کارشناسان می‌گویند، دادستان کشور به عنوان مدعی‌العموم باید جلوی فریبکاری موسسات کنکور را بگیرد

تبلیغاتی که کنکوری‌ها را مضطرب می‌کند

کمتر از 10 روز به کنکور 89 مانده، اما مدت‌هاست اسامی نفرات برتر از سوی برخی موسسات آموزشی اعلام شده است، این در حالی است که سازمان سنجش در واک نش به تبلیغات این موسسات، تنها آنان را سودجو می‌خواند. به گزارش مهر، بعضی از موسسات آموزشی که خود را دارای سابقه طولانی در امر آمادگی بخشیدن به دانش‌آموزان برای کنکور می‌دانند، در اقدامی بی‌سابقه، رتبه‌های یک‌رقمی و دورقمی کنکور 89 را پیش‌بینی کرده‌اند.این‌گونه موسسات برای اثبات اطمینان‌بخش بودن میزان آموزش خود تاکید می‌کنند که این آگهی‌ها را یک ماه قبل از برگزاری کنکور به چاپ رسانده‌اند تا پس از پایان کنکور و اعلام نتایج، والدین و دانش‌آموزان دقت آنها را ستایش کنند. این موسسات در تبلیغات خود سعی می‌کنند القا کنند که چون نیمی از رتبه‌های برتر سال‌های گذشته کنکور عضو این موسسات بوده‌اند، این 140 نفر نیز این موفقیت را تکرار خواهند کرد.
کد خبر: ۳۳۶۲۹۴

از سوی دیگر ادعای عضویت نفرات برتر کنکور در این موسسات و استفاده از خدمات آموزشی آنها هنوز به اثبات نرسیده و تکذیب دانش‌آموزان و تایید موسسات در زمان چاپ عکس آنها در کنار لوگو و آرم موسسات آموزشی کنکور، معمایی است که هنوز حل نشده است.نکته دیگری که در این تبلیغات به چشم می‌خورد، این است دانش‌آموزانی که فارغ از هر موسسه کنکوری در حال تلاش برای ترسیم آینده خویش هستند،ناباورانه خود را در مقابل 140 نفر برتر کنکور مشاهده می‌کنند. در چنین شرایطی، آنها شاید روحیه خود را ببازند؛ هرچند ممکن است به خود و توانایی‌شان شک کنند.

جای خالی قانون

براساس قانون، سیاست‌ها، حدود وظایف و نحوه فعالیت مراکز مجری آموزش‌های آزاد کشور، مرکز آموزشی آزاد که در این مصوبه «آموزشگاه» یا «موسسه آموزشی» نامیده می‌شود، مکانی است که به منظور تربیت و آموزش افراد علاقه‌مند به افزایش توان علمی و تخصصی یا کسب مهارت‌های فنی بی‌آن‌که منجر به صدور مدرک رسمی تحصیلی رایج در کشور شود، براساس شؤون و هنجارهای اسلامی و با رعایت مقررات این مصوبه توسط افراد حقیقی یا حقوقی تاسیس می‌شود.

براساس این قانون، صدور مجوز فعالیت‌های آموزشی آزاد در قالب دوره‌های آموزشی عالی آزاد و دوره‌های تخصصی و کاربردی کوتاه‌مدت بالاتر از سطح دوره متوسط و همچنین برگزاری کلاس‌های کنکور برابر دوره‌های کارشناسی ناپیوسته و کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاه‌ها، موسسات آموزشی عالی مربوط به گروه غیرپزشکی و پزشکی تحت عنوان موسسه آموزش عالی آزاد و نظارت بر آنها حسب مورد را از وظایف و اختیارات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌داند.

این قانون بر مجوزهای لازم برای تبلیغات این موسسات تاکید دارد. براین اساس صداوسیما، مطبوعات و جراید کثیرالانتشار کشور فقط در صورت تایید رسمی و معرفی هریک از وزارتخانه‌های ذی‌ربط برابر فرم‌های ویژه، مجاز به تبلیغ و انتشار آگهی تبلیغاتی هستند و موسس یا موسسان ملزم به اخذ مجوز لازم از وزارتخانه مربوط هستند.

معاونت مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نظارت بر حسن اجرای این آیین‌نامه توسط رسانه‌های جمعی را عهده‌دار است؛ اما با این حال، قانون مذکور در مورد چگونگی تبلیغات و نحوه آن سکوت کرده است.

در عین حال سازمان سنجش آموزش کشور همواره در آستانه برگزاری کنکور در اطلاعیه‌هایی نسبت به سوءاستفاده موسسات کنکور هشدار می‌دهد. سازمان سنجش در این اطلاعیه‌ها بر این نکته تاکید دارد که با هیچ موسسه، آموزشگاه و رسانه‌ای در زمینه برگزاری آزمون‌های آزمایشی و انتخاب رشته همکاری ندارد و به هیچ وجه بروشورهای تبلیغاتی و... برای داوطلبان ارسال نمی‌کند و ارسال بروشورهای تبلیغاتی به منازل داوطلبان و به‌کارگیری نام «سنجش» در متن آگهی و پیام تبلیغاتی، ربطی به این سازمان ندارد.

محمود کاظمی، مدیرکل حقوقی سابق وزارت علوم معتقد است، دادستان کشور به عنوان مدعی‌العموم باید جلوی فریبکاری در تبلیغ موسسات کنکور را بگیرد. وی صراحتا به شیوه‌های فریبکارانه این موسسات اشاره کرده و می‌گوید: موسساتی که از رتبه‌های اول کنکور برای تبلیغات خود استفاده می‌کنند و طوری وانمود می‌کنند که این افراد با شرکت در کلاس‌های آنها رتبه کسب کرده‌اند، نیرنگ در تبلیغ و فریبکاری است.

وی تاکید می‌کند: نمی‌توان با حضور یک هفته‌ای در کلاس‌های این موسسات و شرکت در یکی دو آزمون‌ آنها، این‌طور تبلیغ کرد که قبولی و کسب رتبه‌های بالای این داوطلبان مدیون حضور در این مراکز و موسسات است.

با این حال تبلیغات کاذب برای کلاس‌های کنکور همچنان ادامه دارد و با این‌که داوطلبان برتر کنکور همگی متفق‌القول تاکید دارند فقط از کتاب‌های درسی برای کنکور استفاده کرده‌اند؛ اما همچنان عکس‌های رنگی آنها بر در و دیوار شهر با فلان موسسه خودنمایی می‌کند.

براساس این گزارش، پیش‌بینی نفرات برتر کنکور چند روز قبل از برگزاری کنکور، علاوه بر ایجاد استرس و اضطراب در دانش‌آموزان می‌تواند موجب بی‌اعتمادی داوطلبان و خانواده‌ها به آزمون‌های سراسری شود. آزمون دستیاری، زمینه مساعدی را برای نگرانی داوطلبان از امنیت کنکورها ایجاد کرده است و این‌گونه رفتارها و تبلیغات نیز بر بی‌اعتمادی داوطلبان اضافه خواهد کرد. لذا مراجعی که باید به این موارد نظارت کنند، باید نگاهی جدی‌تر داشته باشند و با برخورد بموقع، مانع حواشی آن شوند.

ما نمی‌توانیم برخورد کنیم

از سوی دیگر، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با بیان این‌که خود سازمان سنجش نیز نمی‌تواند نفرات برتر کنکور را پیش‌بینی کند، گفت: پیش‌بینی موسسات در این زمینه صرفا تلاشی اقتصادی و سودجویانه است.

محمدحسین سرورالدین با اشاره به تبلیغات موسسات کنکور دراین‌باره افزود: چنین تبلیغاتی برای داوطلبانی که به عنوان نفرات برتر اعلام شده‌اند و همچنین سایر داوطلبان کنکور تاثیر منفی دارد و اگرچه داوطلبان از آگاهی لازم برخوردار هستند؛ اما اثرات سوئی برای آنها به‌جا می‌گذارد.

وی گفت: اگر پیش‌بینی نفرات برتر کنکور قبل از برگزاری آزمون می‌توانست حقیقت داشته باشد، سازمان سنجش آموزش کشور با تشکیلات پیشرفته‌تر و وسیع‌تر نسبت به موسسات کنکور می‌توانست این کار را انجام دهد.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با بیان این‌که خود سازمان نیز نمی‌تواند قبل از برگزاری آزمون پیش‌بینی و اعلام نتیجه کند، اضافه کرد: این‌گونه پیش‌بینی‌ها پایه علمی ندارد و چنین چیزی امکان‌پذیر نیست. این مسائل بیشتر روی حدس و گمان و صرفا تلاش اقتصادی و سودجویی است.

وی درباره نحوه برخورد با این موسسات گفت: ما مرجع قضایی نیستیم و نمی‌توانیم برخوردی داشته باشیم؛ اما ساکت نخواهیم نشست و در این زمینه اطلاع‌رسانی بیشتری برای داوطلبان انجام می‌دهیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها