در حالی چهارمین سالگرد روز ملی فناوری هسته‌ای را پشت سر گذاشته‌ایم که جهش‌های بسیار شگفت انگیز ایران در دستیابی بومی به این فناوری توانسته است چشم جهانیان را خیره کند و بالطبع دشمنی‌های دشمنان کشور را بیشتر کرده است. 20 فروردین سال 89 را در حالی سپری کرده‌ایم که امروز ایران یکی از مهم‌ترین اعضای باشگاه هسته‌ای دنیاست و هر چند بسیاری از اعضای این باشگاه حضور فعال و تاثیرگذارایران اسلامی 30 ساله را در معادلات هسته‌ای خود بر نمی‌تابند اما ایران امروز با دستیابی به چرخه کامل سوخت هسته‌ای و توسعه تجهیزات خود در این بخش همچنان به سوی افق روشنی پیش می‌رود که روزی حرف اول را در خصوص توسعه این فناوری بومی و استفاده صلح‌آمیز و پاک از این انرژی در سطح دنیا داشته باشد.
کد خبر: ۳۲۱۴۲۹

در این سال‌ها دستاوردهای زیادی در مورد انرژی هسته‌ای نصیب ملت ایران شده است و همه آنها مرهون تلاش دانشمندان جوانی است که بدون تکیه بر دانشی که غرب بر درهای آن قفل خودخواهی خودمحوری زده، توانسته‌اند به این علم دست یابند.

روز 20 فروردین سال 85 در مشهد مقدس، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران دکتر احمدی‌نژاد خبر خوشی را به ملت ایران داد که حاصل تلاش بسیاری از دانشمندان و مسوولان پیشین و فعلی بود: «دستیابی ایران به فناوری غنی‌سازی اورانیوم و راه اندازی یک زنجیره کامل غنی‌سازی در نطنز» . از همان سال و در سالگردهای پس از آن در این روز بزرگ و افتخار آفرین و در مناسبت‌های مهم کشور، خبر‌های خوشی از سوی مسوولان در خصوص توسعه این فناوری به گوش می‌رسد.

حضور در باشگاه هسته‌ای

در اولین سالگرد بزرگداشت روز ملی فناوری هسته‌ای رئیس‌جمهور با حضور در شهر نطنز اعلام کرد با توجه به دستیابی ایران به فناوری تولید سوخت هسته‌ای،در سال 86 خبر خوش هسته‌ای این است که ایران با تزریق گاز به 3000 دستگاه سانتریفیوژ در زمره کشورهای تولید کننده صنعتی سوخت هسته‌ای قرار گرفته و دانشمندان هسته‌ای به مرحله تولید صنعتی رسیده‌اند.

آغاز نصب 6000 سانتریفیوژ جدید در نطنز

فروردین سال 87، خبر دیگری از دستاوردهای هسته‌ای ایران از سوی رئیس‌جمهور این بار هم در سایت نطنز منتشر شد. این خبر آغاز نصب 6000 سانتریفیوژ جدید در نطنز بود.

آزمایش 2 نوع سانتریفیوژ جدید

در فروردین سال 88،‌آخرین حلقه چرخه سوخت هسته‌ای کشور،‌ با حضور رئیس‌جمهور کشورمان در کارخانه‌ تولید سوخت هسته‌ای اصفهان کامل شد. در این روز 2 دستاورد بزرگ هسته‌ای یعنی بسته‌بندی سوخت و آماده‌کردن آن برای قرار گرفتن در رآکتورها و تولید نیرو و آزمایش 2 نوع سانتریفیوژ با ظرفیت چندبرابر سانتریفیوژهای گذشته اعلام شد. در نیمه دوم سال 88 نیز چند رویداد مهم پیرامون برنامه هسته‌ای ایران اتفاق افتاد. این رویدادها شامل اعلام ساخت دومین مرکز غنی سازی اورانیوم در فردو،مذاکرات ژنو (9 مهرماه)، مذاکرات وین (27 تا 29 مهرماه)، آغاز غنی‌سازی 20 درصد در ایران و همچنین گزارش مغرضانه مدیرکل جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در دوره جدید بوده است.

رونمایی از نسل سوم سانتریفیوژها در سال 89

در مراسم جشن هسته‌ای سال 89 که جمعه گذشته در تهران برگزار شد، رئیس‌جمهور کشورمان از نسل سوم سانتریفیوژها و همچنین اولین نمونه سوخت مجازی رآکتور تحقیقاتی تهران رونمایی کرد. سانتریفیوژهای جدید که در این مراسم رونمایی شدند، 6 برابر سریع‌تر از سانتریفیوژهای نسل اول بوده و توان جداسازی آنها معادل 10 است. به گفته علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی نتیجه این دستاورد این است که علاوه بر افزایش توان جداسازی، مقدار تولید در واحد زمان در این ماشین‌ها افزایش خواهد یافت. این چند سال دستاوردهای زیادی را نیز به لحاظ توسعه این فناوری نصیب کشور کرده و موجب برداشتن گام‌های بسیار بزرگی در کشور شده است.

دیگر دستاوردهای هسته‌ای کشور

تولید رادیوداروها: به رادیوداروها انواعی از داروهای نشاندار رادیواکتیو هستند که به بیمار تزریق یا خورانده می‌شوند. با توجه به اهمیت این داروها در درمان برخی بیماری‌ها، سازمان انرژی اتمی ایران در تولید آنها به خودکفایی رسیده است.

سانریفیوژهای نسل سوم علاوه بر افزایش توان جداسازی مقدار تولید در واحد زمان را نیز افزایش خواهند داد

تولید کیک زرد: تولید کیک زرد از دیگر دستاوردهای محققان کشور بوده است. کیک زرد به نام اورانیا نیز شناخته شده و خاک معدنی اورانیوم است که پس از گذراندن مراحل تصفیه و پردازش‌های لازم از سنگ معدنی آن تهیه می‌شود. تهیه این ماده به منزله رسیدن به بخش میانی مراحل مختلف تصفیه سنگ معدن اورانیوم است. با آسیاب کردن و پردازش‌های شیمیایی روی سنگ معدن اورانیوم، پودر زبر و زردرنگی به دست می‌آید که قابلیت حل شدن در آب را ندارد.کیک زرد عموما در تهیه سوخت رآکتورهای هسته‌ای به کار برده می‌شود که برای استفاده در میله‌های سوختی به کار می‌رود.

موفقیت در زمینه کشاورزی هسته ای: محققان کشور با استفاده از فناوری هسته‌ای موفق به تولید ارقام اصلاح شده گونه‌های گیاهی چون گندم مقاوم به خوابیدگی در مناطق شور چون گرمسار، ورامین، طبس، یزد، قم و اشتهارد، جو اصلاح شده متحمل به سرما برای کشت در مناطق سرد، پنبه اصلاح شده دارای مقاومت نسبی به بیماری قارچی و رتیسیلیوز و بهبود خواص کیفی، ایجاد تیپ‌های مختلف زودرس و بی دانه نارنگی استفاده از فناوری هسته‌ای شدند.

دستیابی به دانش فنی ساخت محفظه شتابگرها: در ادامه تحقیقات مبتنی بر فناوری هسته‌ای، دانشمندان پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای طراحی و ساخت شتابگر خطی را انجام دادند. دستیابی به دانش فنی ساخت این دستگاه نوید تازه‌ای برای صنایع (پلیمر- سترون کردن) و پزشکی خواهد بود.

آغاز تحقیقات پژوهشگران در زمینه گداخت هسته‌ای: از دیرباز آرزوی بشر دستیابی به منبعی از انرژی بوده تا بتواند مدت مدیدی از آن استفاده کند. این پژوهش از آن نظر اهمیت دارد که سوختی پاک و ارزان به نام هیدروژن با انرژی تولیدی سرشار و پسماندی بسیار پاک به نام هلیوم را ایجاد خواهد کرد و این دستاورد بزرگ یعنی ساخت اولین رآکتور گرما یا همجوشی هسته‌ای را تحقق می‌بخشد.

ساخت محافظت کننده‌های دفاعی

ایران در نامه‌ای به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسما ساخت دومین مرکز غنی سازی اورانیوم در فردو را به اطلاع این آژانس رساند. استراتژیست‌های ایرانی، کارآمدترین روش برای مصون نگه داشتن نطنز از هرگونه تهاجم نظامی را ایجاد تاسیسات موازی کاملا ایمن دانستند، بنابراین تاسیسات فردو با این فرض ساخته شد و متعاقب آن تصمیم جمهوری اسلامی ایران به ساخت 10 مرکز دیگر غنی سازی در این راستا قابل ارزیابی است.این مساله نیز به عنوان یکی از دستاوردهای غیرمستقیم توسعه فناوری هسته‌ای نامیده می‌شود. توسعه انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای، کشتی دستاوردهای خود را بسرعت به سمت و سوی موفقیت‌های روزافزون و غرورآفرین در کشور هدایت می‌کند و به نظر می‌رسد ساحل آرامشی برای توفانی که ایران با پیشرفت‌های علمی خود بویژه در بعد هسته‌ای به راه انداخته است نمی‌توان متصور بود. این فناوری صلح آمیز که در بسیاری از علوم بشدت مورد استفاده و توجه دانشمندان دنیا قرار گرفته است می‌رود تا با ریشه‌دار شدن خود در کشور دستاوردهای شگفت‌انگیزتری را بویژه در بعد تامین دارو و انرژی به این مرزوبوم و تمامی کشورهایی که زیر بار استعمار توان دستیابی و نفس کشیدن ندارند، هدیه دهد.

مریم هدیه‌لو / جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها