20میلیون تومان تسهیلات ساخت مسکن

وام ساخت مسکن مهر افزایش می‌یابد

تسهیلات ساخت مسکن سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان از 15 به 20 میلیون تومان افزایش یافت.
کد خبر: ۳۱۲۰۷۲

به گزارش «جام‌جم»، طرح مسکن مهر مهم‌ترین ابزار دولت برای پاسخگویی به نیاز متقاضیان مسکن و جلوگیری از ازدحام تقاضا در بخش مسکن بود که اقدامات اولیه آن سال 86 آغاز شد.

بر پایه این طرح، دولت با حذف قیمت زمین از بهای تمام شده مسکن، امکان خرید واحد مسکونی برای اقشار کم درآمد جامعه را فراهم ساخت، اما کندی روند تخصیص زمین و احداث واحدهای مسکونی در برخی مناطق و شهرها، گروهی از متقاضیان مسکن مهر را از این بازار خارج کرد.

اما اکنون و در آستانه تحویل 50 هزار واحد مسکونی احداث شده در طرح مهر، یک عضو شورای عالی مسکن از تصویب افزایش 5 میلیون تومانی سقف تسهیلات مسکن مهر خبر می‌دهد. مقداد همتی به فارس گفته است: شورای عالی مسکن در آخرین جلسه خود مصوب کرد: تسهیلات ساخت مسکن مهر از 15 میلیون تومان به 20 میلیون تومان افزایش یابد.

همچنین تسهیلات واحدهای مسکونی مهر که به شیوه صنعتی و با فناوری نوین احداث شوند نیز از 20 میلیون به 25 میلیون تومان افزایش یافته است. با این حال، اجرایی شدن این مصوبه منوط به بررسی و تصویب آن در شورای پول و اعتبار خواهد بود.

اما همتی می‌گوید: رئیس کل بانک مرکزی رئیس شورای پول و اعتبار نیز با افزایش ساخت تسهیلات مسکن مهر موافق است، بنابراین سعی می‌شود تا پایان سال‌جاری، افزایش سقف تسهیلات مسکن مهر به تصویب شورای پول و اعتبار برسد و از ابتدای سال آینده اجرایی شود.

این خبر را البته میرمحمد غراوی، معاون وزیر مسکن و شهرسازی نیز تایید کرده است: به گفته غراوی، اجرای افزایش 5 میلیون تومانی وام مسکن از ابتدای سال آینده خواهد بود.

بانک مرکزی از ابتدای سال 87 پرداختهر گونه وام خرید مسکن بجز وام‌های 18 میلیون تومانی بانک مسکن را ممنوع کرده و تمامی تسهیلات این بخش به ساخت مسکن اختصاص یافته است. بر این اساس، انبوه‌سازان و شرکت‌های ساختمانی به ازای احداث هر واحد مسکونی می‌توانند تا 25 میلیون تومان وام ساخت مسکن دریافت کنند.

توافقات جدید برای تامین آب و برق مسکن مهر

در همین حال، وزرای نیرو و مسکن و شهرسازی روز چهارشنبه در دیدار با یکدیگر در زمینه حمایت‌های وزارت نیرو از ساخت مسکن مهر تبادل نظر کردند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت نیرو، مجید نامجو در دیدار با وزیر مسکن و شهرسازی با بیان این‌که وزارت نیرو پشتیبان ساخت مسکن مهر در کشور است، تاکید کرد: این وزارتخانه قطعا تامین آب و برق و انشعاب فاضلاب واحدهای مسکونی مهر را در دستور کار خود قرار می‌دهد.

وی افزود: وزارت مسکن و شهرسازی ساخت یک میلیون مسکن مهر در شهرها و 200 هزار مسکن در روستاها را در دستور کار قرار داده است که ساخت این میزان واحد مسکونی به طور قطع نیاز به تامین آب، برق و انشعاب فاضلاب دارد.

به گفته نامجو، یکی از مشکلاتی که در دهه‌های گذشته نیز وجود داشته است، نبود هماهنگی بین دستگاه‌ها برای آب و برق و انشعاب فاضلاب بوده است و برخی مواقع، تقدم و تاخرها باعث می‌شده که خدمات خوبی به مردم ارائه نشود. وی تاکید کرد: وزارت نیرو ساخت مسکن مهر را پشتیبانی می‌کند.

در این دیدار علی نیکزاد، وزیر مسکن و شهرسازی نیز درباره تامین آب و برق مورد نیاز مسکن مهر گفت: در خصوص تامین آب و برق مورد نیاز مسکن مهر در روستاها مشکلی وجود ندارد و برای تامین این خدمات در شهرها نیز مکانیزمی در هیات وزیران مصوب شده است که یک‌سوم از منابع داخلی وزارت نیرو، یک سوم از طریق رئیس‌جمهور و دولت و یک سوم از طریق استانداران برای این کار تخصیص داده شود.

به گفته وی، یک‌سوم سهم دولت معادل400 میلیارد تومان است که از این رقم، دولت برای سال 88 متعهد پرداخت 130 میلیارد تومان است و بقیه که معادل 270 میلیارد تومان است را در بودجه سال 89 کل کشور در نظر گرفته است.

نیکزاد افزود: وزارت نیرو نیز دستور تسریع در این زمینه را صادر کرده است و قرار بر این شده که منابع متعلق به وزارت نیرو از طریق معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری پیگیری شود تا در اختیار ما قرار دهند که با صلاحدید وزارت نیرو، میان استان‌ها توزیع شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها