فابیوکاپلو می‌گوید از نتیجه قرعه‌کشی دور پایانی جام جهانی فوتبال 2010 که بتازگی در کیپ‌تاون آفریقای جنوبی صورت پذیرفت راضی است؛ اما بلافاصله می‌افزاید که هیچ‌یک از بازی‌های تیم ملی انگلیس در آنجا آسان نخواهد بود.
کد خبر: ۳۰۳۰۲۴

سرمربی معروف و ایتالیایی این تیم با اشاره به همگروه شدن انگلیسی‌ها با الجزایر، آمریکا و اسلوونی در دسته سوم این پیکارها اظهار می‌کند: «قرعه بدی نیست. ما با هر دو تیم اسلوونی و آمریکا در خانه‌مان بازی کرده و هر دو را برده و در برابرشان خوب هم نمایش داده‌ایم. با این حال وقتی همین بازی‌ها را به دل یک جام جهانی و به زمینی بی‌طرف و به فضای ناشناخته آفریقای جنوبی منتقل کنید، می‌بینید ماجرا فرق می‌کند و هیچ تضمینی نیست. الجزایر در مسابقه‌های اخیر انتخابی آفریقا، مصر را که قهرمان 2 دوره آخر جام ملت‌های این قاره بوده، با شایستگی شکست داد و تیم منسجمی نشان داد. اصولا در یک دوره جام جهانی، هر تیمی امیدوار و برای رقبایش خطرناک است.»

شبیه‌سازی برای الجزایر

انگلیس در آخرین جدول ماهانه فیفا صاحب رتبه نهم است و جایگاه‌های آمریکا 14، الجزایر  28 و اسلوونی 33 بوده است. تیم دن فابیو کارش را در جشنواره بزرگ آفریقای جنوبی از 12‌‌ژوئن در شهر روستن بورگ این کشور در برابر آمریکا شروع خواهد کرد و سپس 18 ژوئن در کیپ‌تاون روبه‌روی الجزایر خواهد ایستاد و سرانجام در آخرین بازی مرحله گروهی روز 23 ژوئن در شهر بندری پورت الیزابت با اسلوونی مسابقه خواهد داد. همان طور که در حرف‌های سرمربی سابق میلان، یوونتوس و رئال مادرید آمد، طی 2 سال زمامداری وی در تیم ملی انگلیس این تیم با آمریکا در می 2008 و با اسلوونی در سپتامبر 2009 بازی‌هایی دوستانه برگزار کرده و به ترتیب صفر - 2 و 1 - 2 برنده شده است. انگلیس امیدوار است یک بازی دوستانه را در برابر مصر هم در تاریخ 3 مارس 2010 ترتیب بدهد تا به‌گونه‌ای برای دیدار با الجزایر شبیه‌سازی کند و بداند در جام جهانی با چه کسی طرف است.

سفرهایی طولانی

محل انجام اولین دیدار انگلیس در جام جهانی نوزدهم یعنی شهر روستن بورگ 1500 متر از سطح دریا ارتفاع دارد و این نزدیک به ارتفاع محلی است که انگلیسی‌ها به عنوان اردوی تمرینی و محل استقرار خود در‌ آفریقای جنوبی در نظر گرفته‌اند و کمپ بکوفنگ نام دارد، اما 2 بازی بعدی انگلیسی‌ها آنان را به ارتفاع‌هایی که کمتر هستند منتقل می‌کند و مهم‌تر این که باید مسافتی طولانی را طی کنند تا به مقصد برسند.

کیپ‌تاون 1385 کیلومتر دورتر از روستن بورگ است و حرکت از این شهر به سمت پورت الیزابت یک سفر 1105‌کیلومتری اضافی را می‌طلبد. در عین حال اگر انگلیس در گروه سوم اول شود برای بازی نخست خود در دور حذفی (مرحله یک‌هشتم نهایی) به روستن بورگ باز خواهد گشت که با فضا و مقتضیات آن آشناست. حریف انگلیس در چنان حالت و دیداری تیم دوم گروه چهارم خواهد بود و این دسته‌ای است که تیم‌های آلمان، صربستان و استرالیا و غنا در‌ آن حاضرند و تصور می‌رود که یا صرب‌ها در آن دوم شوند یا غنایی‌ها.

کاپلو می‌گوید: این که برای مسابقه اول‌مان چندان تغییر مکان نخواهیم داد اتفاق خوبی است. در عین حال بازی با آمریکا آسان نیست، زیرا این تیم در بیشتر جام‌های جهانی که حاضر بوده، بد کار نکرده است. 2 بازی بعدی ما در ارتفاعی که تقریبا برابر با سطح دریاست انجام می‌شود و در آنجا هوا شرجی و پرباد خواهد بود؛ البته اینها چیزهایی است که ما حس می‌کنیم و برای هواداران اصلا اهمیتی ندارد و آنها تحت هر شرایطی از ما فقط پیروزی می‌خواهند. این در حالی است که رقبای ما از برخی جهات ناشناخته و جام جهانی اصولا محل شگفتی‌هاست و بسیاری از تیم‌های بزرگ در آن کم می‌آورند. یادم نمی‌رود که در بازیمان با اسلوونی در نیمه دوم رنج بردیم، زیرا حریف تیمی سازماندهی شده بود و با کثرت پاس‌ها و حرکات سریعش ما را خسته کرد و به لحاظ فنی هم تیم خوبی نشان داد.

جان تری، مدافع وسط و کاپیتان انگلیس نیز بر این اعتقاد است که بازی اول و فتح آن از بیشترین اهمیت برای این تیم برخوردار است و اصولا هریک از شرکت‌کنندگان جام جهانی به چنین شروعی نیاز دارند. او می‌گوید: ما تیم‌های آمریکا و اسلوونی را به حد کفایت می‌شناسیم اما در مورد الجزایر باید اطلاعات بیشتری به دست ما برسد. ما اگر شروع خوبی داشته باشیم و آمریکا را شکست بدهیم سوار بر امواج آن دیدار می‌توانیم در مسابقه‌های بعدی خود نیز خوب نتیجه بگیریم.

اگر نفرات کلیدی آسیب نبینند

آلن شیرر، کاپیتان و گلزن برتر سابق تیم ملی انگلیس می‌گوید کاپلو قطعا در دل از قرعه بسیار راضی است و می‌افزاید: فکر می‌کنم کشورم در هر 3 بازی‌اش در گروه خود در جام جهانی نتایج خوبی بگیرد.

دن فابیو در دل می‌داند که بهتر از این برای او و شاگردانش امکان‌پذیر نبود و مشکل خاصی نخواهند داشت. درست است که بازی‌های مراحل بعدی برای انگلیس طبعا سخت‌تر خواهد بود، اما این اقتضای جام جهانی است که مسابقه‌های مراحل حذفی آن با خطرات و دشواری‌های بیشتری همراه است. با وجود این فکر می‌کنم این شانس برای انگلیس وجود دارد که تا مراحل نهایی پیش بتازد و حتی در فینال حاضر باشد. مربیان بسیاری در دهه‌های اخیر کوشیده‌اند انگلیس را فینالیست جام جهانی کنند و نتوانسته‌اند، اما فکر می‌کنم کاپلو با بقیه فرق داشته باشد و شاید این دوره به لطف حضور او پربارترین و پرشانس‌ترین دوره برای ما باشد. او عنصر اطمینان را در تیم ما کاشته و موجب ترس حریفان از ما شده و اینها چیزهایی است که مدت‌ها فاقد آن بوده‌ایم.

اگر بازیکنان کلیدی ما مثل وین رونی، استیون جرارد و اشلی کول آسیب نبینند و زوج خوبی برای تری در قلب خط دفاعی یافت شود، می‌توانیم جام را هم ببریم.

وقتی احتمال فتح جام جهانی پیش‌رو با دن فابیو در میان گذاشته می‌شود، او صرفا لبخندزنان می‌گوید: این وظیفه ما و کاری است که باید انجام بدهیم، اما این که می‌شود یا نمی‌شود، چیزی است که هیچ‌کس نمی‌‌داند.

مترجم: وصال روحانی / منبع: Mirror دسامبر 2009

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها