گروه جامعه: برای نخستین‌بار در کشور، مدارس تیزهوشان در 3 دوره تحصیلی ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان به طور مجتمع راه‌اندازی شد. عبدالحسین حیدری‌تفرشی، معاون آموزشی سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان با اعلام این خبر به ایسنا گفت: این طرح هم‌اکنون در 3 منطقه آموزشی در تهران، قم و سمنان در حال اجراست و نحوه جذب دانش‌آموزان به این صورت است که دانش‌آموزان نخبه در پایه اول ابتدایی، از طریق سنجش دانش‌آموزان دارای هوش بالاتر و در پایه دوم ابتدایی، از طریق معرفی معلمان و مدارس انتخاب می‌شوند. حیدری پس از اعلام این خبر، تعریفی از دانش‌آموزان تیزهوش کشور ارائه کرد و گفت: به طور کلی تیزهوش به کسی اطلاق می‌شود که در یکی از زمینه‌های توانایی‌های ذهنی یا در زمینه‌ خلاقیت، رهبری و مهارت‌های حرکتی سرآمد جامعه باشد و معیارهای این سازمان برای استعدادهای درخشان نیز مواردی چون توانایی حل مشکل، سرعت بالای یادگیری، طیف وسیع از علایق و دلسوزی و نگرانی برای دیگران را شامل می‌شود.
کد خبر: ۳۰۵۷۵۳

وی در پاسخ به روند شناسایی دانش‌آموزان تیزهوش کشور، تصریح کرد: برای شناسایی و جذب دانش‌آموزان تیزهوش هر سال آزمونی از سوی سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان برگزار می‌شود که آزمون امسال نسبت به سال‌های گذشته دارای تغییراتی است، چرا که در آزمون امسال در پی این هستیم که هوش طبیعی برتر و خلاقیت دانش‌آموزان را سنجش کنیم.

اجرای طرح تفرج در ریاضی

معاون آموزشی سازمان همچنین به اعلام برنامه‌های جدید این سازمان در زمینه شناسایی استعدادهای برتر پرداخت و بیان کرد: طرح «تفرج در ریاضی» یکی از برنامه‌های جدید این سازمان است که برای نخستین بار در 22 منطقه کشور اجرا می‌شود.

در این طرح، دانش‌آموزان دوره ابتدایی با نظر مدارس انتخاب می‌شوند و در کنار مدرسان آموزش‌دیده، هفته‌ای یک روز در گروه‌های مختلف در طرح تفرج در ریاضی حضور پیدا می‌کنند تا بتوانند ریاضی را به صورت تفنن، همراه با خلاقیت تمرین کنند.

حیدری طرح فراگیر قرآن را از دیگر برنامه‌های سازمان عنوان کرد و افزود: این طرح که همه دانش‌آموزان استعداد درخشان را در برمی‌گیرد، با هدف غنابخشی به مسائل ارزشی و معنوی یا پرورشی در میان دانش‌آموزان و در قالب 4 محور روان‌خوانی، ترجمه و درک مفاهیم، آشنایی با تفسیر و حفظ به اجرا گذاشته می‌شود.

به موسسات خصوصی اعتماد نکنید

این مسوول سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان همچنین در پاسخ به روند پاسخ‌دهی این سازمان به اعتراضاتی که اغلب پس از برگزاری آزمون‌های استعداد درخشان از سوی خانواده‌ها مطرح می‌شود و علت وجود چنین اعتراضاتی، توضیح داد: برخی اولیای دانش‌آموزان نمرات درسی بالا و پیشرفت تحصیلی فرزندان خود را دلیل شانس بالای قبولی آنها در آزمون مدارس تیزهوشان می‌دانند، اما به واقع این‌گونه نیست و عوامل مختلفی در پذیرفته شدن افراد در این آزمون‌ها دخیل هستند که آنها نیز باید مورد توجه قرار گیرند.

وی ادامه داد: موسسات خصوصی برگزارکننده کلاس‌های مختلف و آزمون‌های غیرقابل تایید، از دیگر معترضان به آزمون‌های استعداد درخشان هستند که معمولا سروصدای زیادی هم دارند و بهترین راه برای کاهش اعتراضات به آزمون‌های استعداد درخشان، برخورد با فعالیت همین موسسات نامعتبر است.

وی در عین حال براساس این گفته‌های خود، تاکید کرد: از مدیران مدارس انتظار داریم که نسبت به حذف فرهنگ مراجعه به موسسات خصوصی و جذب هر چه بیشتر دانش‌آموزان نخبه در مدارس گام بردارند. در عین حال که سازمان پرورش استعدادهای درخشان آزمون‌ها را به گونه‌ای طراحی کرده است که دانش‌آ‌موزان دارای استعداد برتر با هوش بالای طبیعی خود انتخاب شوند و شرکت‌کنندگان در کلاس‌های خصوصی کمترین میزان قبولی را داشته باشند.

وی به تغییرات ایجاد شده در آزمون امسال سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان نیز اشاره و با بیان این که آزمون امسال برای اولین بار، ترکیبی از سوالات تستی و تشریحی و منابع آزمون ترکیبی از دروس و درصد کمی مسائل هوشی است، یادآور شد: تا سال قبل آزمون‌ها به صورت تستی بود. در آ‌زمون سال جاری با تشریحی کردن برخی سوالات ترتیبی اتخاذ شده است تا بتوانیم اغلب معیارها را مورد ارزیابی قرار دهیم. از این رو، در روال پیش‌بینی شده، دانش‌آموزانی که از کلاس خصوصی یا کتاب‌های متفرقه استفاده می‌کنند الزاما در آزمون استعدادهای درخشان موفق‌ نخواهند بود. همچنین آخرین تغییرات محتوایی دروس برای آزمون امسال پرورش استعدادهای درخشان و متن تمامی دروس تکمیلی را می‌توانید روی سایت این سازمان به نشانیwww.Amozeshsampad.com مشاهده کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها