تولید 7برابری زعفران در سال گذشته

قیمت زعفران امسال کاهش می‌یابد

غلامرضا میری رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی گفت: باتوجه به تولید هفت برابری زعفران در سال گذشته قیمت زعفران در سال 89 کاهش می یابد.
کد خبر: ۳۱۸۴۳۹

رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی در گفتگو با مهر در مشهد افزود: درسال گذشته نسبت به سال 87، هفت برابر تولید زعفران در خراسان رضوی  داشتیم واین امر باعث می شود تا قیمت زعفران در سال 89 کاهش یابد.

وی تاکید کرد: از جمله عواملی که باعث کاهش 18 درصدی صادرات زعفران در سال 88 شده است، افزایش قیمت است.تمایل خود ایران و سایر کشورها برای جایگزین کردن زعفران به جای کشت خشخاش در افغانستان از جمله عواملی است که در آینده برای وضعیت زعفران کشور نگران کننده است.
 
میری در خصوص رشد صادرات 800 درصدی زعفران زیر 30 گرمی اظهار داشت: این رشدی نیست که به آن افتخار کنیم زیرا این رشد به اجبار به دست آمده است.
 
رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی تاکید کرد: با توجه به اینکه زعفران بالاتر از 30 گرم، 150 هزار تومان عوارض به همراه دارد و در نتیجه صادرکننده برای اینکه عوارض پرداخت نکند، زعفران زیر 30 گرم صادر می‌کند.این افزایش قیمت باعث حذف زعفران از سبد مصرفی شده است.
 
میری اذعان داشت: از مشکلاتی  که باعث کاهش صادرات شده محدودیت صادرات زعفران بالاتر از 30 گرم است که باعث نگرانی تولیدکنندگان شده و تقاضای ما از مسئولان این است که عوارض زعفران لغو شد. این میزان برداشت به دلیل مناسب بودن وضعیت جوی و نیروی کار ارزان تر در افغانستان حدود 10 تا 12 کیلو در هر هکتار است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها