«جام‌جم» گزارش می‌کند

افزایش مصرف سیگار در میان زنان

گروه جامعه - مستوره برادران نصیری: هشدار‌ها در خصوص مصرف دخانیات، جنسیت نمی‌شناسد اما افزایش مصرف سیگار در میان زنان و دختران ایرانی یک هشدار جدی شده است. در واقع الگوهای همه‌گیر شدن سیگار نشان می‌دهد که مصرف سیگار در زنان ایرانی در حال گسترش است. آمار می‌گوید در سال‌های گذشته سهم جمعیت زنان ایران از مصرف مواد دخانی حدود 4/1 درصد بود که اکنون به حدود 5/4 درصد رسیده است، شواهد هم نشان می‌دهد بر عکس همین چند سال پیش، کافیست پشت ترافیک نگاهی به ماشین‌های دورو‌بر بیندازید تا به‌وضوح زنانی را ببینید که در ماشین‌هایشان سیگار می‌کشند و یا در کافی‌شاپ‌ها دختران جوانی را که فیگورهای زنانه می‌گیرند و دود را از گوشه لبشان بیرون می‌دهند.
کد خبر: ۳۱۵۴۲۴

اما همه ماجرا این نیست بلکه پیامدها و مراحل بعدی آن بسیار خطرناک‌تر است. یک عضو کمیته کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت بر اساس الگو‌های اپیدمیلوژیک دخانیات در دنیا در این باره به «جام‌جم» می‌گوید: بررسی‌ها در همه جوامع و در هر دو جنس، نشان داده که ورود دخانیات ابتدا در طبقه متمول، اشخاص مورد توجه نظیر هنرپیشه‌ها و افرادی با تحصیلات بالا شایع می‌شده و به مرور در طبقات پایین‌تر و و عامه مردم گسترش می‌یافته است.

دکتر حسن آذری‌پور ادامه می‌دهد: این الگو در دهه 20 و 30 میلادی در کشور‌های اروپایی و آمریکا اتفاق افتاد که نظیر آن در کشور ما نیز در همان سال‌ها و در جمعیت مردان وجود داشت.

او به اجرای چنین الگویی در جمعیت زنان اشاره و اظهار می‌کند: اما در جمعیت زنان تا قبل از سال‌های دهه 70 و اوج یافتن عقاید فمینیستی، همانند ایران سیگار کشیدن زنان وجهه اجتماعی و فرهنگی منفی داشت تا این‌که در این سال‌ها کمپانی‌های دخانیات در تبلیغات خود از مباحثی مانند حقوق مشترک زنان در مصرف مواد دخانی استفاده کرده و باعث ترویج مصرف دخانیات در طبقات تحصیلکرده و زنانی از طبقات متمول و خاص شدند. عضو کمیته کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت ادامه می‌دهد: به این ترتیب در سال‌های بعد الگوی مصرف سیگار در زنان به جمعیت عامه زنان رسید و گسترش آن از کنترل مسوولان بهداشتی خارج شد.

او براساس همین الگو تاکید می‌کند که در ایران نیز مصرف سیگار در زنان تحصیلکرده، دختران دانشجو و طبقه مرفه شایع شده و متاسفانه پیش‌بینی می‌شود با ادامه همین روند در سایر گروه‌ها و طبقات زنان شایع شود.

آذری‌پور معتقد است: با آموزش و فرهنگ‌سازی صحیح و به موقع جلوی چنین معضلی را هم اکنون باید گرفت.

او به سهم مصرف مواد دخانی در بین جمعیت زنان کشورهای توسعه یافته که 20 تا 25 درصد است اشاره و اظهار می‌کند: این وضعیت در کشورهای در حال توسعه بین 4 تا 8 درصد برآورد می‌شود.

در کنار این هشدارها و خبرها جالب است که کمیته کشوری کنترل دخانیات در ایران هیچ عضو زنی ندارد و به نظر می‌رسد حضور زنان در این کمیته بتواند در ارائه راهکارهای آموزشی و فرهنگی برای زنان موثر واقع شود.

سیگار در دانشگاه‌ها

نتایج پژوهشی که بتازگی در یک سایت خبری منتشر شده است نیز نشان می‌دهد رشد دختران سیگاری در سال‌های گذشته به طور چشمگیری افزایش داشته است، به طوری که در 20 سال اخیر تعداد آنها 60 درصد افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش 5/7 درصد از دانشجویان دختر کشور سیگاری هستند که بسیاری از آنها برای کشیدن سیگار در محیط دانشگاه با محدودیت مواجه‌اند.

این پژوهش بررسی کرده است که محدودیت‌های خاص در دانشگاه‌ها باعث می‌شود دختران دانشجو اغلب در کلاس‌های خالی درس یا دستشویی‌ها و مکان‌های دور از چشم نهاد‌های ناظر سیگار بکشند.

در این بررسی میدانی مشاهده شده است که اثر عوارض مصرف سیگار در میان این دختران بیش از دیگران است.بالارفتن عوارض سلامتی بر دختران سیگاری در دانشگاه‌ها به این دلیل است که سیگار کشیدن آنها اکثرا در فضاهای بسته بوده یا با عجله و استرس و با پک‌های تند و عمیق است. بنابراین تاثیرات سمی دخانیات دوچندان می‌شود.

این مساله به این معناست که دختران دانشجو چون مجبورند دور از چشم دیگران مبادرت به استعمال دخانیات بکنند، خود را در فضای بسته در معرض بیشتر دود ناشی از سیگار خود قرار می‌دهند. همچنین تند کشیدن سیگار باعث داغ‌تر شدن مرکز سیگار شده و در نتیجه آزادسازی مواد شیمیایی سمی و مضر و گاهی ناشناخته تشدید می‌شود.از سوی دیگر این دختران بیش از دیگر زنان سیگاری در معرض ایست قلبی هستند، چرا که به‌طور کلی دخانیات می‌تواند در هر دقیقه 14 بار ضربان قلب را افزایش دهد ولی اگر همراه با استرس ناشی از محدودیت مصرف شود این افزایش به 38 بار در دقیقه می‌رسد. یک فرد سیگاری در شبانه‌روز ضربان قلبش 20 هزار و 160 بار بیشتر از یک فرد عادی می‌زند. ولی اگر این فرد سیگاری دچار استرس هم بشود این رقم به 54 هزار و 130 ضربه می‌رسد.

با این حال در این پژوهش تاکید شده است که کاهش عوارض سیگار باید از طریق اطلاع‌رسانی موثر و فرهنگ‌سازی انجام شود و نباید ایجاد محدودیت در استعمال دخانیات کاهش پیدا کند، چرا که در این صورت عوارض فرهنگی حذف این محدودیت‌ها می‌تواند بیشتر از وضعیت موجود باشد.

مضرات سیگار در زنان

مصرف سیگار در زنان علاوه بر زیان‌های معمول که برای انسان دارد، مضرات ویژه‌ای را نیز برای زنان دارد که افزایش خطر سقط در حاملگی‌های اول و دوم، زایمان نوزاد کم‌وزن، حاملگی خارج از رحم و یائسگی در زمان جوانی از جمله آنهاست.

مطالعات اداره بهداشت عمومی وزارت بهداشت آمریکا نشان می‌دهد که زنان سیگاری بیش از زنان غیرسیگاری در معرض خطر تاخیر در حاملگی، سقط در حاملگی‌های اول و دوم، مشکلات خاص در دوران بارداری، زایمان زودرس، زایمان نوزاد کم‌وزن، مرده‌زایی، حاملگی خارج از رحم و سقط خود به خودی هستند. بر اساس همین مطالعات، زنان سیگاری نسبت به زنان غیرسیگاری تراکم استخوان کمتری دارند و به خصوص در‌معرض خطر شکستگی مفصل ران یا روماتیسم مفصلی هستند.

همچنین کشیدن سیگار عمل قاعدگی را تغییر می‌دهد، خطر قاعدگی دردناک و غیرطبیعی شدن زمان قطع قاعدگی و نامرتب بودن آن افزایش می‌یابد، ضمن این‌که زنان سیگاری بسیار بیشتر از زنان غیرسیگاری دچار یائسگی در سن جوانی‌می‌شوند.

نوزادانی که از زنان سیگاری متولد می‌شوند و در دوران بارداری در معرض دود سیگار بوده‌اند با وزن کم متولد می‌شوند و در معرض خطر تاخیر در رشد داخل رحمی هستند.

مصرف سیگار مهم‌ترین عامل بروز سرطان حلق، مثانه، ریه، لوزالمعده، کلیه، حنجره و مری است و زنان سیگاری بیش از زنان غیرسیگاری مستعد سرطان کبد و روده هستند.

به گزارش فارس، مصرف سیگار خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را افزایش می‌دهد و احتمالا اگر چه هنوز تحقیقاتی در این زمینه انجام نشده است اما به نظر می‌رسد مصرف سیگار با سرطان سینه در زنان نیز مرتبط باشد.

براساس مطالعات انجام شده در آمریکا، کشیدن سیگار اولین عامل ایجاد انسداد ریوی در زنان است و این خطر با مقدار و مدت مصرف سیگار افزایش می‌یابد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها