع را به مردم توضیح دهیم که مجلس به ما این‌گونه اجازه داده که قیمت واقعی برق را پس از پنج‌سال از مردم بگیریم و نه از همان سال اول اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها؛ ولی هدف از اعلام این قیمت‌ها این بود که مردم بدانند چقدر دولت برای برق یارانه می‌دهد که به نظر می‌رسد این مضوع سوءتفاهم‌هایی برای برخی از مردم ایجاد کرده باشد.

مردم نگران نباشند

وزیر نیرو با بیان این‌که مردم اگر کمی تحمل داشته باشند، به زودی قیمت‌های نهایی به آن‌ها اعلام می‌شود، ادامه داد: قصد داریم پس از هدفمندی یارانه‌ها قبض‌های قبلی را با قبض‌های جدیدی که براساس فرمول جدید تغییر می‌کند، برایشان در بخش‌های مختلف شهر روی تابلو بگذاریم و خیلی شفاف تفاوت‌ها را به آنان توضیح دهیم که با توجه به میزان مصرف هر مشترک، چقدر به قیمت برق اضافه خواهد شد.

وی در پایان گفت: به عنوان مسوول برق کشور با این شکل محاسبه خیالم راحت است که مردم نباید نگران باشند. کسانی که مصرف خیلی بالایی دارند، طبیعتا با افزایش قیمت مواجه هستند، ولی برای عموم مردم کشور افزایش قیمت خیلی کمتر از تصور ذهنی مردم خواهد بود. یعنی قیمت‌ها به هرحال اصلاح خواهد شد، ولی تغییر قیمت به حدی نیست که مردم توان برخورد با آن را نداشته باشند؛ چون در کنار افزایش قیمت برق، یارانه‌ها به صورت نقدی در اختیار مردم است که هزینه‌ها را از این طریق جبران کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها