رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور از ماهانه شدن اختصاص سهمیه بنزین یارانه‌دار به خودروها به جای روش قبلی یعنی اختصاص 3‌ماهه سهمیه خبر داد. به گزارش خبرنگار ما، محمد رویانیان دیروز در جمع خبرنگاران با اعلام این مطلب افزود: چون هنوز هیچ تاریخی برای اجرای قانون هدفمندی‌یارانه‌ها اعلام نشده و در عین حال با احتمال این‌که این قانون در نیمه پایانی سالجاری اجرا می‌شود، ستاد تصمیم گرفت اختصاص سهمیه بنزین به خودروها را از حالت دوره‌ای و 3 ماهه به صورت تخصیص ماهانه درآورد تا از هر ماهی که اعلام شد قانون هدفمندی یارانه‌ها اجرا می‌شود، ما از اول ماه بعد دیگر سهمیه بنزین یارانه‌ای نداشته باشیم.
کد خبر: ۳۵۳۸۲۰

وی تصریح کرد: به این ترتیب سهمیه بنزین تمام خودروها اعم از عمومی و شخصی بدون هیچ‌گونه تغییری از نظر قیمت و مقدار از اول مهر ماه وارد کارت‌های سوخت می‌شود؛ یعنی مثلا خودروهای سواری بنزینی یا دوگانه‌سوز روز اول مهر 60 لیتر بنزین 100 تومانی در کارتشان مشاهده خواهند کرد، اما اگر در طول مهرماه اعلام شود هدفمندی‌یارانه‌ها اجرا می‌شود ما برای آبان ماه دیگر سهمیه‌ای نخواهیم داشت.

وی در پاسخ به پرسش‌های متعدد درباره قیمت بنزین پس از حذف یارانه گفت: تنها شخص رئیس‌جمهور از این مساله اطلاع دارد و هیچکس به جز ایشان نمی‌داند قرار است در این باره چگونه عمل شود.

با این حال تغییر در شیوه سهمیه‌بندی بنزین و کاهش دوره از 3 به یک ماه را می‌توان نشانه‌ای مبنی بر ورود آرام و آهسته دولت به سراشیبی حذف بنزین یارانه‌دار و اولین گام در این راستا ارزیابی کرد. شاید دولت به دنبال تست زدن واکنش اقتصاد و افکار عمومی به حذف بنزین در آینده است. چنان‌که در ماجرای افزایش مبلغ قبض‌های برق در برخی از استان‌های کشور کارشناسان چنین حدسی زده‌بودند.

هشدار به وانت‌بارها

رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور در ادامه با انتقاد از انحراف سهمیه بنزین اختصاص یافته به وانت‌بارها تصریح کرد: در حال حاضر یک میلیون و 700 هزار دستگاه وانت‌بار در کشور در حال تردد هستند که این تعداد، روزانه 15 تا 17 میلیون لیتر بنزین سهمیه‌ای دریافت می‌کنند. اما واقعیت این است که تنها 20 تا 25 درصد این سهمیه در خدمت حمل و نقل است و حدود 70‌درصد آن انحراف دارد و صرف آزادفروشی و کارهای دیگر می‌شود.

وی افزود: به عنوان آخرین هشدار به صاحبان وانت‌بارهایی که شغل آنها جابه‌جایی کالا و بار مورد نیاز مردم است، اعلام می‌کنیم که باید به سایت اینترنتی وزارت کشور یا وزارت راه و ترابری مراجعه و با ثبت‌نام، مدارک خود مبنی بر شغلشان را ارائه کنند.

وی تصریح کرد: در صورت عدم مراجعه به این سایت، سهمیه بنزین یارانه‌ای آنها از 15 مهر ماه قطع می‌شود.رویانیان گفت: ثبت‌نام و ارائه مدارک وانت‌بار باعث برقراری تسهیلاتی چون پوشش بیمه تامین اجتماعی، مشوق‌های تعویض خودرو، دریافت وام بدون بهره و ... برای رانندگان وانت‌بارها خواهد شد.

عرضه گازوئیل با کارت سوخت از دی‌ماه

رویانیان در ادامه از اجرای طرح توزیع کارت سوخت گازوئیل از دهه فجر امسال خبر داد و گفت: در این طرح عرضه گازوئیل براساس کارکرد خودرو صورت می‌گیرد و آغاز آن از دی‌ماه خواهد بود.

وی افزود: توزیع کارت سوخت گازوئیل مصرف این فرآورده را حدود 10 درصد کاهش خواهد داد.

نظارت بر آژانس‌ها

وی از دستور جدید رئیس‌جمهور درباره آژانس‌های تاکسی تلفنی خبر داد و گفت: براساس این دستور وظیفه کنترل قیمت آژانس‌ها بر عهده وزارت بازرگانی و کنترل قیمت حمل و نقل کالا و مسافر در جاده‌ها بر عهده وزارت راه و ترابری گذاشته شده است. این دستگاه‌ها موظفند طی یک هفته برنامه خود را در این خصوص اعلام کرده و سپس انواع قیمت‌ها به مردم اعلام خواهد شد. وی افزود: براساس بررسی‌های انجام شده مردم در طول یک سال به طور متوسط 100 هزار تومان پول تاکسی و بین 20 تا 200 هزار تومان پول آژانس می‌پردازند. همچنین دهک‌های پایین هر سال به طور متوسط 10 هزار تومان هزینه اتوبوس می‌کنند.

رویانیان تصریح کرد: بزرگ‌ترین دغدغه دولت مهار و کنترل قیمت‌هاست و در این جهت کمیته‌ای برای تعیین نرخ‌ها در بخش حمل و نقل تشکیل شده است.

تولید ضربتی بنزین در 6 مجتمع پتروشیمی

از سوی دیگر، ‌وزیر نفت اعلام کرد : واردات بنزین به کمتر از یک دهم دوره‌های قبل رسیده است.

وزیر نفت گفت: تولید ضربتی بنزین در 6 مجتمع پتروشیمی ایران در حال اجراست که براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا پیش از پایان سال 17 میلیون لیتر به ظرفیت تولید بنزین پالایشگاه‌های ایران اضافه می‌شود.

به گزارش واحد مرکزی خبر، سیدمسعود میرکاظمی، در شهرستان کنگان استان بوشهر افزود: مجتمع‌های پتروشیمی جم و نوری در عسلویه، اراک، بوعلی، بندرامام و امیرکبیر تولید بنزین را از 26 روز پیش شروع کرده‌اند و میزان واردات بنزین کشور به کمتر از یک دهم دوره‌های قبل رسیده است.وی افزود: با اقدامات صورت گرفته در مجتمع‌های پتروشیمی و انجام فرآیندی در پالایشگاه‌ها، نیاز به واردات بنزین برطرف شده و هم‌اکنون ظرفیت تولید بنزین در کشور روزانه به 5‌/‌66 میلیون لیتر رسیده است.

وی گفت: هم‌اکنون برای افزایش ذخیره‌سازی بنزین مقدار کمی از این فرآورده به کشور وارد می‌شود که مربوط به خریدهای قبلی است.میرکاظمی افزود: پتروشیمی نوری می‌تواند تولید خود را در دوسه هفته آینده، از 6 میلیون لیتر در روز به 7 میلیون لیتر افزایش دهد. وی گفت: پتروشیمی جم نیز به عنوان تولید کننده بنزین با اکتان بالا به جمع تولید کنندگان راهبردی‌ترین فرآورده نفتی تبدیل شده است.

وزیر نفت ادامه داد:‌ طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، تا قبل از پایان سال، 17 میلیون لیتر نیز به ظرفیت تولید بنزین پالایشگاه‌های کشور اضافه می‌شود و علاوه بر این در صورت نیاز هرگاه بخواهیم می‌توانیم ظرفیت تولید بنزین در 6 واحد پتروشیمی کشور را به ظرفیت تولید بنزین پالایشگاه‌های کشور اضافه کنیم.

وی همچنین درباره افزایش تولید نفت گاز کشور گفت: با اجرای برنامه توسعه‌ای پالایشگاه‌های کشور در مسیری حرکت خواهیم کرد که تا پایان سال نیاز ما به واردات نفت گاز هم رفع شود و همچنین امیدواریم با اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها، مصرف فرآورده‌های نفتی به میزان 20 درصد کاسته شود.

وزیر نفت درباره اجرای فازهای باقیمانده پارس جنوبی گفت: با همت و تلاش مجموعه مدیران و کارکنان صنعت نفت، عملیات خاکی 8 فاز باقیمانده آغاز شده است و همزمان در حوزه دریا نیز اقدامات لازم برای ساخت پایه سکوها در حال انجام است ضمن این‌که برنامه حفاری چاه‌های فازهای باقیمانده در حال تدوین است.

وزیر نفت همچنین از واحد اولیه پتروشیمی نوری که با تغییر فرآیندی وظیفه تولید بنزین را دارد بازدید و روند اجرای فعالیت‌ها در فازهای باقیمانده پارس جنوبی را بررسی کرد.این واحد که عملیات آن مشابه عملیات واحد تولید بنزین پالایشگاه‌های کشور است، روزانه 6 میلیون لیتر بنزین با عدد اکتان 125 تولید می‌کند که برای رقیق‌سازی و کاهش این عدد به اکتان استاندارد 88 به پالایشگاه بندرعباس فرستاده می‌شود.پتروشیمی جم نیز با تغییر فرآیندی روزانه 750 هزار لیتر بنزین تولید می‌کند که برای قابلیت مصرف به پالایشگاه‌های کشور ارسال می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها