توانیر طرح تعویض و جمع‌آوری لوازم خانگی پرمصرف را اجرایی می‌کند

کاهش قیمت لوازم خانگی

رئیس اتحادیه کشوری صنف فروشندگان لوازم خانگی گفت: از آذر سال 87 تاکنون نه تنها افزایش قیمت در محصولات لوازم خانگی نداشته‌ایم بلکه با کاهش قیمت نیز مواجه بوده‌ایم.
کد خبر: ۳۳۷۱۹۸

محمد طحانپور، دیروز در گفتگو با «جام‌جم» افزود: در محصولات مختلف لوازم خانگی بنا به نوع محصول 3 تا 15 درصد کاهش قیمت داشته‌ایم که دلیل آن نیز فراوانی کالا و افزایش رقابت بوده است. به گفته وی، با توجه به رکود موجود در بازار و عرضه فراوان کالا، وضعیت قیمت‌ها در بازار همچنان باثبات است. طحانپور در پاسخ به این سوال که آیا با افزایش‌دهندگان قیمت برخورد می‌شود، گفت: سال گذشته چند شرکت قیمت محصولات خود را افزایش دادند که از آنها دلایل افزایش قیمت را خواستار شدیم و چون این افزایش قیمت منطقی و قانع‌کننده نبود با اتحادیه توافق کردند و قیمت خود را به نرخ سابق برگرداندند.

رئیس اتحادیه کشوری فروشندگان لوازم خانگی در رابطه با درصد قانون سود تعیین‌شده بخش‌های مختلف گفت: براساس قانون واردکنندگان لوازم خانگی می‌توانند 15 درصد، تولیدکنندگان 15 درصد، عمده‌فروشی 3 درصد و خرده‌فروشی 10 درصد سود از فروش کالا دریافت کنند.

طحانپور افزود: برای آن که به مصرف‌کننده اجحاف نشود و خریداران بدانند قیمت مصرف‌کننده چه نرخی است، لیست قیمت 3 ستونه‌ای از ابتدای امسال با کمک سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تعریف و به واحدهای صنفی فروشنده ابلاغ شده است که این قیمت‌ها روی کالاها نیز با برچسب قیمت مشخص می‌شود.

وی گفت: پیش از این شرکت‌ها فقط یک قیمت ارائه می‌دادند که مشخص نبود آیا این قیمت مربوط به مصرف‌کننده، عمده‌فروش یا کارخانه تولیدی یا واردکننده است، در نتیجه مردم دچار سردرگمی شده و گاهی فروشندگان از سوی سازمان بازرسی و نظارت، اخطار گرانفروشی می‌گرفتند، در حالی که گرانفروشی در کار نبوده است.

وی از مردم خواست از فروشگاه‌هایی کالا خریداری کنند که لوگوی اتحادیه روی شیشه آنها نصب شده باشد؛ چرا که این لوگو نشان‌دهنده پروانه‌دار بودن واحد صنفی بوده و هرکس شکایتی داشته باشد، می‌تواند از طریق شماره‌‌ای که روی لوگو درج شده، شکایت خود را مطرح کند.

طحانپور همچنین از مردم خواست تا از فروشگاه‌ها فاکتور فروش دریافت کنند و حتما در این فاکتور، محل و شرکت ساخت کالا و شرکتی که خدمات پس از فروش آن کالا را برعهده دارد، قید شود.

وی در پاسخ به این سوال که مدت رسیدگی به شکایت چقدر طول می‌کشد، اظهار کرد: 4 الی 24 ساعته به مشکلات رسیدگی می‌شود و گواه آن نیز در نمونه‌های رسیدگی شده در اتحادیه موجود است.

طحانپور افزود: در 3 ماه اول امسال 80 شکایت در استان تهران مطرح شده است که بیشتر آنها مربوط به واحدهای بدون پروانه بود و در اکثریت قریب به اتفاق آنها رضایت مشتری پس از شکایت جلب شده است.

طرح تعویض لوازم خانگی پرمصرف اجرایی می‌شود

از سوی دیگر معاون توانیر با بیان این‌که برخی لوازم خانگی موجود در بازار بیش از حد استاندارد برق مصرف می‌کنند، گفت: در صورت تامین اعتبار لازم، لوازم خانگی پرمصرف مردم جمع‌آوری و با لوازم خانگی کم‌مصرف یارانه‌ای جایگزین می‌شوند.

غلامرضا خوش‌خلق در گفتگو با مهر افزود: توانیر درنظر دارد همانند مقطعی که لامپ کم‌مصرف در میان مردم به صورت گسترده توزیع شد، طرح تعویض و جمع‌آوری لوازم خانگی پرمصرف را اجرایی کند، البته این طرح هنوز نهایی نشده است چرا که به طور قطع ابتدا باید تولیدکنندگان پاسخگوی نیاز تولید باشند.معاون توانیر افزود: مسلم آن است که اجرای این طرح، منابعی به مراتب بیش از منابع مالی اجرای طرح توزیع لامپ‌های کم‌مصرف را می‌طلبد. توانیر در حال حرکت به این سمت است که جامعه را به سوی استفاده از تجهیزات کم‌مصرف هدایت کند، چرا که با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، استفاده از این تجهیزات به اقتصاد خانوار نیز کمک می‌کند.

وی تصریح کرد: توانیر در مورد کولرهای گازی که با سیستم خورشیدی کار می‌کند نیز اقداماتی را در دست انجام دارد، چرا که مصرف این کولرها، 50 درصد کمتر از مصرف کولرهای گازی است. بر این اساس، طرح پایلوتی در دست اجراست که اگر به نتیجه برسد، به تولیدکنندگان داخلی، ساخت اینگونه کولرها را توصیه خواهیم کرد.

به گفته خوش‌خلق، اگر تولیدکننده‌ای می‌خواهد در داخل کشور تولیدی داشته باشد، قدر مسلم باید مورد حمایت‌های دولت قرار گیرد؛ این در حالی است که توانیر توصیه‌هایی را در رابطه با ساخت یخچال و کولر آبی نیز برای بهینه‌سازی مصارف انرژی به تولیدکنندگان ارائه کرده است.

جلوگیری از واردات کالاهای پرمصرف

خوش‌خلق گفت: دستورالعملی تهیه شده که بر مبنای آن، قرار شده است توانیر با مکاتبات اولیه‌ای که با موسسه استاندارد صورت داده است، بتواند به صورت قانونمند از واردات تجهیزات پرمصرف به داخل کشور خودداری کند، به نحوی که میزان مصرف واقعی هر کالا، منطبق با آنچه باشد که به عنوان برچسب انرژی روی کالا نصب شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها