«از برگزاری جشنواره فیلم دفاع مقدس و تئاتر کودک در مهرماه نمی‌توانیم بگذریم.» 4 روز قبل «علی‌اکبر فامیل‌کریمی» معاون استاندار همدان در خبری که به نقل از وی در خبرگزاری فارس منتشر شده بود، با اشاره به ممانعت وزارت ارشاد از برگزاری برنامه‌های دیگر به جز جشنواره فیلم کودک و نوجوان در مهر ماه و در استان همدان تاکید کرده بود «از برگزاری جشنواره فیلم دفاع مقدس و تئاتر کودک در مهرماه نمی‌توانیم بگذریم.»
کد خبر: ۳۲۹۸۶۰

روز گذشته خبر رسید که جشنواره تئاتر مقاومت دفاع مقدس قرار است 30 شهریور ماه امسال در همدان برگزار شود. محمدرضا شرف‌الدین دیروز در گفتگو با ایسنا به این خبر اشاره کرد و از محمد خزاعی به عنوان دبیر جشنواره نام برد. یک ساعت بعد نیز خبرگزاری فارس خبر تکمیلی را اعلام و با خزاعی در این خصوص گفتگو کرد.

جشنواره‌ای که تعطیل شد

سال 1384 بود که مسوولان «بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس» برای میزگردی خبری نمایندگان رسانه‌های گروهی را دعوت کردند تا در خصوص برگزاری جشنواره فیلم دفاع مقدس خبرهای تکمیلی را بیان کنند؛ اما در این نشست به جای توضیح در خصوص برگزاری این جشنواره، خبر تعطیلی این رویداد اعلام شد. حالا جشنواره‌ای که در این سال‌ها مسوولان مختلف سینمایی از برگزار نشدن آن انتقاد کرده‌اند، و یکدیگر را در این زمینه مقصر دانسته‌اند، قرار است 4 ماه دیگر برگزار شود.

شرف‌الدین در گفتگو با ایسنا با بیان این مطلب که «خوشبختانه این جشنواره پس از چند سال وقفه، از 30 شهریور تا 2 مهر به میزبانی همدان برگزار خواهد شد» در خصوص وقفه در برگزاری این جشنواره گفت: «نمی‌توان مشکلات مسوولیتی را منکر شویم و باید قبول کنیم متولی این کارها بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس است و خود من چند بار خواستم نسبت به برپایی این جشنواره اقدام کنم اما ورود به حیطه‌ای بود که مسوولیت و متولی‌اش نهاد دیگری بود.»

شرف‌الدین که خود از مدیران جلوه‌های ویژه سینمای ایران است و در این راه آسیب‌های فراوان جسمی دیده در ادامه از ادغام جشنواره فیلم کوتاه جوانه‌های مقاومت (جم) که قرار بود هر دوسال یکبار در سالروز آزاد‌سازی خرمشهر برگزار شود با جشنواره فیلم دفاع مقدس خبر داده است. این جشنواره یکی از رویدادهایی بود که در این سال‌ها تلاش کرد تا با برگزاری خود به نوعی خلأ فیلم‌های دفاع مقدس را جبران کند.

بخش‌های جشنواره

خزاعی روز گذشته در گفتگو با فارس درباره جزئیات برگزاری این رویداد گفت: «بخش‌های مختلفی را در جشنواره از جمله بخش آثار سینمایی، کوتاه، مستند، سینمایی ویدئویی و بخش فیلمنامه (قلم طلایی) خواهیم داشت.»

وی با اشاره به بین‌المللی بودن این جشنواره افزود: «قصد ما این است که جشنواره به صورت بین‌المللی و در چند کشور اسلامی به‌طور همزمان برگزار شود.»

البته مشخص نیست این جشنواره در چه سطح و با چه کیفیتی بین‌المللی خواهد بود؟ آیا معنی این سخن این است که فیلم‌های جنگی از کشورهای دیگر نیز به جشنواره دعوت خواهند شد؟ آیا مدت زمان باقیمانده برای برگزاری این رویداد کافی است؟ آیا سابقه همدان در برگزاری جشنواره‌های بین‌المللی قابل قبول است؟ آیا کشورهای اسلامی به لحاظ موضع‌گیری سیاسی و ملیتی حاضر به شرکت در جشنواره‌ای با این محتوا خواهند بود؟

اینها سوال‌هایی است که دبیر جشنواره بزودی در جلسه‌ای مطبوعاتی به آن پاسخ خواهد داد.

رضا استادی
گروه فرهنگ‌وهنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها