امروزه به زیبایی دندان‌ها بسیار بیشتر از گذشته اهمیت داده می‌شود و داشتن لبخند زیبا یکی از شاخص‌های مهم زیبایی محسوب می‌شود. صاحب این لبخند زیبا دارای دندان‌هایی است که روی یک قوس به طور منظم در کنار یکدیگر قرار گرفته و دارای شکل و رنگ مناسبی باشند. در این زمینه می‌توان از چندین درمان دندانپزشکی بهره برد که در کنار هم ما را در دستیابی به لبخندی زیبا و درخشان یاری می‌کنند.
کد خبر: ۳۲۰۴۵۵

درمان ارتودنسی

هدف اصلی از درمان ارتودنسی مرتب کردن دندان‌هاست و می‌تواند با حداقل آسیب و بدون نیاز به تراش دندان‌ها، با قرار دادن آنها در موقعیت صحیح، علاوه بر زیباتر کردن لبخند، موقعیت لب‌ها را نیز بهبود بخشد. همچنین می‌توان از آن جهت بهبود کارکرد فک (مانند جویدن غذا و صحبت کردن) بهره برد. در صورتی که بیمار بخواهد بیشترین فایده را از این درمان ببرد بایستی هم در طول درمان (رعایت بهداشت مناسب و عدم استفاده از غذاهای سفت و چسبنده) و هم بعد از آن (در زمینه درمان‌های نگهدارنده به منظور جلوگیری از برگشت درمان) با متخصص ارتودنسی همکاری کند.

درمان‌های ترمیمی

این‌گونه درمان‌ها شامل استفاده از مواد همرنگ دندان برای بهبود شکل و در موارد خاصی رنگ دندان‌ها می‌شود. به طور کلی از 2 دسته مواد شامل سرامیک‌ها (چینی، پرسلن) و کامپوزیت‌ها استفاده می‌شود. سرامیک‌ها کمی زیباتر هستند و شفافیت و رنگ خود را در طی زمان بهتر حفظ می‌کنند اما شکننده‌تر از کامپوزیت‌ها بوده و نیاز به مراقبت بیشتری دارند. همچنین برای قرار دادن آنها بر خلاف کامپوزیت‌ها نیاز به تراش مختصر سطح مینای دندان می‌باشد و در صورت ترک برداشتن، قابل ترمیم نبوده و باید کاملا تعویض شوند. از این درمان‌ها نباید به طور روتین برای اصلاح نامرتبی دندان‌ها استفاده کرد (آنچه در تبلیغات نادرست از آن به عنوان ارتودنسی یک جلسه‌ای یاد می‌شود) زیرا در این صورت نیاز به تراش بیش از حد دندان بوده و موجب ضعیف شدن و حساس شدن غیرقابل برگشت دندان می‌شود.

سفید کردن دندان‌ها

رنگ دندان‌ها وابسته به نژاد، سن و جنس است. همچنین مواردی چون رژیم غذایی، سیگار کشیدن و بهداشت دهان تا حدی بر آن اثر می‌گذارند. این درمان هم معایب خاص خود را دارد و در صورتی باید از آن بهره برد که مشکل مشخصی در رنگ دندان‌ها وجود داشته باشد و نباید به طور معمول برای روشن‌تر کردن مختصر دندان‌ها بویژه در افراد جوان از آن استفاده کرد.

دکتر امین امینیان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها