گل‌های روی مژه

کد خبر: ۳۳۱۹۱۳

در واقع به موازات مژه‌ها غدد چربی قرار دارد که با ترشحات خود مانع از خشک شدن چشم می‌شوند و زمانی که این ترشحات، غیرطبیعی یا ریشه مژه ملتهب شود گل‌مژه به وجود می‌آید.

این بیماری‌ شایع چشمی می‌تواند افراد را در سنین مختلف درگیر کند.

تماس دست آلوده با چشم و التهاب لبه پلک از عوامل مهمی هستند که باعث بروز گل‌مژه می‌شوند.

به توصیه پزشکان با وجود این که گل‌مژه در لبه پلک و در مسیر مژه‌ها قرار دارد، پس از چند روز خود به خود حتی بدون درمان هم بهبود می‌یابد، اما درمان و توجه به نکاتی برای پیشگیری از بروز آن الزامی است.

قرمزی، تورم، گرمی، حساسیت به لمس، درد لبه فوقانی یا تحتانی پلک، افزایش تولید اشک، حساسیت به نور، احساس وجود شن در چشم از علایم گل‌مژه است.

علائم گل‌مژه به مدت چند روز شدید شده و به تدریج فروکش می‌کند که معمولا اگر درمان لازم انجام نشود تبدیل به کیست شده و ممکن است به جراحی و تخلیه نیاز پیدا کند.

جالب است بدانید افرادی که مستعد آکنه هستند، بیشتر در معرض گل‌مژه قرار می‌گیرند.

دکتر علیرضا فروتن، جراح چشم و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره ویژگی‌های گل‌مژه توضیح می‌دهد: به التهاب غدد حاشیه‌ای پلک‌ها ‌که به صورت ملتهب بوده و ترشحات آن باقی مانده که موجب آبسه‌های موضعی شده گل‌مژه گفته می‌شود.

فروتن با بیان این ‌که در صورت تشدید گل‌مژه، فرد احساس سنگینی و سوزش در چشم‌ها می‌کند، می‌گوید: معمولا کسانی که دچار گل‌مژه می‌شوند زمینه سرشتی دارند که امکان تکرار آن هم می‌رود که چربی بیش از حد حاشیه‌های چشم‌ها باعث بروز این بیماری می‌شود.

به گفته او امکان سرایت گل‌مژه در قسمت‌های دیگر پلک وجود دارد و هیچ تاثیری روی دید چشم ندارد.

این جراح چشم با اشاره به این ‌که برخی از افراد از لحاظ سرشتی مستعد گل‌مژه هستند، به ایسنا می‌گوید: چنانچه غدد چربی حاشیه چشم‌های این افراد بسته باشد،‌ نوع ترشح و قوام ترشحات آنها تغییر پیدا می‌کند علی رغم این‌ که عوامل محیطی و آلودگی هم تاثیر بسزایی دارد.

درمان

گل‌مژه درمان قطعی ندارد و می‌تواند تکرارپذیر باشد، اما اقدامات پیشگیرانه آن گرم نگه‌داشتن چشم‌ها، ماساژ خیلی ملایم، استفاده از قطره‌های چشمی و رعایت بهداشت پلک و مژه اساس است.

درمان موضعی در شروع این عارضه کمپرس آب گرم و استفاده از قطره آنتی‌بیوتیک است که می‌تواند آبسه‌های حاد را کاهش دهد که چند روزی هم طول می‌کشد.برای درمان باید از کمپرس یا شستشو با آب گرم استفاده شود؛ چراکه گرما باعث گشادشدن غدد چربی و در نتیجه خارج شدن چربی زیر لبه پلک می‌شود و همچنین استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای ضدالتهاب هم می‌توانند در بهبود آن موثر باشد.

برای پیشگیری از بروز گل‌مژه، شستشوی روزانه لبه پلک، رعایت بهداشت چشم، همچنین عدم مصرف غذاهای پرچرب، سرخ کرده و شیرینی و شکلات الزامی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها