اردوغان درکنفرانس‌خبری‌مشترک‌با کامرون

اسرائیل باید به محاصره غزه پایان دهد

نخست‌وزیر ترکیه در کنفرانس خبری مشترک خود با همتای انگلیسی‌اش تاکید کرد: ما و انگلیس امروز توافقنامه مشارکت استراتژیک را امضا کردیم.
کد خبر: ۳۴۲۳۵۵

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری الجزیره، رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه  روز سه شنبه در کنفرانس مشترک خبری خود با دیوید کامرون، همتای انگلیسی‌اش در آنکارا اظهار داشت: انگلیس بعد از جنگ جهانی دوم نخستین کشوری بود که سازمان‌های خود را احیا کرد و در این مسیر پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشت. اخیرا وزیر خارجه ترکیه به انگلیس سفر کرده و دیدارهای مثمرثمری را داشت. ما روابط تجاری، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی گسترده‌ای با انگلیس داریم و هر روز همکاری‌های ما با این کشور بیشتر می‌شود.

اردوغان افزود: ما از تلاش‌های انگلیس برای پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا تشکر می‌کنیم. انگلیس موضع‌گیری امیدوارکننده‌ای در این مورد داشت و داشتن روابط تاریخی با انگلیس موجب تشویق دو کشور برای توسعه همکاری‌ها شده است.

نخست‌وزیر ترکیه اظهار داشت: ما در این دیدار به بررسی مساله منطقه به ویژه ایران، مساله قبرس و روند صلح در خاورمیانه پرداختیم.

اردوغان عنوان داشت: ما امروز توافقنامه همکاری استراتژیک را با انگلیس امضا کردیم؛ البته مشارکت استراتژیک ما با انگلیس بی‌سابقه نبوده و امروز با امضای این توافقنامه در صدد فعال‌تر کردن این استراتژی هستیم.

نخست‌وزیر ترکیه عنوان داشت: در رایزنی‌هایی که با کامرون داشتم در زمینه حل بحران قبرس با یکدیگر اتفاق نظر داشتیم. ما مسیر سختی را در پیش داریم. من و دیوید کامرون دیدگاه‌های مشترکی را برای برقراری صلح در قبرس داریم.

اردوغان افزود: ما نمی‌خواهیم که مساله عراق و سرنوشت آن اوضاع منطقه را تهدید کند،‌ این مسئولیت ماست که به حل مشکل‌ کشورهای منطقه بپردازیم. از این رو ما با یکدیگر توافق داشتیم که نباید در امور داخلی عراق دخالت شود.

نخست‌وزیر ترکیه اظهار داشت: تمام ساکنان نوار غزه در داخل یک زندان واقعی به سر می‌برند، ساکنان نوار غزه با تهدیدهای هر روزه اسرائیل روبه‌رو هستند و در طول جنگ نوار غزه بمب‌های فسفر سفید پیامدهای وخیمی را برای ساکنان این منطقه داشت و تعداد زیادی در این جنگ کشته و زخمی شدند. بسیاری از ساختمان‌های وابسته به سازمان ملل و ساختمان‌های غیر نظامی نابود شد. همچنان نیز هیچ کالای چندانی اجازه ورود به نوار غزه را ندارد و این یک مساله فاجعه‌آمیز است و بشریت نمی‌تواند در برابر آن سکوت کند.

اردوغان ادامه داد: در نشست شرم الشیخ، ارائه کمک‌هایی در زمینه‌ مالی به ساکنان نوار غزه داده شد اما اسرائیل مانع ارسال کمک‌های بشری به نوار غزه چه از راه زمینی و چه دریایی و چه هوایی می‌شود. همانطور که دیدید گروه‌های انسان‌دوستانه از کشورهای مختلف در برابر چشمان جهانیان مورد حمله قرار گرفتند آن هم در آبهای بین‌المللی. اقدام اسرائیل حتی بدتر از اقدام دزدان دریایی سومالی بود. چرا که اسرائیل حتی اجازه ورود کالاهای بشردوستانه را نمی‌دهد و در این زمینه مانع‌تراشی می‌کند و نمی‌گذارد عدالت در این باره برقرار شود. این مسیر غلطی است که باید تغییر کند.

اردوغان تصریح کرد: اسرائیل باید از تمامی کشورها به ویژه ترکیه عذرخواهی کند ، به ترکیه غرامت بدهد و به محاصره نوارغزه پایان دهد.

نخست‌وزیر ترکیه اظهار داشت: موضع‌گیری ما در قبال برنامه‌های هسته‌ای ایران مشخص است. ما بیانیه تهران را امضا کردیم و برای رفتن به تهران نیز دلایلی وجود داشت یکی از این دلایل این بود که ما به راه حل دیپلماتیک اعتقاد داریم و خواهان حل مساله ایران به طریق دیپلماسی هستیم. ما از طریق اصول حقوق جهانی و قوانین بین‌المللی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران عمل می‌کنیم هرگز از احتمال‌ها صحبت نکردیم. ما همواره گفته‌ایم که مخالف سلاح هسته‌ای در منطقه هستیم حال می خواهد صاحب آن هر که باشد. کسانی که خود سلاح هسته‌ای در اختیار دارند می‌گویند که ایران در آینده سلاح هسته‌ای خواهد داشت یعنی از احتمال صحبت می‌کنند. این در حالی است که ایران عضو آژانس بین‌المللی اتمی است معاهده NPT را امضا نموده در حالی که اسرائیل عضو آن نیست.

وی ادامه داد: ایران به تبادل اورانیوم در ترکیه راضی شد، اما کشورهای دیگر صراحتا مانع‌تراشی کردند. تحریم‌های جدید نیز علیه ایران نتیجه‌بخش نخواهد بود. اخیرا وزیران خارجه ایران، ترکیه و برزیل با یکدیگر دیداری داشتند و نتیجه این دیدارها به وین فرستاده شده است.

نخست‌وزیر ترکیه افزود: ایران باید به مذاکراتش با غرب ادامه دهد و این مذاکرات باید صریح باشد.

وی اظهار داشت : نباید مشکلات ترکیه و اسرائیل دوستی ترکیه و انگلیس را نقض کند. من با تونی بلر دوستی بسیار قوی و ریشه‌ای داشتم حتی بعد از ترک قدرت نیز این رابطه ادامه دارد. من امیدوارم که با دیوید کامرون هم همین رویه را داشته باشیم و من هیچ مشکلی دراین‌باره نمی‌بینم.

دیوید کامرون نیز اظهار داشت: من مذاکرات مثمر ثمری را با رجب طیب اردوغان داشتم. روابط ما با ترکیه بسیار مهم است. اقتصاد ترکیه روند روبه رشدی را دارد. استانبول یک ستاره درخشان در اتحادیه اروپا است. روابط ترکیه و انگلیس در دوره طلایی خود قرار دارد. ما دیدگاه‌های مشترکی با یکدیگر داریم .

وی تصریح کرد: به علت اینکه ترکیه به مسائل خاورمیانه واقف است پیوستن آن به اتحادیه اروپا امری ضروری است و ما از پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا حمایت می‌کنیم. ترکیه حق دارد که انتخاب کند شرقی باشد یا غربی. اما به نظر من ترکیه ویژگی‌های شرق و غرب را دارد.

وی در ادامه عنوان داشت: ترکیه در برقراری ثبات در افغانستان و از طریق فعالیتش درناتو سهم بسزایی در مبارزه با تروریسم داشته است. کامرون تاکید کرد: از آنجا که اقتصاد ترکیه روبه رشد است به اعتقاد من تا سال 2015 ترکیه به سطح کشورهای کانادا، ایتالیا، اسپانیا خواهد رسید.

نخست‌وزیر انگلیس تاکید کرد: مسلما دیدگاه‌ها و نظرهای مختلفی در مورد پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا وجود دارد ما در هر شرایطی از پیوستن ترکیه حمایت می‌کنیم. ما خواهان نابودی سلاح‌های کشتارجمعی و برقراری صلح هستیم.

دیوید کامرون افزود: دوستی ترکیه و اسرائیل بسیار حائز اهمیت است و امیدوارم که این دو طرف با یکدیگر دوست باقی بمانند. این امر به پیشرفت روند صلح کمک می‌کند . من از اسرائیل می‌خواهم در راستای برقرای صلح در منطقه تلاش کند. به ویژه بعد از امضای توافقنامه‌های صلح.

نخست‌وزیر انگلیس عنوان داشت: اسرائیل باید درباره حمله به ناوگان آزادی تحقیقات شفاف، صریح و واقع‌بینانه داشته باشد و مذاکرات مستقیم بهترین پاسخ برای پایان دادن به بحران منطقه است.

دیوید کامرون تصریح کرد: توصیف غزه به یک زندان چند هفته پیش از جانب من مطرح شد. به اعتقاد من محاصره نوار غزه باید پایان یابد. اوضاع نوار غزه بسیار سخت است و باید تغییر کند. در حال حاضر کمک‌های بشردوستانه زیادی وارد غزه نمی‌شود و افراد زیادی نمی‌توانند به راحتی از گذرگاه‌های نوار غزه رفت و آمد داشته باشند.

وی تصریح کرد: باید در زمینه برقراری صلح و حل درگیری های اسرائیل و فلسطین تلاش جدی صورت بگیرد.

نخست‌وزیر انگلیس عنوان داشت: ما با تروریسم نه تنها در انگلیس بلکه در کشورهای دیگر از جمله ترکیه مبارزه می‌کنیم . اقدامات اسرائیل در خصوص حمله به ناوگان آزادی را محکوم می‌کنیم و می‌خواهیم که اسرائیل تحقیقات شفاف و فوری در این باره داشته باشد. البته بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل و دیگر سازمانهای بین‌المللی در انجام تحقیقات در این زمینه همکاری دارند.

کامرون درباره مساله قبرس عنوان داشت: ما می‌توانیم نقشی را در این زمینه ایفا کنیم اما راه طولانی را در پیش داریم باید در این باره که چطور گروه‌ها دور هم جمع شوند و با یکدیگر تبادل نظر کنند بررسی‌ها را آغاز کنیم. مسیر برقراری صلح در قبرس طولانی است اما نماینده سازمان بین الملل در قبرس در حال رایزنی است. ما ترکیه را در حل مشکلات قبرس یاری می‌کنیم و مشکل قبرس مانع ورود ترکیه به اتحادیه اروپاست.

کامرون همچنین پس از دیدار با رجب طیب اردوغان در جمع تجار ترک خاطرنشان کرد که انگلیس یک حامی جدی پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا است.

سفر زودهنگام نخست‌وزیر انگلیس به ترکیه نشان از اهمیت آنکارا برای دولت جدید لندن دارد.

موضع‌گیری دولت جدید انگلیس در مورد حمله به ناوگان آزادی احتمالا باعث رضایت مقام‌های ترکیه خواهد شد.

دیوید کامرون همچنین خاطرنشان کرد که تحقیقات از سوی اسرائیل در مورد این حادثه باید فوری و شفاف انجام شود.

دیوید کامرون گفت: حمله اسرائیل به ناوگان آزادی در غزه به طور کامل غیر قابل قبول بوده است. غزه نباید به یک زندان تبدیل شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها