در فاصله چند ساعت تا بازی بزرگ ابوظبی، حالا دیگر باید باور کرد که تیم ملی کشورمان می‌خواهد با برزیلی بازی کند که بسیاری از بازیکنان اصلی‌اش را به همراه دارد. بازی ساعت 30/20 امشب ـ که برگزاری آن از هفته پیش قطعی شد ـ تا امروز که تنها چند ساعت به برگزاری آن باقی مانده، ذهن تمامی فوتبالدوستان و ایرانی‌ها را به خود جلب کرده است، چراکه این برای اولین بار است تیم ملی در یک بازی تدارکاتی با برزیل ـ که تمام ستارگان خود را نیز به همراه دارد ـ روبه‌رو می‌شود.
کد خبر: ۳۵۸۴۹۲

از طرفی نکته‌ای که هیجان این بازی را نزد فوتبالدوستان کشورمان و ایرانی‌های مقیم خارج بالا می‌برد، صف‌آرایی تیم ملی مقابل یک‌تیم بزرگ پس از 6 سال است. 18 مهر ماه سال 1383 بود که تیم ملی آلمان با تمام ستارگانش برای انجام یک بازی دوستانه به تهران آمد و در حضور یکصدهزار تماشگر حاضر در ورزشگاه آزادی با 2‌گل مقابل ایران به برتری رسید. آن روزها دیدن چهره‌هایی چون بالاک، لام، لمن، کلوزه، شواین اشتایگر، دایسلر، اشنایدر و پودولسکی برای فوتبالدوستان کشورمان رویایی بود و امروز همه می‌خواهند ببینند خط حمله آتشین تیم ملی برزیل متشکل از روبینیو، پاتو و نیلمار در مصاف با خط دفاع و دروازه‌بان تیم‌ملی کشورمان چه کار خواهند کرد و مدافعان سرشناسی چون آلوز و الکس چگونه سد راه مهاجمان ما می‌شوند.شاید از جهاتی بازی با تیم ملی برزیل برای تیم ملی ایران، حتی فراموش‌نشدنی‌تر از بازی با آلمان باشد، چون آن زمان که ما با آلمان بازی کردیم در رنکینگ فیفا بالاتر از این تیم قرار داشتیم، اما امشب قرار است با تیم چهارم رنکینگ فیفا و پرافتخارترین تیم تمام ادوار جام‌های جهانی بازی کنیم.

روزهای خوب ایران

17 سال از آخرین باری که تیم ملی فوتبال کشورمان با کلی هیاهو مقابل یک تیم باشگاهی از برزیل بازی کرد، می‌گذرد. گرمیو که مرداد ماه 1372، برای انجام دو بازی تدارکاتی به کشورمان آمده بود، اولی را یک بر صفر برد و در دومین بازی با دو گلی که حمید درخشان زد، 2 بر صفر مغلوب تیم ملی کشورمان شد تا در تنها تقابل فوتبال ایران و برزیل، در سال‌های پس از انقلاب، سهم هر کدام، یک پیروزی باشد.اما اولین رویارویی ایران و برزیل به المپیک 1972 برمی‌گردد که تیم ملی کشورمان با نفراتی چون منصور رشیدی، ابراهیم آشتیانی، جعفر کاشانی، مجید حلوایی، اکبر کارگرجم، مهدی لواسانی، پرویز قلیچ خانی، علی پروین، صفر ایرانپاک، غلام وفاخواه و محمود خوردبین، برزیل را با گلی که حلوایی به ثمر رساند، شکست داد تا یکی از شگفتی‌های آن تورنمنت رقم بخورد.

4 سال بعد تیم المپیک برزیل برای جبران آن شکست به تهران آمد تا در ورزشگاه تازه تاسیس تختی به مصاف تیم ملی کشورمان برود. آن بازی خاطره انگیز با تساوی 2 ـ 2 به پایان رسید تا آندرانیک اسکندریان، بیژن ذوالفقارنسب، پرویز قلیچ خانی، علی پروین، علیرضا عزیزی، حسن روشن، ناصر نورایی و چند بازیکن دیگر که در آن بازی برای ایران به میدان رفتند و برزیل را متوقف کردند تا مدت‌های زیادی مورد توجه اهالی فوتبال قرار بگیرند.

برزیل با 18 تغییر

مانو منزس که هنوز 3 ماه هم از حضورش در راس تیم ملی برزیل نمی‌گذرد، امشب برای دومین بار روی نیمکت این تیم می‌نشیند تا با کسب یک نتیجه دلخواه دیگر، بتواند آن اعتمادی را که دونگای معروف بعد از سال‌ها حضور در تیم ملی این کشور به دست آورده بود، به دست آورد. برزیل که در جام جهانی 2010 نمایش نسبتا ناامیدکننده‌ای داشت و با شکست مقابل هلند از گردونه رقابت‌ها خارج شد، ماه گذشته در اولین دیدارش با کادر فنی جدید، تیم ملی آمریکا را با 2 گل شکست داد و حالا ایران، دومین حریف تدارکاتی آنها در راه ساختن تیمی قدرتمند برای جام جهانی بعدی است، جامی که به میزبانی برزیل برگزار می‌شود.

در لیستی که منزس، سرمربی تیم ملی برزیل برای بازی امشب و همینطور بازی هفته آینده مقابل اکراین اعلام کرده، تنها نام 5 بازیکن به چشم می‌آید که در جام جهانی 2010 هم در ترکیب این تیم، به میدان رفتند؛ دنی آلوز (بارسلونا) و تیاگو سیلوا (میلان) در خط دفاع، رامیرز (چلسی) در خط میانی و البته روبینیو (میلان)‌ و نیلمار (ویارئال)‌ در خط حمله.

این همه تغییر فقط برای ساختن برزیل جدیدی است که می‌خواهد ناکامی‌های جام جهانی 2010 را با موفقیت در کوپا آمریکا و البته جام جهانی 2014 جبران کند.

با این وجود برزیل آنقدر پرستاره هست که با 18 تغییری که نسبت به جام جهانی داشته، بازهم تیمی اسم و رسم دار باشد: آلکس (مدافع چلسی)،‌ لوکاس (هافبک لیورپول)، وسلی (هافبک وردربرمن)، کارلوس ادواردو (هافبک روبین کازان)، فیلیپه کوتینو (مهاجم اینترمیلان) و آلکساندر پاتو (مهاجم میلان) از جمله دیگر ستاره‌های سرشناسی هستند که امشب ملی‌پوشان کشورمان باید مقابل آنها صف‌آرایی کنند.

6 تعویض برای هر دو تیم

رئیس کمیته بین‌الملل فدراسیون فوتبال جزئیات نشست سرپرستان و مدیران 2 تیم ایران و برزیل را تشریح کرد. عباس ترابیان درباره جلسه مدیران دو تیم ایران و برزیل که دیروز برگزار شد، گفت: یکی از مسائلی که در این جلسه مطرح شد پیرامون لباس‌های دو تیم بود که مقرر شد تیم ایران از لباس سفید خود و برزیل هم از زرد طلایی‌اش در این بازی استفاده کند.

یکی دیگر از مسائل مطرح شده درباره خداحافظی کریم باقری در این بازی بود و قرار شد هر زمان که افشین قطبی تشخیص داد باقری به زمین بیاید و پس از حضور در بازی، هنگام تعویض یکی از مقامات کشوری که فکر می‌کنم رئیس فدراسیون فوتبال ایران خواهد بود دسته گلی را بیرون از زمین به باقری اهدا کند.» وی گفت: «بر اساس تصمیم اتخاذ شده هر دو تیم ایران و برزیل، در طول 90 دقیقه می‌توانند 6 تعویض انجام دهند.»

لغو کنفرانس مطبوعاتی قطبی و منزس

در حالی که بر اساس برنامه از پیش تعیین شده قرار بود از ساعت 11 صبح دیروز، نشست مطبوعاتی افشین قطبی و مانوئل منزس، سرمربیان تیم‌های ملی ایران و برزیل برگزار شود، این برنامه به دلیل خستگی منزس برگزار نشد. خسرو والی‌زاده، مدیر رسانه‌ای تیم ملی در این‌باره گفت: «قصد حضور در سالن نشست مطبوعاتی را داشتیم که مسوولان برگزاری مسابقه ایران ـ برزیل تماس گرفتند و گفتند منزس اعلام کرده به دلیل مسافرت خسته است و عذرخواهی کرده است.»

سعیدلو و مسوولان فدراسیون در امارات

علی سعیدلو به همراه جمعی از معاونان سازمان تربیت بدنی، علی کفاشیان، مهدی تاج، مهدی محمد نبی و تعدادی از اعضای هیات رئیسه فدراسیون فوتبال صبح امروز پنجشنبه از تهران عازم شهر ابوظبی امارات خواهند شد تا دیدار دوستانه تیم‌های ملی فوتبال ایران و برزیل را از نزدیک تماشا کنند. نخستین گروه اعزامی فدراسیون شامل برخی از اعضای فدراسیون فوتبال، روسای هیات‌ها و خبرنگاران رسانه‌ها دیروز راهی کشور امارات شدند.

رضا پورعالی / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها