کمیسیون اجتماعی دولت تصویب کرد

امضای سوگندنامه توسط کارمندان

گروه جامعه: اگر در انتظار استخدام در یک دستگاه دولتی هستید یا مراحل گزینش خود را می‌گذرانید، بدانید برای شروع به کار باید قسم یاد کنید، چرا که بر اساس مصوبه کمیسیون اجتماعی دولت دستگاه‌های اجرایی موظف شد‌ه‌اند در استخدام کارمندان خود پس از طی مراحل گزینش و در بدو ورود افراد به دستگاه اجرایی، تمهیدات لازم را برای ادای سوگند و امضای منشور توسط آنان فراهم کنند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، با تصویب وزیران عضو کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک، دستگاه‌های اجرایی موظف شدند در استخدام کارمندان خود پس از طی مراحل گزینش و در بدو ورود افراد به دستگاه اجرایی تمهیدات لازم برای ادای سوگند و امضای منشور اخلاقی و اداری کارمندان دولت توسط آنان را فراهم کرده و سوگندنامه و منشور امضا شده را در پرونده پرسنلی آنان نگهداری کنند.
کد خبر: ۳۱۲۷۴۷

وزیران عضو کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک این تصمیم را بر اساس پیشنهاد معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریاست جمهوری اتخاذ کردند.بر این اساس، مراسم ادای سوگند و امضای منشور، در واحدهای مرکزی دستگاه‌های اجرایی با حضور معاون ثابت دستگاه (یا معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی و عناوین مشابه) و در واحدهای استانی با حضور معاون پشتیبانی دستگاه استانی (یا عناوین مشابه) برگزار می‌شود.

دستگاه‌های اجرایی می‌توانند مراسم ادای سوگند برای پذیرفته‌شدگان را به صورت فردی یا جمعی برگزار کنند و اگر رابطه استخدامی کارمند با دستگاه اجرایی به هر طریقی قطع شود، برای ورود مجدد وی به دستگاه مزبور یا سایر دستگاه‌های اجرایی مشمول، ادای مجدد سوگند و امضای دوباره منشور اخلاقی و اداری کارمندان دولت ضروری است.

بر اساس این مصوبه، کارمندان دستگاه‌های اجرایی موظفند در بدو ورود به خدمت، سوگند ادا کرده و سوگندنامه را امضا کنند.

هرچند خبرگزاری‌های نزدیک به دولت از تصویب طرح سوگندنامه کارکنان دولت توسط کمیسیون اجتماعی دولت خبر داده‌اند اما نمایندگان مجلس ازکم و کیف این سوگندنامه بی‌خبرند.

محتوای منشور اخلا‌قی

در مقدمه منشور اخلا‌قی و اداری کارمندان دولت که همزمان با سوگندنامه توسط آنان امضا می‌شود، آمده است: این منشور به منظور اشاعه و اعتلای فرهنگ اسلامی و ارزش‌های انسانی و سازمانی در نظام اداری کشور و نهادینه کردن ابعاد آنها در اندیشه و عمل کارمندان دولت تدوین گردیده است.

منشور یاد شده می‌افزاید : با اطلاع از این که کارمندان دولت به عنوان بندگان خدا و خدمتگزاران مردم باید تمامی تلاش و همت خود را برای انجام هرچه بهتر وظایف شرعی و قانونی و مسوولیت‌های اداری برمبنای باورها و ارزش‌های اسلامی و افزایش سطح رضایتمندی مردم به کارگیرند، کارمندان ملزم به رعایت اصول و مفاد این منشور هستند.

منشور اخلاقی رعایت برابری، حاکمیت قانون در مناسبات اداری، شهروندمداری، احترام و اعتماد، شفافیت، پاسخگویی، عدم سوءاستفاده از موقعیت شغلی، تعهد و وفاداری نسبت به سازمان متبوع و به کارگیری مهارت‌ و تخصص را به عنوان اصول فعالیت اداری کارمندان تعیین کرده است.

سوگند نامه باید به تصویب مجلس برسد

سیدجواد زمانی، سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس هرگونه اظهارنظر درباره این طرح را منوط به مطالعه دقیق سوگندنامه می‌داند و در این باره به جام‌جم می‌گوید: در بسیاری از مسوولیت‌ها و مشاغل حساس افراد قبل از عهده دار شدن مسوولیت سوگند یاد می‌کنند اما باید مراقب بود این سوگند‌ها فقط جنبه نمادین نداشته باشد.

زمانی معتقد است براساس مسوولیت نوع سوگند افراد متفاوت است و باید دید آیا می‌توان سوگندنامه‌ای تنظیم کرد که همه کارمندان با همه مسوولیت‌ها و وظایف به صورت یکسان سوگند یاد کنند؟ چرا که به گفته این نماینده مجلس سوگندنامه نمایندگان و رئیس‌جمهور هم به دلیل تفاوت مسوولیت‌ها با هم متفاوت است.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس پیش بینی می‌کند که لایحه دولت در این زمینه فاقد فوریت باشد و این طرح در آینده در نوبت بررسی مجلس قرار می‌گیرد.

سوگندها؛ واقعی یا تشریفاتی

به نظر می‌رسد کمیسیون اجتماعی دولت با تصویب طرح سوگند یاد کردن کارمندان دولت قصد ایجاد تعهد و اشاعه پایبندی در بین آنها را دارد.اما این که چقدر افراد با سوگند یاد کردن خود را به انجام وظایف محوله پایبند خواهند دید، چندان روشن نیست به ویژه این که تجربه سوگند در بسیاری از مشاغل نشان می‌دهد که امضای منشور اخلاق و قسم خوردن نمی‌تواند تنها ابزار کنترل تخلفات اداری باشد. ضمن این‌که وقتی افراد برای گرفتن مبلغی ناچیز حتی در دادگاه‌ها شهادت کذب می‌دهند و این دسته از افراد هم اکنون در اطراف مراجع قضایی و دادگاه‌ها پرسه می‌زنند، به نظر می‌رسد ترویج و تحکیم مبانی اخلاقی و دینی در جامعه راه منطقی تری برای رعایت منشور اخلاق در جامعه باشد و شاید طرح‌های اینچنینی ما را برای رسیدن به جامعه با اخلاق در دست اندازهای بوروکراسی و کاغذ بازی‌های اداری بیندازد.

از سوی دیگر برخی کارشناسان معتقدند سوگند یاد کردن یک کارمند برای 30 سال خدمت قطعا با قسم یک رئیس‌جمهور و یا یک وزیر برای یک مدت محدود بسیار متفاوت است، ضمن این‌که نوع مشاغل کارمندان نیز با یکدیگر تفاوت اساسی دارد، بنابراین ارائه یک شکل کلی از سوگند خوردن برای کارکنان دولت شاید منطقی به نظر نرسد. علاوه بر این، چنین اقدامی ممکن است به شکستن قداست واژه‌ای به نام سوگند نیز بینجامد .

متن سوگندنامه

بسم الله الرحمن الرحیم

اکنون که به عنوان کارمند دستگاه اجرایی در نظام جمهوری اسلامی ایران افتخار خدمتگزاری به مردم عزیز ایران برای من فراهم شده است، در برابر قرآن مجید به خداوند متعال سوگند یاد می‌کنم که تمام تلاش خود را برای انجام وظایف شغلی و مسوولیت‌های قانونی به کارگیرم و به حفظ حقوق مردم، پیشرفت نظام اداری و اعتلای کشور اهتمام نموده و در این راه وجدان کار داشته و همواره عدالت، صداقت، امانتداری، رازداری و خدمت به مردم را سرلوحه گفتار و کردار خود قرارداده و ارزش‌های دینی، انسانی و اجتماعی و قوانین، مقررات و ضوابط را در انجام فعالیت‌های سازمانی و اداری رعایت نمایم و در همه حال به احکام الهی، قانون اساسی، مقررات حاکم و منشور اخلاقی و اداری کارمندان دولت و دستگاه متبوع خود پایبند باشم و تلاش خود را در جهت جلب رضای خدای متعال و اجرای احکام و مقررات اسلامی به منظور رسیدن به روابط و مناسبات عادلانه انسانی در جامعه و تحقق جامعه اسلامی و ترویج دین و اخلاق، رفع تبعیضات ناروا و ایجاد محیطی عادلانه در زمینه‌های مادی و معنوی، مهرورزی به بندگان خدا و اعتلای سطح علمی به کار گیرم و با تقویت روحیه خلاقیت و ابتکار در تمام زمینه‌های‌ علمی، فنی و فرهنگی، همواره سلامت و شادابی و نشاط را در محیط کار ترویج نمایم.

امضای کارمند

بر اساس این مصوبه، پیروان اقلیت‌های دینی مصرح در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، سوگندنامه را با ذکر کتاب آسمانی خود قرائت کرده و متن امضا شده توسط آنان با ذکر کتاب آسمانی خودشان خواهد بود.

کارمندان دولت همچنین موظف هستند در بدو ورود به خدمت، پس از مطالعه دقیق منشور اخلاقی و اداری کارمندان دولت آن را امضا کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها