رییس مجلس شورای اسلامی گفت: اگر در جامعه به هر روشی، اجازه داده نشود صداهای متفاوت به وجود آید، این مساله نشانه‌ی دانایی سیاسی نیست.
کد خبر: ۳۴۲۷۸۶

به گزارش ایسنا، دکتر علی لاریجانی ظهر امروز- جمعه - طی سخنانی در « اولین یادواره شهدای شهرستان بهرستاق لاریجان» و در مراسم « بزرگداشت آیت‌الله العظمی میرزا هاشم آملی» عنوان کرد: اگر زمانی در جامعه کشمکش‌های سایش‌دار به وجود می‌آید، نشانه‌ی عقلانیت و خردمندی نیست؛ چرا که به فرموده‌ی امام حسین(ع) از نشانه‌های دانایی، نقادی از خود و در کنار آن مجال به دیگران برای زدن حرف‌هایشان است.

لاریجانی گفت: اگر جامعه‌ای تنها به دنبال کارخانه‌ی تولید موافقت باشد، آن جامعه یک جامعه‌ی ایستاست و این در حالی است که جامعه‌ای که در آن تنوع فکری وجود داشته باشد، پرتحرک است.

وی افزود: متاسفانه گاهی در جامعه‌ی ما نیز افرادی تنها متخصص نقادی دیگران هستند، اما در سخن خود تأمل نمی‌کنند.

رییس مجلس شورای اسلامی « داشتن روحیه‌ی جهادی و شهادت‌طلبی در کنار روحیه‌ی علمی » را از ویژگی‌های یک جامعه‌ی سرفراز برشمرد و گفت: در چنین جامعه‌ای نقش « شهدا و علما» نقش مکمل است و در تفکر اسلامی نیز « عقلانیت » به عنوان یک رکن توصیه شده، مدنظر بوده است.

لاریجانی یکی از مشکلات دنیای غرب را جنگ با دموکراسی و اجازه ندادن برای پخش صداهای مختلف عنوان کرد و گفت: یکی از نکاتی که در تفکر اسلامی نیز مورد توجه بسیار است، مساله‌ی گذشت از هستی خود است که این مساله در عمل شهدا نیز بروز بارزی دارد و در فرهنگ اهل بیت(ع) نیز مورد سفارش و توصیه‌ی جدی قرار گرفته است.

وی با ذکر خاطره‌ای از والد خود - که امروز مراسم بزرگداشتش برگزار شده بود - عنوان کرد: والد ما که حدود 40 سال در نجف اشرف تحصیل و تدریس کردند، اواخر عمر خود تکیه کلامی داشتند که برای خود ما نیز اعجاب‌آور بود و نشان می‌دهد وقتی شخصیتی با فرهنگ اهل بیت(ع) و معارف آنها مأنوس باشد، حتی پس از عمر هم نمی‌تواند از این فرهنگ جدا شود.

رییس قوه‌ی مقننه گفت: ایشان می‌فرمودند من از خدا خواسته‌ام که در آن دنیا و در آخرت نیز امام باقر(ع) و امام صادق (ع) برای من کلاس درسی بگذارند؛ چرا که برای من زندگی مسرت‌بخش،« اشتغال علمی با معارف اهل بیت(ع)» است.

لاریجانی معارف اهل بیت(ع) را ستون تفکر جمهوری اسلامی توصیف کرد و گفت: متاسفانه قرن حاضر علی‌رغم پیشرفت‌های علمی بسیار، قرن سرگشتگی و بی‌هویتی شده است.

وی، قدرت غرب را یک قدرت شرطی توصیف کرد و افزود: قدرت غرب تنها وابسته به سلاح است، اما آن‌جا که باید جانبازی انجام شود این کار از آنها برنمی‌آید. 90 هزار اسناد محرمانه‌ای که اخیرا از آمریکا روی سایت‌ها منتشر شده و سر و صدای زیادی به پا کرده است، بخشی از اسناد جنایت آنهاست که نشان می‌دهد چقدر در دنیای آنها بی‌اخلاقی وجود دارد.

رییس مجلس شورای اسلامی با اظهار این مطلب که پس از پیروزی انقلاب اسلامی، آمریکا برای ضربه زدن به انقلاب هیچ زمانی غافل نبوده است، در عین حال انقلاب امروز را با 30 سال پیش مورد مقایسه قرار داد و گفت: امروز کشور ما صاحب فناوری هسته‌یی است و همین مساله، که جایگاه ایران ارتقا یافته داده، مورد پسند آنها نیست؛ چرا که آنها می‌خواهند کشورهای اسلامی همواره دست دوم و سوم باشند.

لاریجانی افزود: اگر در کشور ما تولید آبمیوه و یا آب‌معدنی می‌شد، این‌قدر غربی‌ها با ما درگیر نمی‌شدند و می‌گفتند تا می‌توانید آبمیوه یا رب گوجه تولید کنید. اما امروز چون با دانش صلح‌آمیز هسته‌یی جایگاه ایران ارتقا یافته است، آنها به دروغ می‌گویند که ما سلاح هسته‌یی داریم.

وی خطاب به غربی‌ها و آمریکا گفت: شما می‌گویید که ممکن است روزی ایران دارای سلاح هسته‌یی شود، غافل از آن‌که هم‌پیمانان شما - که صراحتا هم آقای اوباما اعلام می‌کند که رابطه‌ی آمریکا با اسراییل فوق روابط استراتژیک است - دارای این سلاح‌ها هستند. این چه استدلال مفتضحانه‌ای از سوی شما برای انقلاب اسلامی ایران است؟

به گزارش ایسنا، رییس قوه‌ی مقننه در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر ضرورت تولید در کشور، گفت: هم دولت و هم مجلس و هم مردم باید به این مساله توجه کنند که اگر ما می‌خواهیم حرکتی برای آبادانی کشور انجام دهیم باید مناطق مختلف به تولید مجهز باشند. برخی از این روستاها مثل همین روستای لوط دارای امکانات زیادی هستند، اما تولید ندارند، که این خسارت بزرگی است و جوانان این مناطق باید با کمک دولت در این مناطق گام بردارند.

لاریجانی با استناد به روایتی از حضرت علی(ع) که عامل ناپایداری دولت‌ها را برشمرده‌اند، عنوان کرد: به فرموده‌ی امیرالمومنین(ع) نپرداختن به مسائل اصلی مردم و بها دادن به امور غیرمهم و پیش انداختن فرومایگان و کنار زدن آگاهان و شایستگان، از جمله‌ی این عوامل است.

وی گفت: در بحث پیش انداختن فرومایگان، اگر افرادی که صلاحیت ندارند را بزرگ کنند و به آنها مسوولیت دهند و هم‌چنین در بحث کنار زدن آگاهان و شایستگان، اگر افراد شایسته‌ای در کشور باشند و به کار گرفته نشوند ظلم به جامعه و عامل ناپایداری دولت‌ها محسوب می‌شود، که این سخن اگر به درستی مورد فهم قرار گیرد، جوامع پیشرفت می‌کنند. بسیاری از حوادثی که در دنیا رخ می‌دهد به این دلیل است که کار دست فرومایگان افتاده است.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: در کشور خودمان هم به‌ویژه در شرایط فعلی که تحرکات زیادی نسبت به ایران و منطقه وجود دارد و دشمنان به دنبال گذاشتن چوب لای چرخ ملت ایران هستند، گاهی غربی‌ها و آمریکا هم با حرف‌های شیرین برعلیه کشور ما اقداماتی انجام می‌دهند. مثلا می‌گویند ما به ملت ایران کار نداریم، اما علیه ما تحریم می‌کنند، غافل از آن‌که جمهوری اسلامی و ملت ایران از تیزهوشی برخوردار است و از راه‌هایی استفاده می‌کند که حتی به مخیله آنها هم نمی‌رسد.

لاریجانی به منابع غنی، و گاز و نفت ایران اشاره کرد و گفت: این سرمایه‌ی بزرگی است که اگر تدبیر درستی صورت گیرد، سر و صدای غربی‌ها و آمریکا هیچ تاثیری نخواهد داشت.

وی در بخش دیگری از سخنانش خطاب به نمایندگان استان مازندران نیز که در این جمع حضور داشتند توصیه کرد که برای این مناطق از سرمایه‌های بخش خصوصی استفاده کرده و صنایع به وجود آورند.

وی خطاب به مردم این منطقه نیز گفت: اگر این اتفاق بیفتد و شما نیز از ابتکارات خود استفاده کنید، می‌توانید زندگی باکرامتی داشته باشید.

رییس قوه‌ی مقننه با تاکید بر آبادانی و توسعه در کنار ایجاد فضای معنویت در کشور، عنوان کرد: مردانه ایستادن در مقابل ظلم و ایستادگی از عوامل پیشرفت انقلاب اسلامی است. دشمنان می‌دانند که ایران به دنبال کار با حساب و کتاب است. هرچند که گاهی هم ما را متهم می‌کنند اما بدانند که ایران مردانه با دشمن خود مقابله می‌کند، اما کار دزدانه نخواهد کرد.

لاریجانی با تاکید بر وجود فرهنگ جهادی و شهادت‌طلبی در کشور گفت: دشمنان می‌دانند که ایران در منطقه نفوذ دارد اما بدانند که این نفوذ برای امپراطوری‌سازی نیست. ما به دنبال قدرت‌طلبی در منطقه نیستیم، اما بدانند که اگر بخواهند زور بگویند و به لبنان حمله کنند، حزب‌الله به سراغ‌شان می‌رود. ما نیز افتخار می‌کنیم که از حزب‌الله دفاع می‌کنیم؛ چرا که معتقدیم که شما دروغ می‌گویید که حزب‌الله تروریست است.

وی گفت: ما در مجلس وقت خود را صرف « داد و بیدادهای خرد» نمی‌کنیم، بلکه صرف « توسعه» می‌کنیم. البته عقاید مختلفی در مجلس وجود دارند اما برآیند فکر مجلس در راه انقلاب و امام (ره) و پیروی از افکار رهبرمعظم انقلاب است که همه‌ی آنها به توسعه‌ی کشور توجه می‌کنند.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: امروز که برنامه‌ی پنجم توسعه در مجلس بررسی می‌شود همه‌ی استعدادهای بیرونی باید به کمک مجلس بیایند و ما از همه‌ی استعدادها دعوت کرده و حتی در این مسیر از بخش‌های خصوصی، اتاق بازرگانی، خانه صنعت و معدن و بخش‌های مختلف دولتی و حتی مدیران باسابقه‌ی دولتی نیز کمک خواسته‌ایم و از همه‌ی استعدادها هم دعوت می‌کنیم که نظرات خود را به کمیسیون تلفیق مجلس ارایه کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها