به نام مردم به کام نان خشکی ها

روند کاهش کیفیت نان در کرمان ادامه دارد

کاهش چشمگیر کیفیت نان در کرمان با وجود وعده های مسئولان همچنان ادامه دارد و افزایش کیفیت نان به رویای مردم تبدیل شده است.
کد خبر: ۳۵۶۴۶۸

به گزارش مهر از کرمان، طی سال های اخیر کاهش شدید کیفیت نان در کرمان مورد توجه مسئولان قرار گرفته و وعده های فراوانی در خصوص بهبود وضعیت کنونی داده شده است، به گونه ای که استاندار و فرماندار سابق کرمان یکی از شعارهای محوری خود را افزایش کیفیت نان اعلام کرده بودند اما پس از گذشت سال ها این مساله تنها در حد شعار باقیمانده است.

در ماههای آخر مدیریت استاندار سابق کرمان در نهایت و پس از انجام طرح های مختلف مدیر اداره غله نیز تغییر کرد اما کیفیت نان در کرمان با این تغییر هم افزایش نیافت.

در حالیکه میلیاردها تومان اعتبار صرف کشت گندم برداشت و کارخانه آرد و در نهایت سیلو و نانوایی ها می شود و مردم بخش قابل توجهی از درآمد خود را صرف خرید این نانها می کنند اما سود حاصل از این پروسه طولانی و پرهزینه تنها به جیب نان خشکی ها می رود.

با توجه به اینکه طی ماه های آینده طرح هدفمند کردن یارانه ها در کشور نیز اجرا می شود و طبق نظر کارشناسان قیمت نان حداقل دو برابر خواهد شد، این سئوال از مسئولان مطرح می شود که چرا باید سرمایه کشور این چنین هدر رود و آیا بهتر نیست اول به بهبود کیفیت کالاها بیندیشند و بعد به انجام طرحهایی این چنینی بپردازند.

کاملا مشخص است این سرمایه بیشتر از آنکه توسط مردم هدر روند به دلیل روند غلط تولید در حال هدر رفت است.

کیفیت کنونی نان حق مردم کرمان نیست

نکته قابل توجه در خصوص کیفیت پائین نان در کرمان صحبت های اخیر استاندار فعلی کرمان است که وی این کیفیت نان را حق مردم کرمان ندانسته است.

اسماعیل نجار در این خصوص گفت: با توجه به وضعیت موجود و بررسیهای صورت گرفته کیفیت نان در استان کرمان قابل قبول نیست و نیاز به تجدید نظر دارد. از همه مکانهای استان تحقیق صورت گرفته است و کیفیت کنونی نان حق مردم کرمان نیست و باید در کوتاه ترین زمان ممکن و برنامه ریزی منظم این مشکل برطرف شود.

نجار گفت: در این خصوص باید آموزش لازم به نانوایان داده شود و در صورت لزوم از جاهای دیگر به کرمان نانوا بیاوریم و با ایجاد چند نانوایی با کیفیت بالا این مشکل را رفع کنیم.

وی استفاده از توان فنی و حرفه را در این خصوص راهگشا دانست و گفت: در چنین شرایطی سایر نانوایی ها نیز مجبور به افزایش کیفیت نان خواهند شد.

 ورود آرد نامرغوب به کرمان ممنوع است

وی همچنین در خصوص قیمت نان گفت: قیمت نان باید در حد معقول افزایش یابد و نرخ باید واقعی سازی شود. دولت برای ارائه نان مطلوب به مردم امکانات مورد نیاز و تسهیلات ویژه ای را در نظر گرفته است که باید از این فرصت استفاده کرد.

نجار همچنین بر برخورد قاطع با تخلف تاکید کرد و گفت: در این راستا باید با جدیت وارد شویم.

وی در خصوص گندم های وارداتی به استان نیز گفت: در صورت ورود گندم با کیفیت پائین به استان از تخلیه این گندم جلوگیری خواهیم کرد.

مجید بهجت در گفتگو با مهر در کرمان اظهارداشت: کیفیت نان در برخی نانواییهای کرمان کاهش یافته است و هم اکنون در حال برنامه ریزی برای حل این مشکل هستیم.

وی از جمله مسائل و مشکلات نان کرمان را نبود کارگر ماهر و آرد خوب دانست و گفت: این مسئله باعث کاهش کیفیت نان مصرفی استان شده و این در حالی است که قیمت نان طی سه سال گذشته ثابت مانده است.
 
سرپرست غله کرمان ابراز امیدواری کرد: با آزاد سازی قیمت آرد در برنامه هدفمند سازی یارانه ها مشکل کیفیت نان در استان حل می شود اما از سوی دیگر باعث افزایش دو برابری قیمت نان می شود.

کارگروه نان در کرمان ایجاد می شود 

بهجت تصریح کرد: قصد داریم کارگروه نان را در استان فعال کنیم و در راستای برنامه های کارگروه وضعیت نان استان را ساماندهی کنیم.در صورت فعال شدن این کارگروه طی دو ماه آینده شاهد توحل در کیفیت نان استان خواهیم بود.
 
این مسئول افزود: در کرمان مانند دیگر استان های شرقی کشور نان حجیم بیشتر از دیگر انواع نان مصرف می شود این در حالی است که نان سفید در غرب و شمال کشور طرفدار دارد. 49 درصد نان مصرفی در استان کرمان از انواع تافتون و حجیم است و مصرف نان های دیگر به تناسب کمتر از تافتون ها است اما این آمار در کشور 21 درصد است.
 
سرپرست غله استان یادآورشد: هزار و 292 نانوایی شهری و 551 واحد نانوایی روستایی در استان فعال هستند که با تشویق نانواییها برای توسعه نانوایی های حرارت غیرمستقیم تعداد این نانواییها در استان به 191 باب نانوایی رسیده است.
 
بهجت تصریح کرد: همه سیلوهای استان کرمان مملو از گندم است ولی تولید گندم امسال نسبت به سال گذشته زراعی کمتر شده که این کمبود با خرید 200 تن گندم از استانهای گندم خیز جبران می شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها