بروز برخی اشتباهات توسط افسران راهنمایی و رانندگی هنگام صدور قبض‌های جریمه رانندگی و گلایه‌های ناتمام شهروندان در این زمینه، موجب شده است ثبت قبوض جریمه رانندگی هوشمند‌شده و بتدریج جای صدور قبض‌های جریمه دستی را در سال جاری بگیرد. به گفته رئیس پلیس راهور ناجا، بر این اساس از امسال سیستم‌های رایانه‌ای کوچکی در اختیار افسران پلیس قرار می‌گیرد که به محض وارد کردن شماره ملی راننده در سیستم، مابقی اطلاعات بطور خودکار و هوشمند روی صفحه نمایش داده شود و پلیس فقط با یک کلیک روی نوع تخلف می‌تواند آن را ثبت کند و یک پرینت نیز در همان لحظه در اختیار راننده قرار دهد.
کد خبر: ۳۲۷۱۱۱

کنترل هوشمند جاده‌های پرتردد کشور

به گزارش خبرنگار ما، سردار اسکندر مومنی که روز گذشته در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، با تاکید بر این‌که با پیش‌بینی روند صعودی تزریق خودرو به خیابان‌ها و معابر، افزایش صدور گواهینامه برای رانندگان جدید و افزایش تعداد سفرها طی یک‌دهه آینده، نظارت بر رفتارهای ترافیکی و کنترل تخلفات با ابزارهای سنتی امکان‌پذیر نیست، تصریح کرد: در این راستا با تاکید دولت و همکاری وزارت راه، تجهیز تمام جاده‌های پر تردد کشور به دوربین‌های کنترل هوشمند و نظارت تصویری در اولویت اصلی پلیس قرار گرفته است.

به گفته وی، مسیرهای تهران ـ سنندج ـ کرمانشاه، تهران ـ اهواز، تهران ـ شیراز، تهران ـ تبریز، تهران ـ بندرعباس ـ سیرجان و جاده‌های هراز، کندوان و فیروزکوه امسال با همکاری وزارت راه و تخصیص اعتبار از سوی دولت به سامانه کنترل هوشمند تجهیز خواهند شد.

طرح تشدید برخورد با 6 تخلف از شنبه

رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به اجرای طرح تشدید برخورد با 6 تخلف حادثه‌ساز از شنبه هفته آینده در کشور، تصریح کرد: علاوه بر تمام تخلفات رانندگی، امسال بطور ویژه برخورد با 6 تخلف شامل عدم استفاده از کمربند ایمنی، سرعت و سبقت غیر مجاز، حرکت بین خطوط، عدم رعایت فاصله و استفاده از تلفن همراه در دستور کار پلیس قرار گرفته است.

سردار مومنی در پاسخ به سوالی مبنی بر آمار متناقض سازمان پزشکی قانونی و راهنمایی و رانندگی از تعداد کشته‌های تصادفات رانندگی در نوروز امسال گفت: مبنای آمار پلیس از 28‌اسفند تا 13 فروردین است. این در حالی است که پزشکی قانونی از 25 اسفند تا 15 فروردین آمار خود را ارائه داده است، اما به طور قطعی اعلام می‌کنیم آمار کشته‌های تصادفات در نوروز امسال کاهش داشته است؛ زیرا آمار کشته‌های در صحنه تصادفات رانندگی تا روز 14 فروردین از کاهش قابل ملاحظه برخوردار بوده است.

وی تصریح کرد: پرسش مهم اینجاست که چرا باید50 درصد مصدومان تصادفات در حال انتقال به بیمارستان کشته شوند در حالی که این رقم در دنیا 10 درصد است.

پلاک ملی برای همه موتورسیکلت‌ها تا سال 90

رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به تداوم اجرای طرح صدور پلاک ملی برای موتورسیکلت‌ها گفت: هم اکنون نوع پلاک موتورسیکلت‌ها یکی از دلایل بی‌انضباطی و قانون‌گریز بودن راکبان آنهاست به این معنی که امکان اعمال قانون و اقدامات بعدی برای آنها وجود ندارد. این طرح از اردیبهشت به‌طور اختیاری آغاز شده است و براساس زمانبندی انجام شده قرار است تا اوایل سال 90 تمام موتورسیکلت‌های کشور دارای پلاک ملی شوند.

به گفته سردار مومنی، طرح صدور گواهینامه‌های هوشمند که از سال گذشته به طور آزمایشی در تهران آغاز شده است پس از رفع نواقص و مشکلات آن، امسال در سایر استان‌های کشور اجرایی می‌شود.

آمادگی پلیس برای جلوگیری از شماره‌گذاری خودروهای غیر استاندارد

سردار اسکندری با اشاره به کاهش 30 درصدی شماره‌گذاری خودروهای خارجی از سال گذشته، از شرکت‌های خودروساز داخلی خواست فرصت طلایی محدودیت‌های موجود برای شماره‌گذاری خودروهای خارجی در کشور را مغتنم شمرده و برای ارتقای کیفیت خودروهای تولیدی خود اقدام کنند تا زمانی که شرایط یکسان برای رقابت خودروهای داخلی و خارجی در بازار فروش کشورمان فراهم شود، دیگر خودروهای داخلی روی دست شرکت‌های خودروساز نماند.

وی تاکید کرد: بر اساس برنامه پنجم توسعه، شرکت‌های خودروساز داخلی موظف شده‌اند روی تمام خودروهای تولید خود کیسه هوا نصب کنند. رئیس پلیس راهور ناجا با بیان این‌که هنوز هیچ ابلاغیه‌ای مبنی بر ممنوعیت شماره‌گذاری خودروی خاصی به دلیل عدم رعایت استانداردهای لازم به راهنمایی و رانندگی ابلاغ نشده است، تصریح کرد: برای ممنوعیت شماره‌گذاری و تردد خودروهای غیر استاندارد در کشور مشکل کمبود قانون نداریم. اما تصمیم‌گیری در این زمینه نیازمند مجوز سازمان محیط زیست و سازمان استاندارد است و راهنمایی و رانندگی آمادگی دارد به محض اعلام ممنوعیت شماره‌گذاری هر نوع خودرویی توسط مراجع ذیصلاح، این قانون را از همین فردا اجرا کند.

بررسی نهایی لایحه اخذ جرایم تا دو هفته آینده

رئیس پلیس راهور ناجا با بیان این‌که پیش بینی می‌شود لایحه اخذ جرایم رانندگی ظرف دو هفته آینده در صحن علنی مجلس برای تصویب نهایی مورد بررسی قرار گیرد، افزود: محرومیت‌های غیرریالی و افزایش سقف جرایم رانندگی تا 200 هزار تومان و محرومیت‌های دیگر شامل امتیاز منفی به رانندگان و ابطال چند ماهه تا دائمی گواهینامه رانندگان متخلف از جمله ویژگی‌های این لایحه است. رئیس پلیس راهور ناجا همچنین با انتقاد از روند کند اسقاط و خروج خودروهای فرسوده گفت: در سال 88 از مجموع 419 هزار خودروی فرسوده جمع‌آوری شده تنها 161 هزار خودرو اسقاط شده است که این امر نیازمند سرعت گرفتن بیشتر است.

پوران محمدی / گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها