
مصرفکنندگان، براساس «نظریه یادگیری اجتماعی»، از یکدیگر تقلید میکنند]2[. از دیدگاه یادگیری اجتماعی، عمدهترین نوع یادگیری، یادگیری از راه مشاهده است. یادگیری مشاهدهای در واقع همان تقلیدآموزی یا سرمشقگیری است که در آن فرد با انتخاب یک الگو به تقلید از رفتار آن میپردازد]3[. مصرفکنندگان با یکدیگر صحبت هم میکنند که به آن ارتباطات شفاهی گفته میشود. در این فرایند، مصرفکنندگان، اطلاعات و ایدههایی را با هم سهیم میشوند که بهطور مستقیم، خریداران را به محصولات، علائم تجاری و خدمات خاص نزدیک یا از آنها دور میکند.
تحقیق بازاریابی درباره بازاریابی شفاهی به دهه 1960 آرندت بازمیگردد که تاکنون تکامل یافته است. در سالهای اخیر، بازاریابی شفاهی به مفهوم ارتباطات چهرهبهچهره درباره محصولات و شرکتها، بین افرادی است که موجودیتهایی تجاری نیستند. پس از آن، وستبروک در سال 1987 بازاریابی شفاهی را «تمامی ارتباطات غیررسمی بین مصرفکنندگان درباره مالکیت، استفاده یا ویژگیهای کالاها و خدمات فروشندگان» تعریف میکند. او «ارتباطات غیررسمی» را روابط بینشخصی، بهواسطه کانالهای چندرسانهای میداند که دانش محصول از تولیدکنندگان/ تامینکنندگان را به مصرفکنندگان منتقل میکند. بوتل نیز در سال 1998 بیان میکند که بازاریابی شفاهی، بهواسطه ابزارهای الکترونیکی میسر است؛ بهطوریکه شرکتهای بسیاری امروزه از بازاریابی شفاهی الکترونیکی استفاده میکنند. نویسندگان دیگری عنصر «عواطف» را به این تعاریف اضافه میکنند؛ یعنی رضایت، خوشحالی و ناراحتی، همگی مصرفکننده را برمیانگیزاند که تجارب خود را با دیگران سهیم کند]2[.
بازیگر اصلی بازاریابی شفاهی، «رهبر ایده» است که مفهوم پیام را برای دیگران «کاوشگران ایده» تفسیر میکند. رهبران ایده به محصولاتی خاص علاقهمندند، از ابزارهای الکترونیکی بهرهبرداری میکنند، مورد اعتماد کاوشگران ایده هستند و به آنان، محصولات مورد علاقه را توصیه میکنند. این نوع ارتباطات در حوزههای مختلفی رخ میدهد؛ مانند انتقال پیام بین رایدهندگان و طرفداران کاندیدهای انتخابات در حوزه سیاسی.
عوامل مختلفی بر نوع ارتباط بین فرستنده پیام و مخاطب پیام موثر است؛ بهعنوان مثال، در مطالعهای که توسط گرملر و همکارانش در سال 2001 درباره مشتریان بانک و بیماران دندانپزشکی انجام شد، نشان داده شد که روابط شخصی مثبت بین کارمندان شرکت و مشتریانش، برای اینکه مشتریان، در بازاریابی شفاهی، پیامهای مثبتی را درباره شرکت انتقال دهند، تاثیر مثبتی دارد. دیچتر نیز در سال 1966 تصمیمات خرید بیش از 10هزار مصرفکننده را بررسی کرد و به این نتیجه رسید که با افزایش میزان مصرف محصول توسط مصرفکنندگان، میزان بازاریابی شفاهی نیز افزایش مییابد. در تحقیقی دیگر که بین 100مصرفکننده در طبقه اجتماعی متوسط تا متوسط به بالا انجام شد، این نتیجه حاصل شد که شدت شگفتی (سورپرایز) در فرایند مصرف، بر میزان بازاریابی شفاهی اثر مثبتی دارد.
از طرفی، از دید مخاطب پیام، ارزیابی مخاطب درباره محصولی با علامت تجاری ناآشنا، بیشتر تحت تاثیر بازاریابی شفاهی قرار میگیرد تا محصولی که برای مخاطب پیام، علامت تجاری آشنایی دارد. علاوه بر آن، میزان یکپارچگی مخاطب با اجتماعی که فرستنده پیام به آن تعلق دارد؛ بر تاثیرپذیری مخاطب پیام از بازاریابی شفاهی موثر است.
مدل بازاریابی شفاهی را میتوان مانند شکل 1 ترسیم کرد:
دیجیتالی کردن بازاریابی شفاهی، فرصتها و مشکلاتی را برای بازاریابان ایجاد کرده است:
1- با کاهش هزینههای دسترسی و تبادل اطلاعات، بازاریابی شفاهی الکترونیکی بهطور غیرقابل پیشبینی وسیع میشود و پویاییهای جدیدی را در بازاریابی ایجاد میکند.
2- اگرچه بازاریابی شفاهی گسترش مییابد؛ اما فناوری میتواند کنترل بیشتری را بر انواع ارتباطات ایجاد کند.
3- مشکلات جدید از این ناشی میشود که گاهی افرادی که با هم ارتباط دارند؛ گمنام هستند و این پیامها ممکن است آکنده از غرضورزیها باشد.
ابزارهای مختلفی برای بازاریابی شفاهی الکترونیکی استفاده میشود که به برخی از آنها اشاره میشود]2[:
پست الکترونیکی: پستالکترونیکی از ابزارهای غیرهمزمان است که در تجارتالکترونیکی یکبهیک استفاده میشود. از آنجا که در پست الکترونیکی مانند پستهای سنتی، اندازه پستالکترونیکی با قیمت آن همبستگی ندارد و هزینههای پست وجود ندارد، میتوان انبوه پستالکترونیکی را به جهت بازاریابی شفاهی ارسال کرد. در این روش، میتوان فهرستهایی از افراد که از لحاظ معیارهای جغرافیایی یا جمعیتشناختی مشابه هستند را تهیه و پستهای الکترونیکی مرتبط به آن معیارها را ارسال کرد.
وبسایت: وبسایت از ابزارهای غیرهمزمان در تجارتالکترونیکی «یکبهچند» است. وبسایت اثربخش باید نهتنها اطلاعات را با مشتریان سهیم شود؛ بلکه باید علاقه به فراگیری بیشتر درباره محصول و بازدید از سایت و محصول را برای مشتری ایجاد کند. در این روش، اظهارات مشتریان در سایت باید، مشخص شده باشد. مشتریان وفادار میتوانند نشانی سایت شرکت مورد علاقه خود را بر وبسایت شخصی خود قرار دهند. روی وبسایت شرکت، میتوان امکان گفتمان بین مشتریان را ایجاد کرد تا علایق خود را به اشتراک بگذارند.
اجتماعات مجازی، گروههای خبری و اتاقهای گپ (چتروم): هر کدام از این ابزارهای ارتباطی، سطح تعاملی و روش ارتباطی خاص خود را دارند. بهعنوان مثال، اجتماعات مجازی از جمله کانالهای غیرهمزمان است که نویسندگان پیام و خوانندگان در زمانهای مختلفی به اجتماع مجازی رجوع میکنند. اجتماعات مجازی، گروههایی از افراد هستند که علایق خود را بهصورت برخط به اشتراک میگذارند و با یکدیگر بهصورت الکترونیکی تعامل دارند.
در روش بازاریابی شفاهی الکترونیکی، مراحل مختلفی برای تبلیغ وجود دارد که این مراحل را در روش استفاده از پستالکترونیکی میتوان به سه دسته زیر طبقهبندی کرد]4[:
* مرحله آگاهی: در این مرحله، این سوال مطرح میشود که آیا مخاطب، پستالکترونیکی را باز خواهد کرد یا آیا از محتوای آن آگاه خواهد شد. در این مرحله، تنها نشانههای در دسترس برای مخاطب، موضوع پیام، آشنایی با اسم فرستنده پیام و ماهیت ارتباط بین مخاطب و فرستنده پیام است.
* مرحله علاقهمندی: در این مرحله، مخاطب از موضوع و هدف پستالکترونیکی آگاه است و به دانستن بیشتر درباره محصول علاقهمند میشود. او در این مرحله، این سوالات را مطرح میکند که در حال حاضر من درباره محصول، چه اطلاعاتی دارم یا آیا ارزش دارد که درباره محصول بیشتر تحقیق کنم. در این هنگام تجارب فرستنده پیام به کمک مخاطب میآید.
*مرحله تصمیم نهایی: در این مرحله، مخاطب اطلاعات کافی درباره کالا یا خدمات گردآوری کرده و برای خرید تصمیم میگیرد. ارتباط با فرستنده پیام بر تصمیم نهایی موثر خواهد بود.
مریم ابراهیمی
پینوشت
1. Virtual marketing
2. Worth–of–mouth
منابع
[1] Turban E., Mclean E. and Wetherbe J,
“Information technology for management:
transforming business in the digital economy”,
John Wiley & Sons, Inc., 2002.
[2] Litvin, S. W., Goldsmith, R. E., Pan, Bing,
“Electronic word-of-mouth in hospitality
andtourism management”, Tourism Management,
29(2008), p.458-468.
[3] Bandura, A., Social learning theory,
Englewood cliffs, n. y. prenice hall, (1977).
[4] Bruyn, A. De, Lilien, G. L., “A multi-stage
model of word-of-mouth influence through viral
marketing”, Intern. J. of Research in Marketing,
25(2008), p.151-163.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
علیامین حسنی، بازیگر نقش بهروز در سریال پایتخت در گفتوگو با «جامجم» از خاطرات حضورش در این سریال میگوید
خانمگل جام ملتهای آسیا در گفتوگو با «جامجم»: