اتفاق روز

کرمانشاه در راه ثبت جهانی

در این‌که کرمانشاه در گلوگاه تاریخ ایران و جهان قرار گرفته است، شکی نیست. این شهر تاریخی کشورمان در گذر زمان شاهد آمد و شد‌های فراوانی بوده است تا از آن به عنوان یک شهر به تمام و کمال باستانی یاد شود. اما این شهر تاریخی کشورمان قرار است تا چندی دیگر آوازه‌ای دیگر در بعد جهانی یابد و با ارسال پرونده چهار اثر باستانی دیگر از این شهر به یونسکو، اعتبار کشورمان در بعد جهانی افزایش یابد. بر همین اساس قرار است تا پرونده چهار اثر تاق بستان، قلعه یزدگرد، معبد آناهیتا و مجموعه ساسانی قصرشیرین شامل تاق گرا، زیج منیژه، چهارقاپی، تخت شیرین و... برای ثبت در فهرست آثار جهانی به یونسکو ارسال شود تا با عنوانی جدید در فهرست آثار جهانی یونسکو قرار گیرند.
کد خبر: ۳۳۲۸۱۱

از آنجا که این شهر تاریخی زمانی در مسیر جاده بزرگ ابریشم قرار گرفته بود، قرار است این آثار در قالب مجموعه آثار جاده ابریشم به یونسکو ارسال شود تا با همین نام در این فهرست به ثبت برسد. استان کرمانشاه در مسیر جاده ابریشم از کنگاور تا قصرشیرین دارای آثار متعددی از دوران پارتی، اشکانی تا قاجار است. اکنون ثبت جاده ابریشم در فهرست آثار جهانی به‌عنوان یکی از برنامه‌های سازمان میراث فرهنگی کشور در دست اجراست. با توجه به این‌که در مسیر جاده ابریشم در استان کرمانشاه 15 اثر تاریخی وجود دارد و تاق بستان، قلعه یزدگرد، معبد آناهیتا و مجموعه ساسانی قصرشیرین جزو آنها هستند، این آثار در قالب جاده ابریشم به ثبت جهانی می‌رسند.

البته مسوولان میراث فرهنگی این استان امسال بیکار ننشسته اند تا در بعدی دیگر پرونده 390 اثر تاریخی استان کرمانشاه برای ثبت در فهرست آثار ملی و با مستند سازی 600‌ اثر دیگر تا پایان سال، تمام این آثار در فهرست آثار ملی به ثبت برسند. اکنون در استان کرمانشاه بیش از 3500 اثر تاریخی شناسایی شده و از این تعداد، تاکنون 1936 اثر در فهرست آثار ملی ثبت شده‌اند.

مهدی نورعلیشاهی / گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها