به مغزتان برسید

کد خبر: ۳۱۵۲۴۹

در همین خصوص یک روان‌شناس استرالیایی اعلام کرده که با رعایت یک برنامه 4 قسمتی می‌توان کارایی ذهن را افزایش داد و حافظه را تقویت کرد.

او در این باره می‌گوید: این برنامه تنها 4 اصل اساسی دارد که رعایت آنها بسیار حائز اهمیت است. این چهار اصل عبارتند از: در پیش گرفتن رژیم غذایی سالم بدون مصرف غذاهای آماده، انجام مرتب یک فعالیت هوازی (مثل دویدن یا پیاده‌روی)، انجام تمرینات آرام‌سازی بدن (ریلکسیشن)، فعال‌سازی ذهن با استفاده از تکنیک‌های آموزش‌دهنده ذهن مثل حل جدول.

به گفته او رعایت مرتب این برنامه تنها در عرض مدت کوتاهی می‌تواند تغییرات چشمگیری را در وضعیت حافظه فرد ایجاد کرده و او را در حل مسائل ذهنی کمک کند.

البته بد نیست بدانید در پیش گرفتن چنین روشی، یک راه مؤثر در جلوگیری از آلزایمر نیز هست.

به گفته محققان برای این‌که حافظه قوی‌تری داشته باشیم باید به جای تماشای مداوم تلویزیون‌، به حل جدول بپردازیم و در رژیم غذایی خود نیز ماهی را بگنجانیم.

به گزارش ایسنا تحقیقات همچنین نشان می‌دهد از میان برنامه‌های تلویزیون، اخبار ممکن است برای تقویت حافظه مفیدتر از سایر برنامه‌ها باشد.

افرادی که داستان‌های تخیلی می‌خوانند دارای حافظه قوی‌تری هستند و افرادی که مشروبات الکلی مصرف می‌کنند به سختی حتی نام افراد را به خاطر می‌آورند.

تاثیر تغذیه بر حافظه

از طرفی هر چه سن بالا می‌رود از توان حافظه کاسته می‌شود و بتدریج رو به تحلیل می‌گذارد، اما داشتن رژیم غذایی درست و انتخاب مواد غذایی مناسب می‌تواند به تداوم عملکرد مطلوب سلول‌های خاکستری مغز کمک کند و در نتیجه کارایی حافظه را در حد مطلوب نگه دارد.

مطالعات نشان می‌دهد که مواد شیمیایی طبیعی در برخی از غذاها و خوردنی‌ها، چاشنی‌ها و نوشیدنی‌ها برای مقابله با کاهش توان ذهنی موثر و مفید هستند.

به گفته محققان برای این‌که حافظه قوی‌تری داشته باشیم باید به جای تماشای مداوم تلویزیون‌، به حل جدول بپردازیم و در رژیم غذایی خود نیز ماهی را بگنجانیم‌

به گفته متخصصان تغذیه، برخی از مواد غذایی که می‌توانند حافظه انسان را فعال، هوشیار و قوی نگه دارند شامل کاکائو، قهوه، زرده تخم‌مرغ، ادویه هندی کاری، رزماری، ماهی آزاد، سس گوجه فرنگی، گردو، میوه گیاه قره قاط و مارچوبه هستند.

همچنین محققان اعلام کرده‌اند که مصرف نوعی ماده شیمیایی موجود در شکلات،‌ چای و انگور بویژه اگر با ورزش کردن همراه شود به دلیل بهبود جریان خون در مغز می‌تواند موجب تقویت حافظه شود.

تاثیر مثبت خواب

حدود یک دهه است که دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که خواب روی حافظه و قدرت یادگیری تاثیری مثبت دارد.

یادتان نیست دسته کلیدتان را کجا گذاشته‌اید؟ صدای «جرنگ جرنگ» آن را ضبط کنید و وقتی خواب هستید از کسی بخواهید آن را برایتان پخش کند این کار به شما کمک خواهد کرد که گمشده خود را پیدا کنید.

این مطالعه توسط متخصصان اعصاب دانشگاه نورت وسترن انجام شد تا مشخص شود آیا صداها می‌توانند در یادآوری بهتر به افراد کمک کنند یا نه.

به گزارش ایسنا، برای اجرای این آزمایش متخصصان از شرکت‌کنندگان خواستند محل قرارگیری 50 تصویر را که هر کدام با صدای مخصوص خودش روی صفحه کامپیوتر به آنها نمایش داده می‌شد را به خاطر بسپارند؛ برای مثال تصویر گربه با صدای «میو» همراه بود و کلید با صدای جرنگ جرنگ. بعد از این مرحله شرکت‌کننده‌ها کلاه‌های مخصوص برای اندازه‌گیری فعالیت مغز پوشیدند و از آنها خواسته شد که بخوابند.

محققان امواج مغز افراد را کنترل می‌کردند هنگامی که آنها به خواب عمیق فرو رفتند، 25 مورد از صداهای مربوط به تصاویر را با صدایی بسیار آرام برای آنها پخش کردند.

وقتی که شرکت‌کننده‌ها از خواب بیدار شدند گفتند که هیچ صدایی را نشنیده‌اند، ولی بررسی‌ها نشان داد که این افراد محل 25 تصویری که صدای مربوط به آن را در خواب شنیده بودند سریع‌تر به خاطر می‌آوردند.

از دو قرن گذشته توجه دانشمندان به خواب و تاثیر آن روی حافظه، قدرت یادآوری و یادگیری جلب شده است و یک دهه است که آنها به این نتیجه رسیده‌اند حافظه و خواب با هم ارتباط دارند و استدلالی که برای آن می‌آورند این است که مغز هنگام خواب عمیق، تجربیات روزانه را مرور می‌کند و این کار باعث تقویت حافظه و قدرت یادآوری می‌شود.

گرچه هنوز راه طولانی‌ای برای درک کامل تاثیر خواب روی حافظه پیش‌روست، اما دانشمندان روی این نکته تاکید می‌کنند که خواب کم زیان‌آور است و خواب عمیق در آمادگی ذهن و حافظه برای یادگیری روز بعد بسیار مهم است. یعنی کسانی که از خواب خود می‌زنند آمادگی کمتری برای یادگیری دارند.

آلزایمر در کمین است

آلزایمر را سردسته بیماری‌های معروف به دمانس یا زوال عقلی می‌دانند که انجام فعالیت‌ها و بازی‌های فکری و ذهنی نظیر شطرنج، حل جدول و مطالعه می‌تواند در تقویت حافظه و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌هایی نظیر آلزایمر مؤثر باشد.

ویژگی اصلی این بیماری، اختلال به تدریج پیش رونده عملکردهای شناختی و حافظه است که در آن طی زمان، فرد دچار مشکلاتی در قالب فراموشی و سپس سایر فعالیت‌های ذهنی مثل تکلم، محاسبه، قضاوت و... می‌شود.

بجز در موارد استثنایی، این بیماری با افزایش سن خود را نشان می‌دهد؛ به طوری که افراد پس از 60 سالگی، 5 درصد و پس از 85 سالگی، 20 تا 50 درصد به بیماری آلزایمر مبتلا می‌شوند.

دکتر مهدی مقبولی، متخصص مغز و اعصاب، تحصیلات و آموزش کم، جنسیت (مؤنث بودن)، سابقه ضربه به سر، کشیدن سیگار و افسردگی را پاره‌ای از عوامل احتمالی در بروز آلزایمر می‌داند و به ایسنا می‌گوید: همچنین در بارداری‌هایی که پدر و مادر در سنین بالایی قرار دارند، احتمال بروز آلزایمر در فرزند در آینده محتمل
است.

او فراموشی را بارزترین علامت احتمال ابتلا به آلزایمر عنوان می‌کند: این که هر فرد مسنی موضوعات اخیر را از یاد می‌برد، اما موضوعات و رویدادهای مربوط به سال‌های بسیار دور را بخوبی به خاطر می‌آورد، می‌تواند هشداری برای آغاز آلزایمر باشد و زمانی که علائمی نظیر اختلال در حرکات، خواب و محاسبات نیز یافت شود، این احتمال تقویت می‌شود.

روند درمان این بیماری دوگونه است که در بخشی از آن، از درمان‌هایی استفاده می‌شود که عملکرد شناختی مغز را در حد موجود حفظ و تقویت کند و جلوی پیشرفت بیماری را بگیرد.

در شکل دوم درمان بیماری آلزایمر به کنترل عوارض بیماری و بهبود کیفیت زندگی بیمار از طریق مهار انواع توهم و هذیان، همچنین پیشگیری از افسردگی، اصلاح خواب، اشتها و کیفیت زندگی فرد می‌پردازند.

طبق سبب‌شناسی‌های انجام شده تحصیلات و آموزش بالا، روحیه و خلق مناسب، رعایت بهداشت کلی و پرهیز از مصرف دخانیات می‌تواند در خصوص آلزایمر اثر پیشگیرانه داشته باشد.

مریم روزبهانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها